Direct naar content

Tijdens de eerste lockdown maakten we de podcastserie Corona en de impact op ondernemers. We spraken onder andere met Tim Slager van Molecaten campings en vakantieparken over de gevolgen van de crisis voor zijn bedrijf. Met hem blikken we nu terug op afgelopen anderhalf jaar. ‘Het was een rollercoaster aan emoties.’

‘Er is een herwaardering voor recreatie in eigen land’

Het is anderhalf jaar geleden sinds het eerste gesprek. Hoe gaat het nu met jullie parken?

‘We hebben de crisis overleefd, maar het was voor ons een aaneenschakeling van ups-and-downs. Met dank aan overheidssteun en gasten die ons in grote getalen wisten te vinden, bleef de schade binnen ons bedrijf gelukkig beperkt. Dat was wel onze grootste angst, dat we in het hoogseizoen dicht moesten. De positieve bijvangst was dat er reisbeperkingen naar het buitenland waren, waardoor veel mensen de zomer in eigen land doorbrachten. Dat wat we verloren hadden in het voorseizoen werd grotendeels gecompenseerd in de maanden erna. Anders is de situatie voor onze parken in Afrika. Daar ligt nog steeds de business zo goed als plat. Er komen geen toeristen meer, wat overigens begrijpelijk is. De parken gaan nu om de beurt een weekend open, want er zijn nog wel gasten uit de expatmarkt. Als familie hebben we een voedselprogramma opgezet om medewerkers te ondersteunen. En we hebben het gros van de mensen in dienst kunnen houden, weliswaar met minder salaris. Daarmee hopen we kennis en kunde binnenboord te houden.’

De NOW-regeling was ontoereikend,  jullie schakelde de hulp in van financiers. Is dit inmiddels terugverdiend

‘Toen de horeca plotsklaps de deuren moest sluiten, hebben wij in kaart gebracht hoe we er voor zouden staan als we drie, zes en negen maanden dicht zouden gaan. Dan slaat de schrik je wel om het hart. Dat kun je niet bolwerken. Misschien wel qua bedrijfsvermogen, maar niet qua liquiditeit. Onze huisbankiers waren bereid om een eventuele liquiditeitssteun ter beschikking te stellen. Daar hebben we uiteindelijk geen gebruik van hoeven maken. Maar zoals ik al zei: er kwam veel op ons af, een achtbaan aan emoties. Het was wel prettig te merken dat de bank er voor je is op momenten dat het niet goed dreigt te gaan. Uiteindelijk is alles dus soepel verlopen.’

Heeft covid ook een positieve uitwerking gehad op jullie bedrijf?

‘We zien dat mensen meer vakantie in eigen land zijn gaan vieren, meer zijn gaan kamperen. Dat zijn positieve ontwikkelingen voor ons geweest. De grootste groei zien we vooral bij mensen die er even een paar dagen tussenuit willen, even de stad ontvluchten. Ik verwacht wel dat een deel van de gasten die Nederland als vakantieland hebben ervaren straks weer terugvloeien naar buitenlandse bestemmingen. Daartegenover staat dat de Belgen en Duitsers traditiegetrouw die “leegte” kunnen gaan opvullen. Nederlanders hebben wel het eigen land als vakantieland ontdekt voor kortere periodes buiten de geijkte vakantieperiodes om. Daar gaat de sector zeker wel profijt van hebben. Er is echt een herwaardering gekomen voor recreatie in eigen land: de vraag naar tweede huisjes, kampeermiddelen en bootjes steeg enorm. Covid brengt het reizen in een ander perspectief: een weekend Barcelona blijft mooi, maar moet dat drie keer per jaar? Waarom niet een weekend naar Groningen of Zeeland?’

Hoeveel last heeft u uiteindelijk van de covid-maatregelen gehad?

‘De maatregelen hebben ons zeker wel getroffen, met name onze Afrikaanse bedrijven. Ook de Food & Beverage in Nederland moest, net als alle andere horecazaken, voor langere periodes dicht. Deels is dit gecompenseerd door een betere bezetting tijdens de zomermaanden. Dat gaat dan om financiële schade, maar er is ook nog zoiets als emotionele schade. Onder onze mensen ontstond onzekerheid over hun baan. Gelukkig hebben we niemand hoeven te ontslaan. Maar als stabiel familiebedrijf hadden we nooit gedacht in deze situatie terecht te komen. Het is net als met gezondheid: we weten allemaal hoe belangrijk dat is, maar het wordt pas echt belangrijk als je ziek wordt. We hebben nu ervaren hoe kwetsbaar de samenleving is, hoe kwetsbaar je bedrijf is.’

Er zijn weer nieuwe maatregelen aangekondigd. Hoe pakken jullie het aan?

‘We hebben zeker weer de koppen bij elkaar gestoken. We gaan overal weer op tijd dicht. De grootste wijziging die we al hebben ondernomen, is het sluiten van onze faciliteiten, zoals zwembaden. Nu Nederland donkerrood kleurt, willen mensen uit de omringende landen niet meer afreizen naar Nederland. We gaan daarom ons vouchersysteem weer activeren. Met name voor boekers uit Duitsland en België, maar ook voor mensen die geboekt hebben maar in quarantaine moeten doordat ze ziek zijn. Ga je die mensen dan houden aan de annuleringsvoorwaarden? Of zeg je: boek om via een voucher, en wees van harte welkom op een ander moment. Wij kiezen voor het laatste.’

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.