ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Amazon, de droom van de winkel die alles verkoopt

Het verhaal van Amazon is een successtory die in een paar cijfers kan worden uitgedrukt. Kort en goed: wie bij de beursgang in 1997 voor 16.000 dollar aandelen kocht (1.000 stuks in die tijd), zou zichzelf in juni 2017 miljonair mogen noemen. Hoe een boekverkoper een van de grootste winkels ter wereld werd.

(Op de foto hierboven: het eerste kantoorgebouw van Amazon.)

Aan het begin van de jaren 90 was Jeffrey Preston Bezos gefascineerd door de groei van het internet. Hij zag al vroeg in dat hier geld te verdienen was, zegde in 1994 zijn baan op en startte samen met zijn vrouw in de spreekwoordelijke garage een boekwinkel die alleen online verkocht. Bezos was ervan overtuigd dat het internet de ideale plek was voor boekverkoop omdat de consument in één keer duizenden of zelfs tienduizenden boeken kon bekijken en met elkaar kon vergelijken. Volgens de overlevering klonk er in die tijd in het Amazonkantoor in Seattle iedere keer dat er een boek was verkocht een bel, en dromden alle personeelsleden dan samen rond de computer om te zien of ze de klant persoonlijk kenden. Maar die tijd was snel voorbij. In 1997 bracht Bezos zijn bedrijf naar de beurs. Er werden 3 miljoen aandelen geplaatst, tegen een koers van 16 dollar per stuk.

Altijd de laagste prijzen

Dat beleggers altijd veel vertrouwen in Amazon hebben gehad, bleek tijdens de internetzeepbel van rond de millenniumwisseling. Het bedrijf overleefde de crisis, maar kreeg veel kritiek op zijn ondernemingsmodel, waarbij keihard geconcurreerd wordt op prijs. Desondanks maakte Amazon in 2003 voor het eerst winst en daarmee werd de opgaande lijn ingezet. Amazon breidde uit door vanaf 2000 ‘plankruimte’ te bieden aan andere partijen. Amazon had al in een vroeg stadium van de opkomende e-commerce de distributie van zijn goederen piekfijn op orde en gebruikte die voorsprong om snel het aantal artikelen uit te breiden.

Food en cloudcomputing

Met de overname van Wholefoods in 2017 begaf Amazon zich op de voedselmarkt, en werd het bedrijf een geduchte concurrent van het ook in de VS opererende Ahold. Eind augustus verlaagde Amazon de prijzen bij Wholefoods en werd de concurrentiestrijd ontketend. Op dit moment is het moeilijk om iets te bedenken dat niet wordt verkocht door Amazon. Ook de boekenmarkt heeft Amazon nog steeds stevig in zijn greep, door zelf een e-reader op de markt te brengen die meteen de standaard werd: de Kindle. Wat weinig mensen weten, is dat Amazon niet alleen alles verkoopt, maar ook nog een van de grootste partijen ter wereld is op het gebied van cloudcomputing. Onder de naam Amazon Web Services bedient het bedrijf klanten als Pinterest en Instagram, Netflix en overheidsinstanties als NASA en de CIA.

Van Star Trek naar Zuid-Amerika

Jeff Bezos noemde zijn bedrijf naar de Amazonerivier, de grootste rivier op aarde (wat waterinhoud betreft; de Nijl is officieel langer). Volgens Brad Stone, die in 2013 een biografie over het bedrijf schreef, had Bezos nog een paar namen in zijn hoofd. Een daarvan was ‘MakeItSo.com’, een commando dat Captain Picard in Star Trek The Next Generation gebruikte. Ook Browse.com, Bookmall.com en Relentless.com passeerden de revue.

Deel deze pagina

Amazon, de droom van de winkel die alles verkoopt
0.0/5 score (0 stemmen)
ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus