Chris Slappendel | Activist voor het behoud van de tijger
Woensdag 4 mei 20161 minuut leestijd

‘Goede doelen houden probleem juist vaak in stand’

‘Veel organisaties hebben een verkeerde focus’, blogt Chris Slappendel.

‘Als we het verbeteren van de wereld in de handen van goede doelen organisaties leggen, zie ik het somber in. Niet omdat ze per definitie slecht bezig zijn, maar omdat hun efficiëntie en financiering veel te wensen overlaat. En uitnodigt tot een verbeterslag. Alleen al het gegeven dat veel van dergelijke organisaties 25% van wat er binnenkomt, uitgeven aan bureaucratie, aan hun eigen toko dus, geeft wat mij betreft te denken.’

‘Wat ik in de praktijk heb gezien, is hoe ongelofelijk versnipperd goede doelen organisaties vaak opereren. En hoeveel van die organisaties er rond één en hetzelfde thema dikwijls zijn. En hoe degenen die op populaire thema’s zijn gericht wanhopig op zoek zijn zichzelf te profileren, in beeld te komen, terwijl ze primair bezig zouden moeten zijn met het oplossen van het probleem. Bij veel goede doelen organisaties bestaat, kortom, een verkeerde focus. Vaak houden ze het probleem dat ze willen oplossen, al of niet bewust, in stand!’

‘Ik noem geen namen. Dat vind ik niet nodig. En niet fair, omdat ik weet met hoeveel passie mensen bij dergelijke organisaties aan het werk zijn. En hoeveel goeds ze, ondanks de gebrekkige structuur, tot stand brengen.’

‘Maar de échte omslag die ik teweeg wil brengen, is dat de charitatieve sector transparanter wordt. Eerlijker, meer resultaatgericht. Omdat deze sector, vind ik, sowieso het goede voorbeeld moet geven. En omdat zo’n omslag de kans biedt meer geld, middelen en mensen rond een goed doel te mobiliseren.’

 

Lees ook:

Jouw goede doel van kostenpost naar succesfactor

'Als het doel bij je past, versterkt het jouw imago én je klantenrelatie', blogt Chris Slappendel.

‘Goede doelen houden probleem juist vaak in stand’

Beoordeel dit artikel met een waardering tussen de 1 en 5 sterren

2.89/5 (9 stemmen)

Meer blogs van Chris Slappendel: