Direct naar content
  • Auteur

In maart 2020 maakten we een podcast met ondernemer Charly van der Straten. Ze is de Founder van Charly Cares. Een oppas app wat tijdens corona razendsnel is uitgegroeid tot een childcare aan huis-platform. Als founder van Charly Cares kreeg ze behoorlijk wat uitdagingen op haar pad. Anderhalf jaar na de podcast checken we weer bij Charly in. Hoe gaat het met haar onderneming? En wat is de impact van corona op haar scale-up bedrijf geweest? Je leest het hieronder.

‘Als ondernemer moet je een boel incasseren, zeker in een crisissituatie word je alle kanten opgegooid en je moet alle klappen wel kunnen opvangen.’

Het is anderhalf jaar geleden dat we elkaar spraken. Hoe gaat het ermee?

‘Eigenlijk heel goed. We hebben een bewogen periode achter de rug. Daar kijken we voornamelijk positief op terug, omdat het een hele interessante ontwikkeling was voor ons bedrijf. Als bedrijf is Charly Cares namelijk begonnen als oppas app, voornamelijk voor fun-boekingen zoals een oppas voor een avondje uit, of last-minute oppasmogelijkheden. Maar onder andere door corona zijn we in no-time doorontwikkeld tot een volwaardig childcare-platform.

Hoe we in een notendop de coronatijd beleefd hebben is dat toen alles dicht moest, we zagen dat in een klap de fun-boekingen met wel 90% wegvielen. Op dat moment denk je: oh jeetje, whats next? Maar net zo snel hebben we onze B2B-strategie, het oppassen via de zaak, kunnen lanceren. Sinds januari dit jaar, en zeker nu met de nieuwe lockdown, hebben werkgevers namelijk massaal gezegd: wij gaan nu zelf voor oplossingen zorgen. We gaan werknemers een budget bieden die de werknemer kan besteden aan opvang aan huis. En daarmee is de volgende ontwikkeling in B2B ook enorm interessant voor ons. De eerste grote bedrijven gaan namelijk opvang aan huis, in hun secundaire arbeidsvoorwaarden opnemen. Dat is dus echt een mijlpaal voor Charlie Cares als bedrijf, maar ook voor iedere werkende ouder.’

Hoeveel last heb je van covid-maatregelen gehad? Of juist niet?

‘De maatregelen hebben heel veel impact gehad op onze type boekingen, op onze business. Het ligt er dus maar net aan wat voor maatregelen er worden aangekondigd, en dat is bepalend voor het soort boekingen wat we veelal binnen krijgen. Dat betekende in de praktijk dat we heel snel hebben moeten schakelen, om vraag en aanbod in balans te houden.

Wat heeft het je gekost/opgeleverd?

‘Door corona hebben we minder groeiversnellingen kunnen inzetten als het gaat om het lanceren van nieuwe steden. Onze investeringsplannen hebben we dus een tijdje in de vrieskast moeten zetten. Daarnaast moet je als jonge onderneming extra voorzichtig zijn met je kostenposten en hebben we daar flink in gesneden. Het is namelijk erg onzeker en je weet niet precies hoe deze crisis zich ontwikkelt, omdat er best wat onverwachte grillen in zitten. Inmiddels weten we wel wat een lockdown of veranderingen in de maatregelen doet met ons business, dus ook wordt beter te managen. Maar de positieve kant is dat Charly Cares met een sneltreinvaart is doorontwikkeld. We hebben daarnaast ook gezien dat er verschillende typen childcare aan huis wordt afgenomen. Van oppassen tot aan thuisonderwijs. Childcare in de breedste zin van het woord, is dan ook de toekomstdroom van Charly Cares.

Wat voor actie heb je ondernomen?

‘Het is een combinatie tussen soms snel anticiperen en het soms even op z’n beloop laten. Als je in een situatie zit waarin niemand eigenlijk weet waar het naartoe gaat, kan je ook snel fouten maken als je te gehaast een beslissing neemt. We hebben vooral goed de maatregelen van het RIVM gevolgd, en we begeleiden zowel ouders als onze werknemers daar in deze na te leven. In de praktijk blijkt ook dat de aandacht die we daar aan besteden, ervoor zorgt dat we alles goed draaiende kunnen  houden. Maar een ander voorbeeld waar we wel heel snel op hebben geanticipeerd, is dat we met man en macht de oppas van de zaak uit de grond hebben gestampt. Dat is een voorbeeld van een innovatie die heel veel impact heeft en dan ben je gewoon hardcore aan het ondernemen.’

Wat heb je van deze periode geleerd?

‘Het heeft me geleerd om heel flexibel te blijven. Ik was al flexibel als ondernemer, maar nu nog meer. Ook heb ik geleerd om zo standvastig mogelijk te zijn. Als ondernemer en manager moet je een heleboel incasseren, zeker in een crisissituatie word je alle kanten opgegooid en je moet alle klappen kunnen opvangen. Omdat je heel flexibel bent, kun je je als bedrijf heel snel aanpassen aan nieuwe situaties. Als bedrijf zijn we ook wel gedwongen om kansen te pakken die er liggen. Dat heeft voor het team veel gebracht, omdat je wakker wordt geschud als organisatie. Je gaat je afvragen waar je naar toe wilt als bedrijf en je merkt dat de crisis dan ook voor verbinding heeft gezorgd in het team.’

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.