Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Big data is big business

Big data is big business. Alles van de klant weten om nog betere producten en diensten te kunnen aanbieden en zelfs te kunnen voorspellen waar de klant behoefte aan heeft, lijkt de heilige graal te zijn. En in de gezondheidszorg is ‘het kunnen voorspellen’ waar ‘de klant’ behoefte aan heeft, niet alleen big business, het kan ook van levensbelang zijn. ABN AMRO wil graag een rol spelen in deze ontwikkeling.

Dat big data, big business is, blijkt wel uit de beurskoersen van de zogenoemde Big Tech. De koersen van Amazon, Google, Facebook, Apple zijn naar grote hoogten gestegen. Dat komt doordat er een heus verdienmodel hangt aan het binnenhalen en analyseren van grote hoeveelheden data. Apple wil miljarden investeren in e-health en zet in op preventieve gezondheidszorg op basis van big data, verzameld via de iPhone en Apple Watch. Hun eerste speerpunt is het hart! En Google claimt een algoritme te hebben ontwikkeld op basis van data van 300.000 patiënten, waarbij zij via oogscans het risico op hart- en vaatziekten kunnen voorspellen. Dichter bij huis is Philips hard op weg om zich om te vormen tot een Big Tech op gezondheidszorg.

Wat moet een bank hiermee?

Interessant zult u zeggen, maar wat moet een bank hiermee? Nou, in de eerste plaats is een bank eigenlijk ook Big Tech. Een bank verwerkt en analyseert enorme hoeveelheden data. Een voorbeeld: op 23 december 2018 werd een record verpulverd. Die dag vonden er 670 pintransacties per seconde plaats, meer dan 20 miljoen op 1 dag! En dat is alleen maar aan de kassa. En zoals u weet is de bank een ‘poortwachter’ en moeten wij al die transacties verzamelen en analyseren, op zoek naar verdachte patronen. Onze ICT mensen weten dus wel wat van ‘big data’.

Hackaton

De ‘hackaton’ die we op 21 januari samen met de Hartstichting en het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC) organiseerden, is daar ook een bewijs van. Het was niet de eerste keer dat er zo’n ‘hackaton’ plaatsvond. In 2017 ‘hackten’ onze financiële data-analisten samen met data-experts van twee ziekenhuizen al eens eerder ‘de zorg’ tijdens de ‘Beyond Banking Days’. Dit jaar gingen zij met medisch specialisten en onderzoekers van het UMC Utrecht op zoek naar een oplossing om ernstige hart- en vaataandoeningen op te sporen. Een prachtig initiatief: onze ‘big data’ kennis inzetten voor een goed doel en voor onze klanten. Met recht ‘the Within Banking Days’. De Hartstichting en het UMC Universiteit Utrecht zijn immers ook klanten van ABN AMRO, bij onze specialisten van Instituten & Charitas. Klanten die we niet zien als data maar als organisaties waar mensen met idealen en uitdagingen werken. Al hun activiteiten zijn erop gericht om maatschappelijke problemen op te lossen. Problemen die vaak zo complex zijn, dat ze om een gezamenlijke aanpak vragen. De vraag is wat mij betreft niet alleen ‘How can we bank for better, for generations to come?’, maar ook: ‘Wat kunnen we nu doen om een maatschappelijke rol van betekenis te spelen?’

Hart-en vaatziekten

Het is niet altijd even makkelijk om de juiste partijen met elkaar te verbinden. Het begint ermee dat je je klanten goed moet leren kennen. Als je met de Hartstichting praat, moet je weten dat er in Nederland nog steeds 57 vrouwen per dag sterven aan hart-en vaatziekten. Dat is ernstig. Helemaal als u weet dat schade aan de kleine hartvaten – waarvan wordt aangenomen dat dat vaker voorkomt bij vrouwen – met de huidige diagnostiek nog niet zo gemakkelijk te zien is. Het doel van de hackaton was om een voorspellend algoritme te vinden dat aantoont of uitsluit of iemand met klachten, problemen heeft in de kleine of grote vaten van het hart. De aanname is dat zo’n algoritme kan helpen om met name vrouwelijke patiënten gerichter door te verwijzen.

Hoopgevend

Tijdens de hackaton zijn analyses gemaakt op grote hoeveelheden data van het UMC Utrecht. De verschillen tussen vrouwen en mannen zijn daarbij meegenomen. De conclusies zijn hoopgevend. Na een week hard werken kon men op basis van ECG- en labgegevens met 88% zekerheid voorspellen dat er in de grote vaten geen schade te zien zal zijn op een MRI- of CT-scan. Voor schade aan de kleine vaten kunnen we dat met 80% zekerheid voorspellen. En dat is baanbrekend, want het is lang niet altijd eenvoudig om de juiste diagnose bij hart- of vaatziekten te stellen. Het voorspellende algoritme wordt nu eerst wetenschappelijk gevalideerd door Hester den Ruijter, onderzoeker aan de Universiteit van het UMC Utrecht. Het algoritme zal verder worden verfijnd, een stap die nodig is om de oplossing daadwerkelijk dichter bij de patiënt te krijgen.

Een nieuwe rol voor de bank?

Big data is big business. Dankzij dit soort samenwerkingen kunnen we versneld tot effectieve oplossingen voor artsen en patiënten komen. Met dit initiatief laten we zien dat we een bank én werkgever zijn die haar maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt.
We helpen onze klanten door onze expertise en kennis in te zetten. Dat deden we altijd al en dat blijven we doen. Maar door ‘big data’ verandert ook ons werkterrein. Ik daag u uit om de bank te ‘challengen’ in úw sector!

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Marianne Verhaar
Marianne Verhaar Directeur Private Wealth Management

Een groot vermogen geeft u veel vrijheid, maar vraagt ook om discretie en maatwerk. Marianne Verhaar is directeur Private Wealth Management bij ABN AMRO MeesPierson, dé dienstverlening voor zeer vermogenden.

Voorheen schreef Marianne artikelen als directeur Relatiemanagement Goede Doelen en directeur Filantropie Advies.

 

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus