ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Wat kan er allemaal als klant én bank voor duurzaamheid gaan?

Bijzondere tradities zijn er om in ere te houden. Sinds 2004 organiseert ABN AMRO MeesPierson eens per jaar een besloten bijeenkomst voor klanten (familiebedrijven en ondernemers) om elkaar te ontmoeten en van gedachten te wisselen over een bepaald thema. Het bijzondere is dat één van die klanten samen met ons gastheer is. Dit jaar was het Pieter van Oord, sinds tien jaar CEO van Van Oord, die de deuren van zijn familiebedrijf opende.

De meesten van u kennen familiebedrijf Van Oord vooral als baggeraar (Hong Kong, Dubai), maar deze internationale maritieme aannemer is al 150 jaar meer dan dat. Van Oord is wereldmarktleider in de internationale waterbouw en een innovatief bedrijf dat de koppositie durft in te nemen in de transitie naar duurzame energie. Want hoewel van Oord ook nog steeds een wereldspeler is in offshore olie en gas, is wind op zee volgens Van Oord de oplossing voor de omslag. Met projecten, zoals de aanleg van kunstmatige eilanden en kilometerslange windmolenparken, heeft het bedrijf zelfs impact op het beeld van Google Earth. Pieter van Oord vindt de energietransitie een van de grootste uitdagingen van deze eeuw en hoort graag hoe andere ondernemers daar tegenaan kijken.

De juiste kwaliteit

Juist de waarde in deze onderlinge ontmoeting is óók de reden voor ABN AMRO MeesPierson om deze jaarlijkse traditie in ere te houden. En omdat onze klanten heel vaak ook ondernemer zijn, was
Corporate & Institutional Banking van ABN AMRO eveneens vertegenwoordigd. Pieter van Oord vertelde over de bedrijfswaarden ondernemerschap, teamwork en duurzaamheid. Ook family governance, een belangrijk onderwerp van gesprek met onze klanten, kwam aan bod. Zoals Pieter van Oord het verwoordde: “Een aantal jaren geleden leek het er op dat alleen beursgenoteerde bedrijven aantrekkelijk waren voor medewerkers en dat familiebedrijven naar een bekende groente roken. Het tegendeel is waar. Nu zijn familiebedrijven immens populair. Wij hebben altijd gezorgd dat we de juiste kwaliteit in huis halen en dat hoeven niet per definitie familieleden te zijn.”

Betrokkenheid bij het bedrijf

Van Oord past het besturingsmodel van John L. Ward (professor bij IMD Business School in family enterprise continuity, ownership, governance and philanthropy) toe. Mede-grondlegger en overgrootvader Govert van Oord zei ook al dat ‘vreemde ogen dwingen’. Van Oord is daarom blij met hun betrokken, externe aandeelhouders zoals afgelopen decennia NPM en BAM in de afgelopen decennia en de mede-aandeelhouders uit de ‘family funds’ van Janivo, HB Capital, Rinkelberg en Spelberch op dit moment. Om de betrokkenheid van de familieleden bij het bedrijf te vergroten, richtte Van Oord familievereniging Vox op, met een familieraad. In die familievereniging is iedereen gelijk. Er zijn negentig familieaandeelhouders, maar de familievereniging telt 150 leden. Ieder familielid wordt uitgenodigd om deel te nemen in een denktank, bijvoorbeeld over de financiering van startups. Volgens Pieter van Oord geven het bedrijf en de familievereniging de familieleden een identiteit en maakt het hen trots. Bovendien wordt talent in de familie zo ontdekt en benut.

Herkenbare situaties

Iedere klant wil die family governance goed regelen en bijeenkomsten zoals deze zijn dan – ook voor ons- een belangrijke bron om te zoeken naar meningsvorming. Overigens hebben onze klanten vaak een groot netwerk en expertise; ze bepalen zelf wie ze om advies vragen en wat ze vervolgens doen. Dat we hier met deze jaarlijkse traditie op inspelen gaat verder dan verbinden. Onze klanten willen met hun ‘peers’ over herkenbare situaties praten en stil kunnen staan bij hoe ze zelf bepaalde zaken hebben geregeld. Dat werkt. Het succes heeft volgens mij ook te maken met het feit dat ondernemers graag bij andere succesvolle ondernemers een kijkje in de keuken nemen. Een rondleiding door het bedrijf is vast onderdeel.Pieter van Oord vertelde ook dat duurzaamheid voor hem innovatie is en hoe hij met zijn bedrijf wil bijdragen aan een duurzamere wereld. En hoe vaak krijg je nu de kans om in een simulator van een Cutterzuiger met één enkele ‘schep’, ter grootte van drie vrachtwagens, aan harde ondergrond los te maken?

De waarde van de relatie

Je hoeft niet in dezelfde branche te werken om door zo’n topondernemer geïnspireerd te raken. Het sprak mij als werknemer van ABN AMRO in het bijzonder aan. Zoals onze CEO Kees van Dijkhuizen blijft benadrukken, is duurzaamheid voor hem ‘chefsache’. Als bank hebben we hetzelfde doel als de klant en samen kunnen we veel meer bereiken. Ik vond het bijzonder om al die ondernemers bij elkaar te zien die ongelooflijk succesvol zijn en dat heus niet zonder slag of stoot zijn geworden. Ook werd voor mij wederom duidelijk dat het juist om dit soort momenten gaat waarmee we bouwen aan de waarde van de relatie met onze klanten. Ook dat is namelijk duurzaamheid. Je kunt wel denken ‘er speelt iets dus ik bel mijn klant’, maar niet alle onderwerpen of thema’s laten zich in een functioneel gesprek gieten. Het gaat juist om die momenten tussendoor. Dat onze klanten dat ook vinden, dat blijkt. De gastheer van volgend jaar heeft zich al aangemeld!

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Marianne Verhaar
Marianne Verhaar Directeur Private Wealth Management

Een groot vermogen geeft u veel vrijheid, maar vraagt ook om discretie en maatwerk. Marianne Verhaar is directeur Private Wealth Management bij ABN AMRO MeesPierson, dé dienstverlening voor zeer vermogenden.

Voorheen schreef Marianne artikelen als directeur Relatiemanagement Goede Doelen en directeur Filantropie Advies.

 

Van gedachten wisselen met een specialist?

  • Wanneer het u uitkomt
  • Vrijblijvend
  • Persoonlijk
Wat kan er allemaal als klant én bank voor duurzaamheid gaan?
0.0/5 score (0 stemmen)
ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus