Direct naar content
  • Auteur

In maart 2020 maakten we een podcast met ondernemer Paul Arbeid, eigenaar van horloge- en sieradendistribiteur PDA Group, over de impact van corona op zijn familiebedrijf. Het bedrijf draaide in 2019 hun beste jaar ooit, maar door de opkomst van corona gooide dat behoorlijk wat roet in het eten. Deze podcast wordt nu opgevolgd door een deel twee. Hoe gaat het nu met het bedrijf en hoe ziet hij de toekomst voor zich?

‘Ik besef nu hoe kwetsbaar je eigenlijk bent’

Het is anderhalf jaar geleden dat we elkaar spraken. Hoe gaat het ermee?

‘2020 was door corona een enerverend jaar. Toch hebben wij het jaar op zakelijk vlak bijzonder goed af kunnen sluiten. Onverwachts, want maart, april en mei verliepen moeizaam. Online liet vanaf half maart een grote plus zien maar vanaf 2 juni, toen de restaurants en terrassen weer opengingen, zagen wij een fors herstel bij de fysieke retail. 2021 begon slecht doordat de winkels gesloten waren, maar vanaf juni zagen wij de omzetten weer groeien. Hoewel we eind november achterlopen op de originele ambitieuze targets voor dit jaar, is het ons toch gelukt om een paar procent in omzet te groeien in vergelijking tot dezelfde periode in 2020.

Doordat we de kosten zeer goed onder controle hebben, zonder dat dit enig negatief effect heeft op de dagelijkse exploitatie, verwachten wij in 2021 een meer dan uitstekend resultaat onder aan de streep.’

Heb je last van corona-maatregelen gehad? Of juist niet?

‘Nee, dat valt eigenlijk wel mee. We zijn altijd duidelijk naar onze medewerkers geweest dat de overheidsmaatregelen nooit bedoeld zijn om ons te pesten maar om te voorkomen dat het virus zich verspreidt. Of het de juiste maatregelen zijn, kunnen we pas achteraf beoordelen maar het is jouw eigen verantwoordelijkheid dat je je in eerste instantie in de privésituatie aan de maatregelen houdt en dat tevens naar jouw werk op kantoor vertaalt. Wij hebben het aan de afdelingen overgelaten of men thuis wilde werken. In het begin werkten de meesten vanuit huis maar steeds meer collega’s keerden het liefst naar kantoor terug. Wat mij wel is opgevallen is dat medewerkers die thuis werkten het gevoel hadden dat ze efficiënter konden werken. Zelf had ik eerder het gevoel dat er vaker werd overlegd en dat communicatie via videobellen tot misverstanden leidde.’

Wat heeft het je gekost dan wel opgeleverd?

‘Het heeft ons zowel zakelijk als privé gelukkig niet veel gekost. Het sociale leven is wel veranderd, maar aan de andere kant pak je het ook weer snel op zodra de situatie verbetert of verslechtert. Het had ook iets bijzonders, de avondklok, het borrelen met vrienden via de IPad en de avonden thuis zonder roering. Ik besef alleen wel dat we kwetsbaar zijn. Er hoeft ergens in de wereld maar iets te gebeuren en de gevolgen door verspreiding zijn niet te overzien. Dat vind ik wel iets om over na te denken. Maar aan de andere kant: Ik ben gelukkig, ik ben gezond en mijn omgeving is dat gelukkig ook.’

Wat voor actie heb je ondernomen?

‘Als bedrijf moet je innovatief zijn. Je bent in moeilijke onvoorziene omstandigheden flexibel waarbij continuïteit op de lange termijn het uitgangspunt is en niet de winst op korte termijn. Personeel is ons kapitaal. Wij hebben alle medewerkers direct geïnformeerd dat niemand voor zijn baan hoefde te vrezen. Dat gaf rust, ook omdat er in de beginperiode van corona door grote bedrijven en bepaalde sectoren tijdelijke contracten niet werden verlengd. Wij hebben voornamelijk in marketingkosten gesneden en in kosten die niet relevant waren voor dat moment. We zijn blijven investeren in onder andere ICT en hebben daarnaast alle bedrijfsprocessen in kaart gebracht om verder te professionaliseren.

Ik moet wel bekennen dat wij in de gelukkige omstandigheid verkeren dat wij financieel volledig onafhankelijk zijn en niet door derden hoeven te worden gefinancierd. Dat maakt het wel makkelijker. We verkeerden hierdoor ook in de luxe positie dat wij onze klanten extra financiële ruimte konden bieden door de betalingstermijn dusdanig te verlengen, zodat zij als partner op ons konden rekenen.’

Wat heb je van deze periode geleerd?

‘Dat het belangrijk is dat je financieel niet te afhankelijk van derden bent, en je daardoor altijd zelf aan het stuur kunt blijven zitten. Ik hou mezelf altijd de woorden van mijn vader voor: “Je bent pas een goede ondernemer wanneer je in een slechte tijd in staat bent om winst te blijven maken.” Dat vergt flexibiliteit en daadkracht. Een ondernemer bedrijft topsport, staat altijd met twee voeten op de grond en kan boven zichzelf uitstijgen door de wil om te winnen.’

Heeft corona iets in jouw bedrijf of sector voorgoed veranderd?

‘Nee, ik vind dat we goed zijn voor onze medewerkers en onze medewerkers zijn goed voor ons. We zijn innovatief, kijken naar de toekomst.  Dat was voor corona al zo. Door corona en de situatie waarin we terechtkwamen, zoek je naar kansen waar je voorheen totaal niet mee bezig was. Je wordt soms met zaken geconfronteerd waar je niet direct invloed op hebt en dan is het ook de uitdaging om andere wegen te zoeken en te blijven innoveren.

Onze branche heeft redelijk goed door kunnen draaien. De overheid heeft daar middels steunmaatregelen een positief aandeel in gehad, zodat wij in een vroeg stadium wisten dat wanneer het echt tegen zou vallen wij niet in paniek hoefden te raken. Het grote aantal faillissementen dat verwacht werd, bleef hierdoor gelukkig uit. Ik heb overigens grenzeloos respect voor al die ondernemers in de getroffen sectoren  en die continue in onzekerheid leven over hun toekomst.’

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.