Direct naar content
9 min. leestijd
  • Auteur

In Corona en de impact op ondernemers, het dagelijkse interview van Financial Focus, praten we met Charly van der Straten, founder van oppasservice Charly Cares. Dit bedrijf – niet te verwarren met de doorsnee kinderopvang – heeft de laatste jaren een stormachtige groei meegemaakt. Die groei wordt nu tot stilstand gebracht. Wat is de impact van de coronapandemie voor haar? En hoe blijven haar ‘Oppas Angels’ toch aan het werk?

Kun je ons meenemen in het verhaal achter Charly Cares? Als ik het goed begrijp zijn jullie wel echt iets anders dan een kinderopvang, klopt dat?

Jazeker, dat klopt. Wij zijn een oppas-app in combinatie met een stukje persoonlijke service. Dat betekent eigenlijk dat wij in het gat zijn gesprongen van de flexibele opvang aan huis. Dan moet je denken aan naschoolse opvang aan huis, maar ook aan de avondjes uit, drie uur van tevoren gepland. Het is iets anders dan je kind naar de crèche brengen, de Oppas Angels komen naar het huis van het gezin, en je boekt ze via onze app.

En hoe ben je op dit idee gekomen? Wist je dat er behoefte aan was?

Dat gaat nog een beetje terug naar mijn studententijd in Amsterdam. Als student ging je lekker oppassen overal. Dat was het leukste bijbaantje wat je als student kon doen, maar wat ook gewoon lekker verdiende. Daarnaast ook nog goed te combineren met je studie. Het was in die tijd, dan we hebben het over 12 jaar geleden, dat je toch wel zag dat de oppas echt hulp in het huishouden moest bieden. Kids van school halen, helpen met huiswerk, het eten op tafel zetten, echt even de rol van de ouder in dat geval overnemen. Niet meer gewoon de avondjes uit, op de bank een zak chips leeg eten. Maar echt hulp bieden waar nodig.

Jullie zijn zo’n beetje in alle grote steden aanwezig?

Ja wij zijn inderdaad, 5 jaar geleden alweer, gestart met het bouwen van de app, dat doen wij allemaal zelf op ons hoofdkantoor in Amsterdam. Wij zijn gestart in Amsterdam en vanuit daar snel uitgerold naar volgens mij 57 plaatsen in Nederland. Met de focus op de grote steden.

Ik maakte net in het begin een vergelijking met een kinderopvang. Worden jullie ook gezien als een kinderopvang? Kun je als ouder gewoon toeslag aanvragen voor jullie, of is het echt een particulier bedrijf?

Wij zijn inderdaad gewone kinderopvang, wij werken onder de dienstverlening aan huis. Dat betekent dat van particulier tot particulier een opdrachtovereenkomst tot stand komt, en dat valt dan onder de dienstverlening aan huis, zoals schoonmaak, zorg voor ouderen. Ouders kunnen dus ook geen kindertoeslag hiervoor krijgen. Financieel gezien maakt dat wel uit wanneer je bijvoorbeeld twee kinderen of meer opvangt, omdat onze Oppas Angels per uur worden betaald, en bij de kinderopvang betaal je per uur per kind. Dan kan je zelf het rekensommetje maken.

Er wordt eigenlijk aangeraden bij jullie om zoveel mogelijk kindjes te krijgen.

Ik weet niet of de Angels daar heel blij van worden maar je ziet een hele verschuiving in de kinderopvang. Je ziet ouders die hun kids 5 dagen naar de crèche brengen, sommige vinden het prettig om dat te combineren met opvang aan huis, maar ook aan een naschoolse oppasdienst. Ouders vinden het toch prettig om bijvoorbeeld 1 of 2 dagen naschoolse- of buitenschoolse opvang te doen, en de rest te combineren met een oppas aan huis die toch iets meer rust in de huishoudens brengt. Je ziet het ook bij de kleintjes. Die worden liever iets later naar de crèche gebracht dan al bij 3 of 4 maanden.

Hoe populair zijn jullie? Kun je dat aangeven in een getal?

Populair is een moeilijk woord om op in te haken. Wat ik net al zei, wij zitten nu op 57 plaatsen in Nederland. Wij hebben iets meer dan 75.000 gebruikers in onze app. We zijn hard gegroeid en wat leuk aan het bedrijf is, is dat het echt een combinatie is van een tech bedrijf, dat wel binnen de zorg actief is. Dat geeft een hele interessante combinatie. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat wij onze Oppas Angels persoonlijk screenen voordat zij Oppas Angels mogen worden in de app. Dat betekent een face-2-face interview en een referentiecheck, die helemaal geautomatiseerd loopt. Maar ook een dagelijkse monitoring van de beoordelingen die ouders geven aan de oppasdienst. Dat houdt in dat iedere oppas wordt beoordeelt na een oppasdienst op basis van 1 tot 5 sterren, en op een geschreven review. Als dat onder de 4 sterren is gaan wij wel checken met een ouder, om erachter te komen waarom dat zo is. Het is een nieuwe manier van kwaliteit waarborgen.

Je zei net hoofdkantoor, je noemt 'Angels'. Hoeveel medewerkers heeft Charly Cares?

Officieel staan er 40 op de loondienst. Vast zitten we met 16 op kantoor in Amsterdam. We hebben 13 'screen' locaties door het land heen om al die screens van de Oppas Angels persoonlijk en lokaal te doen.

Je zei dat jullie enorm gegroeid zijn. Wat was jullie doelstelling voordat het Coronavirus Nederland in zijn greep kreeg? Hadden jullie een stip op de horizon?

Nou wij waren aan het lanceren in omgeving het Gooi op het moment dat deze situatie ontplooide. Wij waren bezig om 7 plekken tegelijkertijd te lanceren in het Gooi en daarna zouden twee grote plaatsen binnen Nederland volgen. Dat verandert natuurlijk nu even. We hebben toch nog het Gooi opengezet, omdat we veel vraag kregen van ouders die daar binnen de kritische sectoren werkten om toch gebruik te kunnen maken van de oppasdienst. We hebben dat gewoon gedaan en we waren natuurlijk ook bezig met investeringen en dat soort zaken. Dat wordt nu wel anders naar gekeken ja.

De vraag blijft dat ouders kindjes willen laten opvangen. Verwacht jij hier voor de toekomst echt problemen in?

Nou wat er wel is ontstaan, is natuurlijk angst en voorzichtigheid binnen de gezinnen. Wij draaien nu ongeveer een zesde van de boekingen en wij hebben maatregelen moeten treffen om toch oppasdiensten door te laten gaan. Maar wat je ziet is natuurlijk de avondjes uit en andere flexibele oppasdiensten; die zijn er helemaal uit dus die doen mensen niet meer, want ze komen niet meer buiten. Maar de oppasdiensten aan huis, die men echt nodig heeft, die blijven wel doordraaien. Wat nieuw is, is dat wij nu een B2B model versneld hebben opgestart omdat grote bedrijven, ziekenhuizen en zorg instanties met spoed zorg nodig hebben om de kinderen van de werknemers op te vangen.

Dus wat dat betreft is de vraag zeker aanwezig nog?

Ja die is wel zeker aanwezig, maar we draaien wel maar een zesde van de oppasdiensten die wij normaal draaien. Dat heeft natuurlijk wel gigantisch effect op ons bedrijf. Hoe dat zich de komende weken gaat ontwikkelen, is nog maar de vraag. Aanstaande dinsdag 31 maart wordt er gecommuniceerd over de scholen en crèches; of dat verlengt wordt. Ik denk dat dat heel veel impact gaat hebben op onze dienstverlening. En dus ook meer beeld krijgen van hoe wij de komende weken zullen draaien.

Heel Nederland moet thuiswerken behalve de beroepen die je net noemde, voor jullie ligt dat anders. Welke maatregelen hebben jullie genomen?

Nou, wij hebben met veel aandacht en heel zorgvuldig gekeken naar onze service, daar hebben we veel advies over gekregen en contact gehad met instanties. De maatregelen die we getroffen hebben zijn in ieder geval de door het RIVM opgestelde maatregelen. Dus dat betekent dat bij de minste klachten er niet wordt opgepast en wordt er ook niet bij jou opgepast. Dus als 1 van de kindjes een snotneus heeft, dan mag er niet worden opgepast bij jou. En we zorgen dat er maar 1 oppas steeds bij hetzelfde gezin komt. Een voorbeeld: een arts uit het ziekenhuis heeft de komende weken oppas nodig, omdat zijn kind niet terecht kan bij de regulier opvang, of om een andere reden. Dan komt er dus zoveel mogelijk 1 iemand die weken daar oppassen. Dit om te voorkomen dat ze daar dan ook een risico vormt.

Hoeveel vragen kreeg je van bezorgde ouders toen het nieuws uit China doorsijpelende? Dan heb ik het dus over 4 à 5 weken geleden.

Toen gebeurde er nog niet zoveel eigenlijk. De persconferentie van Rutte, ik weet niet meer welke dag, maar die ging erover dat kinderen niet verplicht meer waren om naar school te gaan. Toen kwam er ineens wel angst bij onze ouders. Je zag dat mensen massaal hun kinderen van school zelf thuis gingen houden. Toen mensen moesten gaan thuiswerken, kwam er veel angst en sindsdien krijgen we wel veel vragen van ouders. Ook wat ouders die kritisch waren dat we nog doordraaiden, maar we hebben gewoon uitgelegd dat voor bepaalde sectoren er zorg en opvang voor de kinderen nodig is. Dat we juist daar een steentje aan kunnen bijdragen.

Was je zelf bezorgd?

Niet bezorgd, wel erg kritisch. Ik heb kritisch gekeken naar de risico’s en hoe je hier als organisatie op moet inspelen. Wat even lastig is als directeur, is dat je dan moet afgaan op informatie van bepaalde bedrijven die ook nog niet 100% weten hoe het zit. Het RIVM wist ook niet in bepaalde fases alles, terwijl je wel op basis van hun besluit je bedrijfsvoering aanpast. Dat soort situaties zijn er lastig.

Jullie gaan zelf dus gewoon door, met gepaste maatregelen. Maar hoezeer je ook op je hygiëne past, het virus kent geen genade en er zijn dus wel gewoon risico’s. Maak je je daar zorgen op? Om je medewerkers?

Nee, je merkt dat onze Oppas Angels super voorzichtig zijn, waardoor onze ouders ook super voorzichtig zijn. Ik denk dat er een ontzettende verantwoordelijkheid in zit, wat onze Oppas Angels van nature al iets meer hebben. Ze meten ook hun temperatuur voor een oppas-sessie, als er de kleinste klachten zijn moeten ze al naar kantoor bellen en dan spelen wij volledig op safe. Tot nu toe werkt dat goed. Gezinnen zijn zelf ook erg voorzichtig. Je merkt dat de gezinnen die werken in de medische sector, waar we alle afspraken gemaakt mee hebben, zelf goed op de hoogte zijn van wat er kan en wat niet.

Je noemde net al eventjes dat de aanvragen terug liepen. Welke impact heeft Corona nog meer op jullie? Bedrijfsmatig gezien?

We hebben vanaf het nieuws dat er thuis gewerkt moest worden, hebben we in 1 dag alles mode gemaakt. Dat is het makkelijke van dat we een tech bedrijf zijn, dus je kan veel vanuit huis werken. Je bent een jonge start-up, iedereen is tussen de 20 en 35 en die generatie gaat er goed in mee. Dat is eigenlijk allemaal goed gelukt en werkt goed. De impact die het heeft, je draait nu ⅙  van de dienst. We zijn een on-go business dus dat heeft een heel groot effect op onze omzet-stromen. Je hebt niet zoveel vet op de botten, alles wat we verdienen wordt geherinvesteerd, dus we luisteren goed naar de adviseurs en experts van hoe we hieruit gaan komen.

Was je als ondernemer wel blij om de economische maatregelen van het kabinet te horen?

Ja heel erg, ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat het kabinet heel snel en ook goed voor nu heeft gehandeld. De schaarste hierin of alles wordt toegekend. Ik heb wel het idee dat ze beseffen dat er hulp moet komen. Al hoor ik wel om mij heen, vanuit startup netwerken, dat er veel mensen zijn die zich zorg maken dat ze het alsnog niet gaan redden. Ik denk dat je je als ondernemer in zo een crisis ook wel opnieuw moet uitvinden, dingen anders moet gaan inrichten, opnieuw moet leren nadenken en dingen anders moet aanpakken. Anders ga je het niet redden.

Ik had gister Bas van der Veldt in deze uitzending, die zei: “Ik zie veel mensen om mij heen die mentaal verdrietig in een hoekje gaan zitten. Maar juist deze tijd staan de echte ondernemers op, die zien kansen, die gaan innoveren.” Kijk jij er ook zo tegenaan?

Jazeker, ik merk bij mezelf dat ik de afgelopen 2 weken heel rustig ben geweest en ook veel rust heb gepakt. Als zo een klap komt, dan moet je snel handelen en alles in gang zetten, je hebt dus een paar dagen om alles te regelen en dat moet je ook heel strak doen. Gelukkig durven Xander (de andere founder) en ik best wel harde keuzes te maken, dat hebben we ook gedaan. We nemen nu de tijd om de situatie even goed te overdenken, maar ook: hoe denken wij dat de komende maanden gaan lopen? We hebben wat plannen klaarliggen en ik denk in zo een situatie waarin er heel veel gebeurd, dat er vanuit rust geacteerd moet worden. Zeker ook je kans grijpen om door te gaan. Deze weken wachten we eigenlijk een beetje op het nieuws van dinsdag. Deze weken opereren we vooral vanuit rust. Ook wetende dat er hierna weer schouders onder gezet moeten worden om de business weer op te gaan starten. Als organisatie doe je een paar stappen terug met alles wat we hebben opgebouwd, zo voelt dat wel.

Heb je nog tips voor andere ondernemers? Waar liggen de kansen?

Ik zou de rust bewaren, goed voor jezelf zorgen en dit moment ook te nemen om even te evalueren of het ook anders kan en met heel veel frisse energie weer kijken naar de nieuwe situatie.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.