Direct naar content
3 min. leestijd
  • Auteur

In Corona en de impact op ondernemers praat ABN AMRO MeesPierson dagelijks met een ondernemer over het coronavirus. Wat betekent deze epidemie voor zijn of haar business? Gaan ze gebukt onder maatregelen? In de eerste aflevering Marcel Geurtsen, ondernemer achter videogesprekapplicatie GoGrapefruit.

Wat doet GoGrapefruit precies?

We zijn een partij die er voor zorgt dat bedrijven en organisatie via live beeldverbinding op een professionele manier kunnen communiceren met klanten en relaties. We gaan van strategie tot implementatie en het trainen van medewerkers tot het inrichten van werkplekken.

Wat merk je als ondernemer van het coronavirus?

Dat is eigenlijk de andere kant van de medaille. Hoe vervelend het ook is. Het is voor ons een interessant momentum. We ontvangen een hoog aantal aanvragen. Partijen zoeken de route naar hoe kan ik de bedrijfscontinuïteit met klantcontact onderhouden. Video speelt daar een nogal belangrijke rol in.

Hoeveel medewerkers heeft GoGrapefruit?

We bestaan uit 2 bestuurders en een collectief aan freelancers waar we mee samenwerken. We hebben alle specialisten om ons heen verzameld.

Dus thuiswerken was voor jullie al een gemeengoed?

Ja, zeker. De meeste overleggen gaan al via video.

Is er nog iets dat jullie gaan ondernemen nu de corona epidemie steeds serieuzer vormen aanneemt?

In onze bedrijfsvoering hoeven wij niet zoveel te ondernemen omdat we al veel werken op afstand. Een oproep aan onze medewerkers zou zijn om het thuis werken verder te vergroten en de fysieke meetings uit de agenda’s te halen.

Alle afspraken met prospects met relaties gaan we nu zo veel mogelijk naar video brengen en dit is voor het eerst dat dat ook echt geaccepteerd wordt.

Hebben jullie een voordeel aan het coronavirus?

Wij hebben er inderdaad voordeel van want we komen nu als partij bovendrijven omdat we organisaties kunnen helpen om op afstand op een professionele manier te kunnen communiceren. Dus als bedrijven nu gaan zoeken vinden ze ons en zorgt dit voor nieuwe leads. We hebben van bestaande klanten extra aanvragen omdat ze willen opschalen. En we zijn in gesprek met nieuwe relaties in hoeken waar we eerder niet zaten.

Zie je dat al in de cijfers?

Ik kan niet echt cijfers noemen omdat je dan over tientallen praat. Wat interessanter is dat we nu ook een hoek van bedrijven en organisaties binnen krijgen waar we eerst geen contact mee hadden zoals onderwijsinstellingen. Mijn zoon kwam thuis met het nieuws dat hij misschien volgende week wel thuis moet blijven en dat school ging kijken of hij les kan krijgen via video. Zo ben ik dus in contact gekomen met een onderwijsinstelling die eigenlijk geen idee heeft wat voor pakket zij nodig hebben en hoe ze het moeten inrichten. Dat vind ik het interessante hier aan. Je kunt soms heel strategisch nadenken over hoe ga ik dit inrichten voor mijn organisatie, maar wij helpen dus ook wanneer er een acute behoefte is. We gaan kijken of we vanuit dit soort situaties ook met dit soort organisaties in gesprek kunnen gaan.

Hoe kijk je naar bedrijven die wel nadeel gaan ondervinden van het coronavirus?

Mijn buurman heeft een restaurant. Dus je ziet dat zijn agenda leeg gaat lopen en dan gaat video ook niet helpen. Dan wordt het wel heel erg spannend voor dat soort ondernemingen. Die gaan te maken krijgen met minder reserveringen en boekingen. Dus het risico van het coronavirus is wel super groot voor een groot gedeelte van de ondernemers in Nederland. Dat realiseer ik me ook.

Tot slot, heb je nog tips voor andere ondernemers?

Volgens mij is het zaak om kalm te blijven. Pak de spullen bij elkaar en brainstorm over hoe je op afstand toch ook kunt werken. Dat is afgezien van video een belangrijk onderdeel en dat komt nu bovendrijven.

Ik ben er van overtuigd dat partijen eerst moeten gaan kijken hoe ze het op afstand werken hebben georganiseerd. Het gaat er om dat je dat goed hebt ingericht en je medewerkers hebt geïnstrueerd. Dit moet een plan zijn dat je van de plank kunt pakken en er niet nu pas over na hoeft te denken. Want dan gaat het problemen opleveren.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.

Meer over dit onderwerp