Direct naar content
6 min. leestijd
  • Auteur

In Corona en de impact op ondernemers, het dagelijkse interview van Financial Focus, praten we met bouwpatholoog Sjack van den Bergh. Zijn Bureau voor Bouwpathologie verzorgt onderzoeken naar de oorzaak van bouwkundige gebreken. Vooralsnog is de impact van de coronacrisis op zijn bedrijf beperkt. Maar wat als er alsnog strengere maatregelen opgelegd gaan worden? En wat is zijn verwachting voor de hele bouwsector?

Je bent bouwpatholoog, wat is dat?

Wij zijn van Bureau voor Bouwpathologie. Een bouwpatholoog onderzoekt de klachten, gebreken en geschillen in de bouw. Dat kan heel breed zijn, van ingestorte gebouwen tot een scheur in de muur, en de bijbehorende oorzaak. Vaak hebben mensen daar een discussie over, tussen aannemer en particulieren, beheerders en corporaties. Wij als Bureau voor Bouwpathologie worden heel vaak ingeschakeld als deskundige voor de rechtbank, maar ook voor advocaten rechtsbijstand verzekeringen, gebouwbeheerders, particulieren, aannemers, etc. Mensen die dus een bouwgerelateerd geschil hebben.

Jij hebt het Bureau voor Bouwpathologie, maar je hebt ook de Huizenarts. Is het verschil hiertussen de B2C en B2B markt?

De Huizenarts is voor consumenten en woningeigenaren die een probleem hebben wat ze graag onderzocht willen hebben, echter hebben zij geen geschil, maar een bouwkundig gebrek. Dit willen ze dan uiteraard ook opgelost zien. Dat onderzoeken wij dan vanuit de Huizenarts, daar maken wij een notitie over, en dan geven wij mondeling advies van hoe zij dit probleem kunnen oplossen.

De afgelopen jaren is er een exploderende huizenmarkt geweest. Heb jij ook goede tijden gehad?

Eigenlijk hebben wij altijd wel goede tijden gehad. Het Bureau voor Bouwpathologie bestaat al meer dan 20 jaar. Wij hebben altijd heel veel werk gehad. Of het nou slecht of goed gaat in de economie of bouw, er wordt altijd gebouwd en er zijn altijd conflicten. Wij zitten niet eens zo zeer achter de nieuwbouwfase of renovatie fase aan, het kan van alles zijn. Bestaande bouw wat problemen geeft, onderhouds problemen, van alles eigenlijk. Wij hebben altijd dus voldoende werk gehad en wat wij eigenlijk merken is dat het aantal geschillen in de bouw alleen maar groeit. Daardoor hebben wij steeds meer en meer werk.

En waarom groeit dat dan?

Omdat mensen misschien wel kritischer worden, en ook steeds vaker een rechtsbijstandverzekering hebben. En dat mensen geen pech meer dulden, en dus voor pech eigenlijk iemand anders aansprakelijk willen stellen. Dat is een soort mentaliteit wisseling, een verandering die je ziet bij mensen in Nederland.

Maar wat is dan de impact van Corona op jullie?

De impact is dat wij veel meer moeten communiceren uiteraard. Wij doen onderzoek gesprekken en op dit moment met de Corona crisis loopt dat moeizamer. Wij krijgen vragen over of de onderzoeken doorgaan, of de onderzoekers ziektes hebben en wat er gebeurd als men zelf ziek is. Er wordt op dit moment dus veel zorgvuldiger gecommuniceerd over de afspraak die wij hebben om het onderzoek te doen, het bouwkundig probleem als het ware te onderzoeken. Met onze opdrachtgevers moet hier over dus meer gecommuniceerd worden, via de telefoon.

Fysiek contact is een probleem?

Fysiek contact kan een probleem zijn, ja. Dat hoeft natuurlijk niet want het merendeel van de mensen hebben een probleem bouwkundig gezien willen het onderzocht hebben. Graag willen ze dit door laten gaan. Wij zijn al twee weken al onze onderzoeken die we in de agenda hebben staan aan het afbellen. Onze ervaring is dan ook dat mensen van tevoren al vragen of het onderzoek nog doorgang kan vinden wat hun betreft. Of het doorgang kan vinden van de wederpartij wordt uiteraard ook vaak gevraagd, en voor de advocaten die er ook vaak bij zijn. Wij maken ook kenbaar gezien de adviezen en regelgeving van het RIVM, dat wij tot op dit moment onderzoeken nog steeds uit kunnen voeren, maar dat dat misschien een halt toegeroepen gaat worden. Tot op heden vragen wij aan de cliënten of het kan, en als zij dat willen doen wij dat ook.

Je houdt de adviezen van het RIVM dus nauwlettend in de gaten, maar echt een keiharde terugval in aanvragen is er nog niet geweest bij jullie?

Nee, er is geen terugval inderdaad. De verandering in onze werkwijze is dat wij nog meer communiceren van te voren of het nog uitkomt. Ook werken wij; bouwpathologen en de onderzoekers zelf vanuit huis. De planning en het secretariaat zitten op het kantoor om dat nog te bemensen

Ik zie op je website dat je nog steeds vraagt naar bouwkundigen. Die zoektocht is dus ook nog steeds actueel?

Ja, wij zijn nog steeds zoekende. Wij hebben in het vooruitzicht al weer twee nieuwe kandidaten om ons te versterken, en daar houden wij uiteraard ook contact mee in deze onzekere periode.

Niet lang geleden gingen alle praatprogramma’s over stikstof beperkingen in de bouw, nu komt Corona daarbij. Wat is de huidige status van de bouw op dit moment?

Ik heb daar dus niet heel veel zicht op, wij zitten namelijk in de conflictsituaties. Nou is het zo dat conflictsituaties, er zijn en er blijven. De bouw zelf, die gaat misschien op sommige fronten moeizamer, in verband met de stikstof crisis die we hebben gehad. Ik merk dat heel veel kleinere bouwbedrijven, het nog steeds erg druk hebben als je kijkt naar het aantal offertes dat binnenkomt. Alles wordt wel heel ver vooruit geschoven. Wat wij merken en wat wij zien in ieder geval

Jij hebt wel je contacten in de bouw kan ik mij voorstellen, wat zijn jouw verwachtingen voor de bouwsector?

Voor grootschalige projecten zie ik veel problemen momenteel, wat betreft de vergunningverlening. Dat heeft natuurlijk een tijd stil gestaan door de stikstof crisis. Of de Corona crisis de bouw in zijn greep heeft, heb ik eigenlijk nog geen idee van. We zitten een beetje aan de zijkant van de bouwsector kun je wel zeggen.

Ik hoorde je net al zeggen: we houden de RIVM in de gaten, stel er komt een lockdown, hebben we dan wel een probleem?

Ja, stel dat er een lockdown komt, dan hebben we uiteraard een probleem want dan zullen we alle afspraken die we hebben moeten uitstellen. Deze afspraken plannen we 6 weken van te voren. Dan zal dat allemaal stil komen te liggen en kunnen we geen onderzoek meer doen. Uiteindelijk kunnen we dan zelfs niet meer rapporteren naar rechtbank-advocaten, waar we vaak voor moeten rapporteren. Als dat stil komt te liggen hebben wij als bedrijf wel echt een probleem qua omzet en bemensing. Ik hoop dat het niet zover gaat komen. Als we een lockdown krijgen ligt echt alles stil.

Als ondernemer houd je rekening met slechte tijden, maar met zoiets als dit kan je geen rekening houden neem ik aan?

Nee hier kan je natuurlijk niet op anticiperen. Het enige dat we nu kunnen doen is kijken wanneer er een lockdown komt, hoe we door zouden kunnen werken. We hebben geregeld dat het secretariaat dat nu nog op kantoor zit, thuis kan werken. We hebben een callcenter achter de hand zodat we bereikbaar kunnen blijven. En we hebben met adviseurs gesproken dat de dossiers die nog gerapporteerd moeten worden, naar huis worden meegenomen en via de cloud kunnen worden gedaan. Dat is een beetje wat we op de korte termijn hebben kunnen anticiperen. Op de lange termijn hebben we niks geanticipeerd, want zoiets zie je natuurlijk niet aankomen. We hebben wel wat vet op de botten, maar het moet niet te lang duren. Als dat gebeurd, dan is dat voor niemand goed en stort de hele economie in elkaar, dat mag duidelijk zijn.

Als we het nou over de huizenbubbel hebben. Denk jij dat het over een half jaar nog normaal is dat we een half miljoen betalen voor een schuur in Amsterdam Noord?

Ja, ik verwacht zelf van niet. Ik heb niet super veel zicht op de markt maar ik denk dat de huizenmarkt gaat zakken. Mensen hebben geen werk, bedrijven gaan slecht, dan gaat de huizenmarkt naar mijn idee ook naar beneden. Er zullen minder mensen zijn die een woning kunnen kopen. Dan schakelt het weer om en is het voor de verkoper niet zo makkelijk om een koper te vinden voor een huis en zullen de prijzen voor dat schuurtje in Amsterdam niet zo hoog zijn zoals ze nu af en toe zijn.

Je zei net,  economisch voor- of tegenspoed, dat is voor ons bureau niet bepaald direct een issue?

We bestaan al meer dan 20 jaar en tot op heden hebben we nog nooit probleem gehad wat dat betreft, in de economische crisis bijvoorbeeld. Nou is dit wel een bijzondere crisis en wat ik al zei: als het lang gaat duren dan gaan wij hier ook echt wel onder leiden.

Heb jij nog tips voor andere ondernemers?

Nou misschien een beetje flauw maar vooral positief blijven, innovatief blijven en we overwinnen dit wel weer. Als ondernemer ben je altijd bezig met tegenslagen te overwinnen en dat hoort er nou eenmaal bij. In dit geval is het natuurlijk iets heel bijzonders en iets heel vervelends, vooral voor de mensen die er slachtoffer van zijn. Misschien is ons bedrijf er binnenkort ook wel slachtoffer van. We zullen er heel innovatief en slim mee om moeten gaan.

 

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.