Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Waarom presteren duurzame bedrijven beter?

Maar waarom zou een onderneming kiezen voor duurzaamheid? Uit onderzoek blijkt dat duurzame ondernemingen beter presteren op lange termijn.

Voor veel ondernemingen is duurzaamheid al lang niet meer slechts een deel van de strategie om het geweten te sussen. Uit onderzoek blijkt dat deze bedrijven ook beter presteren op de lange termijn. Toch zien veel mensen een belegging in een bedrijf dat ‘aan duurzaamheid doet’ nog altijd als een soort van liefdadigheid. In ieder geval doe je dat niet voor je portemonnee, zo wordt vaak geredeneerd.

Uit onderzoek blijkt echter dat dat niet juist is. Onderzoekers van Harvard University en London Business School legden in 2011 de prestaties van twee groepen bedrijven naast elkaar. De eerste groep bestond uit 90 beursgenoteerde Amerikaanse bedrijven met een brede, strategische duurzaamheidsaanpak en de tweede groep bestond uit 90 bedrijven die weinig investeerden in duurzaamheid. Over een periode van 18 jaar werden de bedrijven onder meer vergeleken op CO2-reductie, groen inkoopbeleid en energie-efficiëntie. Maar ook gezondheid, balans tussen werk en vrije tijd en gemeenschapsactiviteiten werden meegenomen in het onderzoek. Wat bleek? De ondernemingen die fors investeerden in duurzaamheid bleken meer koerswinst te boeken én een minder volatiel verloop van de aandelenkoers te vertonen. Het extra rendement dat deze bedrijven maakten, loog er niet om. De winstgevendheid van het eigen vermogen lag een kwart hoger en het rendement op het geïnvesteerd vermogen zelfs tot 60% hoger.

Logisch dat ze het goed doen …

Solange Rouschop is in de verste verte niet verbaasd over de uitkomsten van het onderzoek. Rouschop is Sustainability Manager bij ABN AMRO. ‘Eigenlijk is het zelfs logisch. Neem twee verzekeraars. De ene heeft een grondige analyse gedaan van de klimaatverandering en daar zijn portefeuille op aangepast. De ander heeft dit aspect helemaal niet bekeken. In welke van de twee zou je willen beleggen?’

Bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, hebben daardoor meer dan andere bedrijven de risico’s voor de toekomst in kaart gebracht. Dat getuigt ook weer van beter management. In het algemeen zijn dit dus stabielere bedrijven en presteren ze daardoor goed op de langere termijn in ieder geval gelijk aan hun peers. ‘Met andere woorden: je hoeft geen activist te zijn om duurzaam te beleggen. Wie ervoor kiest te beleggen in duurzame bedrijven zal over het algemeen beter geïnformeerd zijn omdat hij naast de gebruikelijke financiële informatie ook duurzaamheidsinformatie meeneemt bij zijn beleggingsbeslissingen’, zegt Rouschop.

Een voorbeeld? FrieslandCampina. Dat zuivelbedrijf is afhankelijk van koeien. En dat zijn weer een van de grootste bronnen van CO2-uitstoot. Je kunt er donder op zeggen dat de regelgeving met betrekking tot deze dieren de komende jaren alleen maar strikter zal worden. En FrieslandCampina denkt daar nú al over na. Wel zo prettig voor de toekomstige levensvatbaarheid van het bedrijf.

Duurzaamheid leidt tot innovatie

Een andere reden waarom duurzame bedrijven het over het algemeen goed doen, heeft te maken met het feit dat een bedrijf dat zijn blik op de toekomst gericht heeft en de mogelijke risico’s overziet, ook eerder op zoek zal gaan naar innovaties om mogelijke problemen voor te blijven.

Rouschop haalt het voorbeeld van Philips aan. Het bedrijf begon ooit met de gloeilamp maar maakt nu veel ledlampen. ‘Die gaan natuurlijk veel langer mee. Terwijl je als producent van die lampen natuurlijk beter af zou zijn als je die lampen jaarlijks bij je klanten zou kunnen vervangen’, legt Rouschop uit. Philips paste daarom in het zakelijk segment zijn strategie aan. Waardoor er een slimmer verdienmodel ontstaat én het bedrijf wordt gestimuleerd lampen te maken met een nóg langere levensduur. Hoe? Door geen lampen meer te gaan verkopen, maar door ze te verhuren. Zo vloeien er toch jaarlijks inkomsten binnen, maar weet het bedrijf de inkomsten op peil te houden zolang de lampen steeds langer meegaan.

Ook op andere vlakken probeert Philips duurzame innovaties mogelijk te maken. Door bijvoorbeeld led-lampen te maken die het natuurlijke daglicht nabootsen. Hierdoor kan voedselproductie ook ‘s nachts doorgaan of kunnen planten boven elkaar geplaatst worden in kassen waardoor er meer voedsel geproduceerd kan worden op minder grond.

Maar niet alleen Philips is ‘goed bezig’. Ook een bedrijf als Unilever dat als voedingsmiddelenproducent minder suiker in zijn voeding probeert te stoppen, zodat mensen gezonder kunnen leven. Of Akzo die zijn verven van minder chemicaliën voorziet, zetten belangrijke stappen voor een betere wereld.

Duurzaam beleggen: goed voor de wereld, goed voor uzelf

Met een duurzame beleggingsportefeuille toont u uw maatschappelijke betrokkenheid bij mens, maatschappij en milieu. Het geeft u de mogelijkheid te investeren in een betere toekomst. Zowel voor u als de generaties na u.

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus