ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Interview: ‘Geld stuurt de wereld. Onze verantwoordelijkheid is dan ook enorm’

Op woensdag 20 juni 2018 organiseerde ABN AMRO Private Banking haar eerste Sustainability Session in België. Tijdens deze sessie gaf Jan Willem Hofland, Hoofd Investment Centre Nederland bij ABN AMRO MeesPierson,  meer uitleg  over duurzaamheid. In het kader van deze sessie stelden wij de vraag: wat is dat eigenlijk, “duurzaam beleggen”? En zijn we nog wel op tijd?

Na zijn studie Bedrijfskunde op Universiteit Nijenrode in Breukelen is Jan Willem begonnen als vermogensbeheerder bij MeesPierson.

Vanaf 1 januari 2004 was hij verantwoordelijk voor het aandelenbeleid voor de vermogensbeheerportefeuilles van MeesPierson Nederland. Tevens was hij verantwoordelijk voor het beheer van een aantal individuele mandaten en de bijbehorende cliëntcontacten.

Van 2007 tot en met 2017 was Jan Willem managing director van Triodos MeesPierson. Sinds 1 januari 2018 geeft Jan Willem leiding aan het Investment Centre van ABN AMRO MeesPierson.

Laten we beginnen bij het begin: waarom duurzaam beleggen?

Duurzaamheid heeft de laatste jaren sterk aan populariteit gewonnen in onze maatschappij. Er wordt veel over gesproken en er zijn intussen erg veel duurzame initiatieven. Door deze beweging merken we dat steeds meer mensen het gevaar inzien van de klimaatopwarming, en zelfs bereid zijn om hun eigen gedrag aan te passen om dit natuurfenomeen tegen te gaan. Een groot deel van de bevolking wil ‘goed doen’. Ze willen eerlijke kledij kopen, biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen gebruiken, fair trade producten kopen, en ga zo maar door. Maar ook beleggen in duurzame initiatieven zit in de lift, en dat is maar goed ook.

Ook ABN AMRO zet sterk in op duurzaamheid. Op welke manier geeft de bank hier invulling aan?

Eigenlijk kan je als bank op twee manieren duurzaam zijn. Aan de ene kant heb je de duurzaamheid van je organisatie. Op dit niveau is ABN AMRO in volle implementatiefase. Zo zijn we al onze kantoren aan het verduurzamen door ons te vestigen in energiezuinige panden en alle andere huurcontracten op te zeggen. Maar ook de catering in onze kantoren is duurzaam. Je vindt er geen buitenlandse producten. Alles komt van lokale markten. En dan zijn er natuurlijk nog de klassiekers, zoals een fietsvergoeding en het aanbieden van thuiswerken. Natuurlijk zijn we nog niet waar we uiteindelijk willen staan. Maar we zijn alvast op de goede weg. En we staan verder dan de meeste banken.

Daarnaast zet ABN AMRO sterk in op duurzame beleggingsmandaten.

Inderdaad. Als bank zitten we natuurlijk ook bovenop enorme geldstromen. We krijgen geld binnen van spaarders dat we vervolgens investeren. Door bewust te kiezen voor bepaalde bedrijven, of net af te zien van organisaties die minder duurzaam zijn, kan je bepaalde ontwikkelingen versterken en versnellen. Geld stuurt de wereld. Onze verantwoordelijkheid is dan ook enorm.

Meer weten over duurzaam beleggen? Lees ook de artikelen geschreven door Jan Willem Hofland.

Kan je enkele concrete voorbeelden geven?

De CEO van ABN AMRO, Kees van Dijkhuizen, heeft ervoor gekozen om vanaf 1 januari 2018 van duurzame beleggingen de norm te maken. Dit betekent dat nieuwe klanten per definitie duurzame mandaten aangereikt krijgen. Enkel wanneer zij het bewust anders willen bieden we reguliere mandaten aan. We zijn een van de eerste banken die dit invoeren. Maar ook in onze hypotheekportefeuilles hebben we grote stappen gezet wat betreft duurzaamheid. In Nederland is het namelijk zo dat elk huis een energielabel krijgt op basis van hoe energiezuinig het is. Dit label gaat van A tot G. De hypotheekportefeuilles van ABN AMRO in Nederland zullen in 2030 gemiddeld bestaan uit A-labels. Om dit in de praktijk te kunnen omzetten gaan we particulieren ook actief adviseren over hoe ze hun huis kunnen verduurzamen om een beter energielabel te krijgen. We trekken het dus door in al onze vormen van dienstverlening. Maar naast het aanreiken van duurzame mandaten hebben we ook stappen gezet in reguliere beleggingen. Zo zijn de producenten van tabak uit de beleggingsportefeuille geweerd.

Hoe kan je tegenwoordig nog het onderscheid maken tussen bedrijven die echt duurzaam zijn, en zij die dit enkel claimen?

Duurzaamheid is intussen inderdaad een modewoord geworden. Ik zeg wel eens dat het ‘groengedraaid’ is. Mensen willen eerlijke kledij, gezond voedsel, etc. Maar ze zien door de bomen het bos niet meer. Zeker in de financiële wereld voelen we dat we hier iets tegenover moeten plaatsen. Dat we onze klanten inzicht moeten geven in de resultaten van het duurzame beleid. Want hoe kunnen ze nu echt hun steentje bijdragen? En in welke mate heeft dit effect? Want als ik nu duurzaam ga beleggen, is er dan ook minder CO2 in de atmosfeer? Of is de kloof tussen arm en rijk verkleind? Kortom: hoe draagt mijn duurzame belegging bij aan een betere wereld? Daarom hebben we de ‘non-financial impact’ rapportage in het leven geroepen, om op deze vragen een antwoord te kunnen bieden.

En wat met de rendementen? Liggen deze lager dan de rendementen van reguliere beleggingen?

Die aanname is er inderdaad. Maar we zien in toenemende mate dat de mensen geloven dat ze er geen verlies mee lijden. We zien de laatste jaren dat een duurzame invulling van een beleggingsportefeuille een vergelijkbaar rendement oplevert ten opzichte van regulier beleggen. En als je eenzelfde rendement krijgt voor een microfinancieringsfonds als voor een hedge fund, dan kan je de vraag perfect omdraaien: waarom zou je het niet doen? Zelfs als  het maar een héél klein beetje helpt, dan nog zou je het moeten doen. Het kost je namelijk niks! Het is tijd dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Hóóg tijd.

Is deze algemene trend richting duurzaamheid echt zo dringend?

Duurzaamheid zou geen vraag meer mogen zijn. Het is een verantwoordelijkheid. Als je weet hoe het momenteel gesteld is met ons klimaat, en wat we zullen moeten doen om dit recht te trekken, dan zou je eigenlijk niet mogen inzitten met een half procentje meer of minder winst. Het is zonder overdrijven een kwestie van leven of dood. Ik weet dat het hard klinkt, maar het is echt nodig dat ieder van ons zich dit goed begint te realiseren. Zelfs als we alle afspraken zouden kunnen naleven van het klimaatakkoord van Parijs, dan nog zijn de gevolgen niet te overzien. Stel dat de temperatuur van de aarde maar 2 graden stijgt, het maximum dat werd vastgelegd in het klimaatakkoord. Dan betekent dit dat 600 miljoen afrikanen uit de subsahara moeten wegvluchten. Want de toestand wordt daar dan onhoudbaar; een vluchtelingenstroom die niet op te vangen valt.

Zijn de mensen zich voldoende bewust van deze nakende gevolgen?

Wij doen heel vaak over duurzaamheidsvraagstukken alsof we het ons kunnen veroorloven om er niet voor te kiezen. Die tijd is al lang voorbij.  Ook naar volgende generaties toe staan we niet in de positie om te zeggen: “We hebben nog een tijdje afgewacht om te kijken of die risico’s van duurzame beleggingen het wel waar zijn. We hebben het nog maar even niet gedaan.”

Zou het kunnen dat we al te laat zijn?

Nee dat denk ik niet. Twee jaar geleden volgde ik een lezing van één van de meest gerenommeerde klimaatwetenschappers ter wereld. Volgens hem hebben we nog 15 à 20 jaar om trends te keren. Als we dit doen zijn er nog voldoende mogelijkheden. Doen we het niet? Dan neemt de aarde het over en is de menselijke invloed nog maar heel beperkt. Allerlei effecten zullen dan zelfversterkend worden. Zo zal bv. de permafrost in Rusland ontdooien, waardoor er enorme hoeveelheden CO2 uit de grond zullen vrijkomen. De aarde zal dan zo’n belangrijke rol spelen in het loslaten van CO2 dat de menselijke invloed te klein is om het tij nog te keren. Het zal dus de komende 15 jaar moeten gebeuren. En we mogen onszelf gelukkig prijzen dat het überhaupt nog kan, en dat er een legio aan innovatieve ontwikkelingen zijn om ons hierbij te helpen.

Wilt u meer informatie over duurzaamheid en duurzaam beleggen? Ga naar onze website: ABN AMRO MeesPierson Duurzaam Beleggen

Deel deze pagina

Interview: ‘Geld stuurt de wereld. Onze verantwoordelijkheid is dan ook enorm’
0.0/5 score (0 stemmen)
ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus