Direct naar content

Blijven onze vaste donateurs nog doneren? Welke relevante aanpassingen in onze interventies kunnen we morgen realiseren? En hoe zorgen we dat filantropen die nu willen bijdragen, op de hoogte zijn van deze nieuwe initiatieven? Het zijn deze en andere vragen waarop de goede doelen in de nieuwe werkelijkheid het antwoord zoeken. Daar helpen we hen graag bij.

Hoe afschuwelijk corona ook is, ik zie daadkracht, creativiteit en innovatieve ideeën ontstaan. Met het grensverleggende onderzoeksprogramma Accelerate van het Longfonds, zijn wetenschappers in stelling gebracht om schade aan de longen na corona te kunnen genezen. En Amref bereikt de uithoeken van Afrika door met LEAP, het mobiele gezondheidsplatform, lokale zorgverleners te trainen, vermoedelijke gevallen van corona te identificeren en hygiënisch gedrag aan te moedigen. Of neem Artsen zonder Grenzen. Door corona liggen er projecten stil, maar ontstaan tegelijkertijd nieuwe initiatieven om de meest kwetsbare mensen op de moeilijkste plekken ter wereld te helpen. Uit de snelheid waarmee goede doelen nu nieuwe (online) campagnes neerzetten, kunnen we lessen trekken richting de toekomst.

Online fondsenwerving belangrijker dan ooit

Niemand weet hoe lang deze crisis duurt en welke (financiële) gevolgen het voor fondsenwervende instellingen heeft. Een ding is zeker: digitale fondsenwerving is nu misschien wel belangrijker dan ooit. Uit een onderzoek onder goede doelen die lid zijn van branchevereniging Goede Doelen Nederland, blijkt dat 80% aangeeft dat de coronacrisis effect heeft op hun inkomsten. De collecteweek zorgt elk jaar voor stabiele inkomsten en naamsbekendheid maar kan voor een aantal goede doelen niet doorgaan. Hoe maken zij nu een realistische liquiditeitsprognose? En hoe blijven ze die belangrijke donateurs aan zich binden en welke data is daarvoor beschikbaar? Er komt veel op de goede doelen af en ze moeten andere prioriteiten stellen. Daarom is het juist nu belangrijk dat we onze klanten opzoeken en onze kennis en ons netwerk met hen delen.

Webinars en ‘corona-spreekuur’

Dat doen we via e-mail en telefoon, maar vooral via Beeldbankieren en met webinars zoals deze. En net als anders, willen we alle voorbeelden en ervaringen die we op het gebied van online fondsenwerving zien, met zoveel mogelijk klanten delen. Daarom zijn we met Goede Doelen Nederland in gesprek over een ‘corona spreekuur’. Tijdens dat spreekuur kunnen fondsenwervende instellingen vragen stellen aan een Relatiemanager en Cash Management Consultant. Ook kunnen ze van gedachten wisselen met een adviseur van onze afdeling Filantropie Advies. Hij kent de interesses van filantropen die klant bij ons zijn en kan de initiatieven op het gebied van COVID-19 door de goede doelen met hen delen. Ook de economische vooruitzichten komen aan bod; de verandering van de vermogenspositie van particulieren blijkt een belangrijke voorspeller van het geefgedrag.

Extra aandacht voor je doelstelling

Uit een ander onafhankelijk onderzoek van Data Inside onder vierhonderd donateurs blijkt dat 80% wil blijven doneren zoals ze al deden. Dat is relevante informatie voor de goede doelen, die nu ook worstelen met de vraag of het wel gepast is om in deze tijd extra aandacht te vragen voor hun doelstelling. Ik vind het mooi om te zien dat die reflectie er is. Tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat een goed doel zoals het Longfonds juist nu de financiële middelen nodig heeft om belangrijke onderzoeken (zoals naar post-corona longziekten) te kunnen uitvoeren. Des te belangrijker dus dat donateurs ook in deze tijd, trouw blijven. En des te belangrijker dat fondsenwervende instellingen zichtbaar maken waarvoor ze staan en welke impact ze bereiken.

In contact met de doelgroep

Ik vind het mooi om te zien hoe snel goede doelen kunnen schakelen om ondanks de afstand toch in contact met hun doelgroep te komen. Dat blijkt uit de kaartenactie van HandicapNL waarmee je kosteloos een kaartje kunt sturen naar iemand die wel wat aandacht kan gebruiken. En dat blijkt ook uit de nieuwe manier van collecteren door de Voedselbank. Ook de samenwerking tussen het Rode Kruis en MIND Korrelatie om mensen mentaal via een hulplijn te ondersteunen, is een mooi voorbeeld. Net als de huis-aan-huis flyer van de Hartstichting met daarop een QR-code om makkelijk te doneren nu er niet gecollecteerd kan worden.

Vertel je verhaal

Kortom, tegen alle goede doelen wil ik zeggen: vertel je verhaal en laat zien welke impact je met die belangrijke donaties creëert. Houd verbinding met je donateurs, en laat je adviseren over hoe je versneld digitaal kunt transformeren. Als alternatief voor collectes zijn er meerdere digitale platforms en kan de Tikkie app bijvoorbeeld ook gebruikt worden om aandacht te vragen voor jouw goede doel. En laat ons vooral weten welke mooie projecten en initiatieven er zijn; klanten van Filantropie Advies willen (een deel van) hun vermogen inzetten voor een betere wereld en zijn altijd geïnteresseerd in initiatieven waarmee ook zij impact kunnen creëren.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.