Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Het sleutelmoment van Linda de Mol

‘Het maakt ontzettend veel uit waar je wieg staat’

Linda de Mol is zo ongeveer de definitie van de bekende Nederlander. Het verschil met sommigen is echter dat de Nederlander háár niet alleen kent, maar zij de Nederlander ook wil kennen. Zo zat ze al jaren in haar maag met ongelijkheid. Haar kinderen hoefden zich nooit zorgen te maken over geld en carrière, want hun wieg stond op een gunstige plek. Met de LINDA.foundation wil ze het verschil maken voor kinderen die niet alles mee hebben gehad en in armoede opgroeien.

2012: rapport van de Kinderombudsman

In 2012 verschijnt een rapport van de Kinderombudsman over kinderen die opgroeien in
armoede in Nederland, één van de rijkste landen ter wereld. Het lezen van dit rapport was het sleutelmoment voor Linda de Mol. Het leidde ertoe dat ze in juli 2013 de LINDA.foundation heeft opgericht.

Waarom is juist het rapport van de Kinderombudsman je sleutelmoment?

Ik las een nieuwsbericht op internet. Daarin werden kort de bevindingen van de Kinderombudsman samengevat. De cijfers waren schokkend. Ik kon niet geloven wat ik las. In Nederland groeit 1 op de 9 kinderen in armoede op en in een stad als Amsterdam is dat zelfs 1 op de 4. Juist omdat ik zo geschokt was, heb ik dat rapport erbij gepakt om te kijken of het echt zo slecht was. Nadat ik het had gelezen, wilde ik hier iets aan doen.

Hoe kwam het dat juist dit je zo aangreep?

Wat mij zo opviel in Nederland is dat het enorm uitmaakt waar je wieg staat. Ik woon in het Gooi en mijn kinderen zaten op hockey. Als je dan na je studie een stageplek nodig hebt, is er altijd wel een vader of moeder van een teamgenoot die je daarbij kan helpen. Dat gaat allemaal zo makkelijk; de kinderen hebben al een netwerk voordat ze überhaupt gaan werken. Dat die oneerlijkheid zo scherp is, werd alleen maar duidelijker door wat de Kinderombudsman schreef. Het is het contrast geweest dat de doorslag gaf om daar iets mee te doen.

Wat is die kinderarmoede in Nederland?

In het Gooi zag ik al die kids, vrienden van mijn kinderen, met hun dure winterjassen, scooters en hippe sneakers, terwijl er dus zo veel kinderen zijn die op te kleine schoenen lopen en niet eens een behoorlijke winterjas hebben. Armoede in Nederland is vanavond weer geen warm eten, maar boterhammen met pindakaas, nooit op vakantie gaan, nooit je vriendjes kunnen uitnodigen om te komen spelen, omdat je geen speelgoed hebt. Ja, armoede is relatief, maar het betekent in Nederland dat je niet aan de basisbehoeften van een kind kan voldoen.

Toch heeft het een enorm effect op je latere leven: je wordt vaker gepest op school omdat je volgens andere kinderen malle kleren aan hebt. Vaak speelt overgewicht ook een rol, heb je geen netwerk en is er ook nog eens een enorm taboe op armoede. Er is veel schaamte over armoede. Toch zijn er hele straten en wijken waar armoede een probleem is. Ik vind dat een schande in ons land.

Hoe helpt de LINDA.foundation?

Wij geven gezinnen die het financieel zwaar hebben eenmalig een steuntje in de rug. Dat bestaat uit een prachtig verpakt pakket dat we aan het einde van het jaar verzenden. Een financieel zware tijd, zeker als je toch al weinig te besteden hebt. In dit pakket zitten voor zeshonderd euro aan cadeaubonnen van winkels als Albert Heijn, HEMA, C&A en Intertoys. Gezinnen kunnen zichzelf niet aanmelden, dat gaat uitsluitend via hulpverleners. Dat kan iemand zijn die bij de gemeente werkt in een sociaal wijkteam, een directeur van een school of welzijnswerkers. Zij weten wat de schrijnendste gevallen zijn en waar zo’n doos met cadeaubonnen als een cadeautje uit de hemel komt.

Het effect van dit soort giften is groot. Mensen hebben voor het eerst in jaren geen buikpijn in de feestmaand vanwege hun financiële zorgen, ze kunnen hun kinderen ook eens een cadeau geven, kinderen zijn dolblij dat ze weer nieuwe kleren krijgen. En wat we ook vaak horen: mensen krijgen er weer een beetje hoop van, dat de toekomst misschien toch nog wat brengt.

De LINDA.foundation doet dingen anders, waarom is dat?

Net in de periode dat ik nadacht over de LINDA.foundation, raakte een aantal goede doelen in opspraak over hoge directeurssalarissen. Er waren beschuldigingen dat er teveel aan de strijkstok bleef kleven. Dit wilde ik niet. Daarom schenk ik jaarlijks een flink deel van mijn inkomen aan de Foundation. Met dat geld worden de reguliere kosten betaald, zoals medewerkers en de kosten voor ons kantoor. Dit soort zaken worden niet betaald door schenkingen die we van andere partijen ontvangen, dat wil ik persoonlijk graag betalen. Dat betekent dat wij kunnen zeggen dat honderd procent van de donaties ten goede van de gezinnen komt.

We groeien ieder jaar en mensen zijn echt bereid te doneren, waardoor we steeds meer kunnen doen. Dit jaar helpen we naar verwachting 4500 gezinnen en geven we kinderen net dat beetje extra.

Meer informatie: lindafoundation.nl

Over Linda de Mol

Linda de Mol groeide op in een showbizzfamilie, maar verdiende na een studie rechten, net als haar broer en mediamagnaat John de Mol, zelf haar sporen in de mediawereld. Ze presenteerde talloze programma’s en is vooral in Nederland actief geweest, maar heeft ook succesvolle uitstapjes naar Duitsland gemaakt. Haar werk is tientallen malen bekroond. In 2003 lanceert ze haar eigen tijdschrift, Linda, een lifestyleblad gericht op vrouwen. In 2013 richten zij en de uitgever van Linda Magazine de LINDA.foundation op. Het fonds is bestemd voor (alleenstaande) ouders met kinderen die in financiële nood verkeren. ‘De oprichting van de Foundation had al een aanloop. Ik ben vaak benaderd door goede doelen. Dat is niet bijzonder voor mij, maar dat gebeurt je als BN’er. Allerlei stichtingen en fondsen doen aanvragen. Daar dacht ik serieus over na, want ik wilde al langer iets maatschappelijks doen. Ik heb goed verdiend en kan de leuke dingen in het leven doen en die mijn kinderen ook geven, maar ik wilde iets doen met het geld dat ik niet nodig heb.’

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus