ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Nokia – Fins falen van een grootmacht

Een voormalige pulpmolen, marktleider in mobiele telefoons en gefaalde uitdager van de iPhone: Nokia was het allemaal. De opkomst en val van een Fins telefoonmerk.

De oorsprong van Nokia leidt ons terug naar het zuidwesten van Finland. Een pulpmolen om precies te zijn. Mijningenieur Fredrik Idestam zet in 1865 een houtpulpmolen op. Zes jaar later noemt hij zijn bedrijf ‘Nokia’. De naam is geïnspireerd op de Nokianvirta-rivier, waar Idestam zijn tweede molen opent. In 1871 breidt Nokia uit naar de elektriciteitsbusinessh vanwege de elektriciteit die de molen opwekte dankzij de sterke stroom van de rivier. Na WOI ging Nokia bijna bankroet en werd het bedrijf overgenomen door Finnish Rubber Works. Uiteindelijk fuseerden de twee ondernemingen in 1967 met Finnish Cable Works.

Nokia bleef groeien en in de jaren ’60 breidde het bedrijf uit naar elektronica. De Finnen ontwikkelden bijvoorbeeld een radiotelefoon voor het leger. In 1979 zette Nokia de eerste stappen in telefonie door Mobira Oy te creëren: het welbekende telefonische bakbeest dat we uit jaren ‘80-films kennen. Nokia lanceerde niet veel later de Nordic Mobile Telephone (NMT)- service. Dit was ’s werelds eerste internationale mobiele netwerk.

Glorie jaren

De jaren ’90 waren de gloriejaren van Nokia. In 1994 lanceerden de Finnen de Nokia 2100, inclusief iconische Nokia-ringtone. De Nokia 2100 overtrof alle verwachtingen: wereldwijd werden meer dan 20 miljoen 2100’s verkocht. In 1997 lanceerde Nokia de Communicator, een telefoon met functies zoals e-mail, fax, agenda en een groot scherm. Modellen zoals de 6110, 5110 en de 6650, de eerste 3G-smartphone van het bedrijf, volgden niet veel later.

Finse hegemonie

Na de IPO in 8 juli 1994 vestigde Nokia zich binnen vier jaar als absolute wereldleider. Rivalen zoals Apple, Sony en Siemens worstelden met de mobiele markt, maar Nokia zag de omzet in enkele jaren tijd van $8,9 miljard naar $42,8 miljard stijgen. Het Finse sprookje duurde niet lang. Vanaf 2007 ging alles bergafwaarts voor Nokia. Hard ook. De Finnen noteerden in 2009 hun eerste verlies in een decennium. Het aandeel Nokia daalde met liefst 70% in de periode 2006-2016: van een kleine $20 naar ongeveer $6. Inmiddels staat de koers op ongeveer $5,98. In april 2000 was het aandeel nog ruim $30 waard. De iphone werd de nieuwe marktleider. De iPhones en verschillende Android-smartphones namen de markt over en Nokia kon hen niet bijbenen. De Finse telefoonmakers weigerden om op de Android-wagen te springen en werkte samen met Microsoft om smartphones voor het Windows Phone-platform te ontwikkelen. Uit de samenwerking kwam de relatief populaire Nokia Lumia-reeks voort, maar dat bleek niet genoeg om de gloriedagen te herstellen.

Nokia heeft haar leidende positie in de mobiele markt dus verloren. Het bedrijf is daardoor in de verliezen geraakt. Komt er ooit nog een wederopstanding? Nokia is op dit moment leading in 5G-technologie. Het is een telefoonnetwerkbedrijf geworden, dat nog eens extra is versterkt na de acquisitie van Alcatel-Lucent in 2016. Dus er gloort potentieel goud aan de horizon.

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Wellicht is dit ook interessant...