ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Interview Judith van Duijn en Merel van der Velde: Verliefd op een probleem

Ambitieuze en sociaal betrokken jonge bankiers hebben zich de afgelopen maanden ingezet voor de maatschappelijke organisaties Qredits, Only Friends en het Nederlands Dans Theater. In samengestelde dreamteams losten ze strategische vraagstukken op met hun kennis en ervaring. Auditor Judith van Duijn en Proces Manager Merel van der Velde delen hun ervaringen. Beiden zijn ze zo’n anderhalf jaar in dienst bij ABN AMRO en lid van het Young Bankers netwerk.

Hoe kwamen jullie erbij om mee te doen?

Judith: “Ik werd getipt door een collega. Zij was superenthousiast over haar dreamteam en ik dacht: Dat wil ik ook! De combinatie van samenwerken, adviseren en je maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, sprak mij direct aan. Bovendien vind ik het Nederlands Dans Theater een mooie organisatie. Dus, aanmelden maar!”
Merel: “Dat herken ik heel erg; ik was net gestart bij ABN AMRO en in no-time kwam dit voorbij. Ik heb me gelijk ingeschreven. Dit soort adviesopdrachten zijn mij op het lijf geschreven. Ik vond het wel moeilijk om een organisatie te kiezen. Ondernemerschap voor jongere mensen stimuleren, zoals Qredits doet, is een affiniteit van me. Uiteindelijk koos ik toch voor Only Friends. Zij helpen jongeren met een beperking om meer te bewegen. Een doelgroep waarmee ik nog niet eerder mee te maken heb gehad. En sporten vind ik heerlijk. Perfecte combo!”

Welke vraagstukken gingen jullie oplossen?

Judith: “Onze onderzoeksvraag was ‘Wat wil de klant en hoe trek je volle zalen?’ Na diverse interviews kwamen we erachter dat er intern een aantal zaken moest veranderen om de artistieke en commerciële kant van het bedrijf dichter bij elkaar te brengen. De organisatiecultuur kunnen we als buitenstaanders niet veranderen, maar we kunnen wel groepen bij elkaar brengen en handreikingen doen. Daarom organiseerden we diverse workshops. Een groot succes! Ze vroegen ons zelfs of we er nog meer kunnen organiseren. Hoe pakten jullie de opdracht aan, Merel?”
Merel: “Mijn dreamteam onderzocht verschillende aspecten van sponsoring om te kijken hoe Only Friends meer sponsorgeld aan kon trekken. Denk bijvoorbeeld aan het hebben van een aansprekende propositie en welke sponsoren er bij de organisatie passen. Aan de hand daarvan analyseerden we bedrijven in de regio en stelden we een plan van aanpak op om ze te benaderen. Dat gaan we doen met een persoonlijke videoboodschap. Want iedereen die Dennis, de oprichter van Only Friends spreekt, is helemaal om als ze zijn verhaal horen. Door zijn verhaal merk je direct hoe liefdevol de organisatie met 150 vrijwilligers is. Een betere binnenkomer is er niet!”

“Je moet eerst verliefd worden op een probleem.”
Judith van Duijn, Auditor en voormalig Trainee

Kregen jullie ondersteuning vanuit de rest van de bank?

Merel: “Een van de hoogtepunten van mijn dreamteamtijd was de sessie met Gerrit Zalm. Hij gaf advies aan alle groepen en besteedde echt aandacht aan de vraagstukken. Wij hebben vooral met hem gepraat over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wat mij bijbleef is het advies van Gerrit over exclusiviteit van sponsoring. Want trek je meerdere sponsoren aan, of bied je één partij exclusiviteit? Gerrit liet ons inzien dat sponsoring in dit geval bedoeld is om goed te doen, niet om er zelf een betere naam van te krijgen. Daarom past exclusiviteit niet bij sponsoring.”
Judith: “Helaas was ik zelf niet bij de sessie met Gerrit Zalm, omdat ik in de laatste dagen van mijn traineeship zat. Maar ik begreep van mijn collega’s dat het heel nuttig was. Leuk dat hij jullie zo goed wist te adviseren! Gelukkig kregen onze projecten nog veel meer steun vanuit de bank. Naast het koffie-uurtje met Zalm, werden we namelijk gecoacht door de ABN AMRO Management Groep. Dat vond ik superwaardevol! Leuk om te merken dat zij zo persoonlijk betrokken waren bij de dreamteams. Ook de externe begeleiding door de innovatietrainers Martijn Simons en Doekes Prakken was een belangrijke succesfactor. Zij stelden precies de juiste vragen om ons op een bepaalde manier aan het denken te zetten.”

“Dit soort adviesopdrachten zijn mij op het lijf geschreven.”
Merel van der Velde, Process Manager en lid van Young Bankers ABN AMRO

En, hoe verliep het traject verder?

Judith: “Na vier maanden zat de opdracht erop. Wij presenteerden ons plan aan onze opdrachtgever, onze coaches en onze eigen managers. Hierin koppelden we de kernwaarden van het Nederlands Danstheater aan praktische bedrijfsprincipes, zoals stilstaan bij behaalde successen. Het mooie van onze opdracht is dat we uiteindelijk het gehele managementteam – zowel de commerciële managers als de artistieke managers – aan tafel kregen, dat was nog nooit eerder gebeurd. Wij lieten ze inzien dat ze hetzelfde doel nastreven, dat vond ik erg inspirerend. Wel jammer dat de opdracht erop zit, maar in een zwart gat ben ik niet gevallen. Merel volgens mij ook niet?”
Merel: “Nee, alles behalve! Onze groep besloot om betrokken te blijven bij Only Friends. Dat doen we in onze vrije tijd. We zien dat deze organisatie behoefte heeft aan hulp bij implementatie en wij hebben de kennis in huis om ze daar goed bij te helpen. Dat zorgt ervoor dat ons plan niet in de bureaula verdwijnt. Voor ons is en blijft het een mooie uitdaging om ons plan naar tevredenheid af te ronden. Only Friends heeft er dus vijf ambassadeurs bij!”

Wat is je het meeste bijgebleven?

Judith: “Ik heb vooral geleerd dat je eerst verliefd moet worden op een probleem. Omarm het en probeer het rustig te doorgronden. Neem bijvoorbeeld interviews af zonder meteen te praten over een oplossing. Dan komt de oplossing vaak vanzelf.”
Merel: “Daar ben ik het helemaal mee eens. Een ander leerpunt voor mezelf is me goed inleven in de klant en omgaan met verschillende belangen. Dat is, als ik nu terugkijk, goed gelukt. De relatie is top en we weten elkaar te vinden. Onlangs hebben we zelfs samen met Only Friends de AEX-beurs geopend. Met z’n allen op de gong geslagen om de beurs te openen en om onze relatie extra kracht bij te zetten.”

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

ABN AMRO Dreamteam
Interview Judith van Duijn en Merel van der Velde: Verliefd op een probleem
5.0/94 (1 stem)
ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus