Dinsdag 8 augustus 20172 minuten leestijd

Eerste hulp bij bestuurlijke problemen

Een penningmeester die zijn eigen plan trekt, een voorzitter die een veel te dominante rol speelt, verwarring in de onderlinge communicatie … het komt bij de beste vermogensfondsen voor. Maar hoe ver gaan wij als bank als we merken dat het niet botert in het bestuur van een stichting? Een interessant dilemma.

Interne conflicten

Dat het kan rommelen in een bestuur, weet ik ook uit eigen (bestuurlijke) ervaring. En daardoor weet ik ook dat het niet altijd lukt om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Een objectieve buitenstaander kan dan de oplossing zijn. Onlangs kwam ik zo iemand tegen tijdens de ‘zomerborrel’ van de FIN, de Vereniging van Fondsen in Nederland. Daar raakte ik aan de praat met Leen-Pieter Smit, coach, trainer en adviseur. Hij coacht onder meer besturen van stichtingen die bijvoorbeeld met interne conflicten kampen of die zichzelf opnieuw willen uitvinden.

Schoenmaker blijf bij je leest

Dat zette me aan het denken. Welke behoefte aan coaching zien wij bij onze klanten? En welke rol kunnen wij daar dan in spelen? Ik nodigde Leen-Pieter uit om in ons team over zijn coachingswerk te vertellen. Want als je zoals Instituten & Charitas zoveel vermogensfondsen in portefeuille hebt, dan zie je bestuurders ook wel eens worstelen. In hoeverre moeten of kunnen wij ons met de governance of relaties binnen het bestuur bemoeien? Voor je het weet, zegt de klant ‘nu ga je te ver, schoenmaker blijf bij je leest’! Anderzijds, als de relatie met de klant sterk genoeg is en je echt de ‘trusted advisor’ bent, dan kun je ook dit soort niet-bancaire onderwerpen mogelijk toch ter sprake brengen en de klant daarmee verder helpen.

De diagnose stellen

Ik denk dat het moet kunnen. Als relatiemanager wél de diagnose stellen dat er iets aan de hand is, maar er verder niets mee doen omdat je immers een zakelijke dienstverlener bent, voelt namelijk ook niet goed. We willen bovendien een goede relatie met onze klanten opbouwen en onderhouden, en dat kan best lastig worden als je te maken hebt met een niet goed functionerend bestuur. En waarom wel naar een specialist verwijzen als het om bijvoorbeeld fiscale of notariële zaken gaat en niet als het andere problematiek betreft?

Een interessant dilemma

Zoals ik al zei: het is een interessant dilemma. Het mooie is dat we nu een coach in ons netwerk hebben die zelf ook zijn sporen heeft verdiend als bestuurslid van een stichting. Als onze klanten meer nodig hebben dan onze ‘standaard’ dienstverlening, dan kunnen wij dat netwerk en die kennis delen. Want dat is waar we als relatiemanager voor staan.

Dat brengt me tot slot op ons jaarcongres voor vermogensfondsen op 25 september aanstaande, waar we ook die kennis en dat netwerk met onze klanten delen. De uitnodigingen zijn inmiddels verzonden. Mail me als u geen uitnodiging hebt ontvangen maar wel wilt komen. U bent van harte welkom!

Lees ook:

Fraude vermogensfondsen: gelegenheid maakt de dief

Hoe beperkt u bij een vermogensfonds de kans op fraude van binnenuit?

Lees ook:

Jonge bestuurders cruciaal voor continuïteit vermogensfondsen

Brug naar nieuwe generatie is voor vermogensfondsen moeilijk te slaan

Eerste hulp bij bestuurlijke problemen

Beoordeel dit artikel met een waardering tussen de 1 en 5 sterren

4.83/5 (12 stemmen)

Door onze specialist:

OTTO BEELAERTS VAN EMMICHOVEN | Instituten, vermogensfondsen, maatschappelijk vermogen

Otto Beelaerts van Emmichoven heeft na zijn studie Bedrijfsrecht aan de Rijksuniversiteit Leiden functies bij diverse banken doorlopen op het gebied van private banking. In zijn huidige functie van Directeur Relatiemanagement Instituten & Charitas binnen ABN AMRO MeesPierson, met speciale focus op vermogensfondsen, combineert hij zijn ruime ervaring als bestuurder van stichtingen en verenigingen met zijn diepgaande expertise op het gebied van financiële advisering.

Van gedachte wisselen met een specialist?