Direct naar content
3 min. leestijd
  • Auteur

Eigenlijk kun je bij Twitter niet spreken van een memorabel aandeel: het bedrijf is pas sinds ruim vier jaar op de beurs. De koers maakte wel een memorabele val door: van 70 dollar in december 2013 naar 30 dollar in mei 2014.

Twitter begon als idee van Jack Dorsey, een eenvoudige programmeur bij podcastplatform Odeo. Dorsey stelde na een heuse hackathon een simpele sms-service, waarbij korte statussen van maximaal 140 tekens konden worden verstuurd, voor aan Odeo’s medeoprichter Evan Williams. Biz Stone, de andere oprichter, en Williams gaven Dorsey groen licht om zijn idee verder te ontwikkelen. Softwareontwikkelaar Noah Glass en Dorsey werkten samen aan een prototype. De nieuwe dienst werd Twitter genoemd, naar het kwetteren van vogeltjes, en in juli 2006 op de markt gebracht.

De grote doorbraak van Twitter kwam tijdens SXSW, een jaarlijks terugkerend festival in Austin, Texas, waar nieuwe muziek, films en interactieve media worden geïntroduceerd. Tijdens de editie van 2007 kreeg Twitter veel aandacht en nieuwe gebruikers: van 20.000 tweets per dag naar 60.000. Dat zorgde voor een wereldwijd sneeuwbaleffect met duizenden nieuwe volgers als gevolg. Door de enorme groei in de beginjaren, kregen gebruikers in die tijd nogal eens een foutmelding in de vorm van een illustratie van een walvis: de zogeheten fail whale.

Gebruikers bedachten functionaliteiten

De Nederlandse jeugd haakt af

Twitter heeft een redelijk stabiel aantal gebruikers, maar met name jongeren haken de laatste jaren af. Grote concurrenten zijn Instagram en Snapchat. In 2016 was nog 48% van de 15- tot 19-jarigen aanwezig op Instagram, een jaar later was het al 66%. Het gebruik van Snapchat steeg van 35% in 2016 naar 43% in 2017. WhatsApp is nog altijd de grootste in Nederland met 10,9 miljoen gebruikers. Ook Facebook is nog steeds populair met 10,4 miljoen gebruikers; de grootste groep gebruikers is ouder dan 20 jaar.

Bron: Nationaal Social Media Onderzoek 2017, Newcom Research & Consultancy

 

Het leuke aan Twitter is dat veel nieuwe ontwikkelingen door de gebruikers zelf zijn bedacht: de @ voor de gebruikersnaam is bijvoorbeeld geen introductie van Twitter zelf, en ook de hashtag is door gebruikers ingebracht. In 2017 werd het maximum aantal tekens per tweet verdubbeld naar 280.

Twitter ging eind 2013 naar de beurs met een introductiekoers van 26 dollar. Na de piek van 70 dollar in december 2013, kelderde de koers naar 30 dollar in mei 2014 om daarna te blijven schommelen rond de 20 tot 25 dollar. Overnamegeruchten in de zomer van 2016 stuwden de koers nog wat op, maar op het moment van schrijven van dit artikel (januari 2018) stond het aandeel op 24,25 dollar.

Probleem: aantal gebruikers stijgt niet meer

Twitter heeft namelijk een probleem. En dat is dat het aantal gebruikers niet of nauwelijks stijgt. Het zijn er veel, ruim 300 miljoen, maar dat aantal is al twee jaar min of meer stabiel. Ook is het aantal gebruikers dat wel een account heeft, maar nooit twittert, hoog: 40%. Twitter had lange tijd moeite om die 300 miljoen gebruikers om te zetten in bedrijfsinkomsten, maar dat veranderde onlangs. Het techbedrijf had voor het eerst in bijna twaalf jaar tijd een winstgevend kwartaal achter de rug. In Q4 2017 boekte het bedrijf een nettowinst van 91 miljoen dollar.

 

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.