Woensdag 10 mei 20172 minuten leestijd

Heeft schaarste een heilzame werking op goede doelen?

Hoe meer euro’s je als goed doel weet binnen te halen, hoe beter. Maar is dat ook zo? Als we met elkaar ruim 5,7 miljard euro aan goede doelen geven, zegt dat dan ook iets over de efficiency waarmee de goede doelen die euro’s besteden?

Tijdens de laatste ‘exitpoll’ op de vernissage ‘Geven in Nederland’ stelde Peter Scholten de vraag of een beetje schaarste in de Goede Doelen sector (niet ook) heilzaam zou kunnen werken? Want is het niet per definitie zo dat het rendement toeneemt naarmate er meer euro’s binnenkomen?

Soms lijkt het ‘werven van fondsen’ een hoger doel te zijn dan de missie waarvoor – de naam zegt het al – een fondsenwervende instelling is opgericht. De inzamelingsactie van Giro555 voor de hongersnood in Somalië, Zuid-Soedan, Jemen en Noordoost-Nigeria bracht in maart ruim dertig miljoen euro op. In 2004 doneerden we ruim 200 miljoen euro voor de slachtoffers van de tsunami in Azië. Is de inzamelingsactie voor de noodhulp aan Afrika dan minder succesvol? Of nodigt het de samenwerkende hulporganisaties juist uit om eens pas op de plaats te maken en hun activiteiten te herzien?

Impact op de sector

Het voelt een beetje vreemd om te zeggen. Er is immers zoveel geld nodig. Maar misschien is het, net als bij ondernemen, dat een beetje schaarste ook in deze sector heilzaam kan werken. Tóch moet het streven niet zijn om altijd maar meer geld op te halen. Het streven moet zijn om iedere euro zo efficiënt mogelijk op te halen én te besteden. Net als bijvoorbeeld Michael Rutgers van het Longfonds ben ook ik benieuwd wat je met nieuwe technologieën kunt bereiken en wat de impact daarvan op de sector zal zijn. In mijn reactie op het onderzoek ‘Geven in Nederland’ zeg ik niet voor niets dat de vraag is wat je met die euro’s bereikt. Uit dat onderzoek van de VU blijkt dat de interesse in filantropie toeneemt maar dat we minder geven. De verklaring ligt volgens de onderzoekers in de ontkerkelijking van de Nederlandse bevolking. Zij denken ook dat Nederlanders steeds minder prosociaal zijn ingesteld en minder opofferingsgezind en emotioneel betrokken zijn. Een beeld dat wij overigens niet in onze klanten van Filantropie Advies herkennen.

Lees ook:

Interesse in filantropie neemt toe tóch geven we minder

Lees het interview met Marianne Verhaar in reactie op het rapport Geven in Nederland

Kritische vragen

Samen met de Universiteit van Maastricht onderzochten we al eerder het geefgedrag onder onze vermogende klanten. Daaruit blijkt dat filantropie zeer belangrijk is voor ondernemers en werknemers die actief willen bijdragen aan een betere wereld. Deze filantropen stellen kritische vragen aan ons. Zij willen weten waarom ze moeten geven aan een goed doel dat zelf zoveel eigen vermogen heeft. En vaak vragen zij ook of wij niet een kleiner fonds kennen dat niet zo ruim in zijn jasje zit en dus veel meer baat heeft bij een donatie dan een goed doel met miljoenen euro’s aan reserves. Het moet dus goed uitgelegd worden waar de reserves voor zijn.

Steeds vaker strategisch geven

Bij de ‘major donors’ liggen de kansen voor goede doelen. Ook het rapport van de VU laat zien dat het aantal grote gevers groeit en het aantal kleine gevers daalt. Maar hoe bereik je die nieuwe filantropen? Door hen te geven wat ze terugvragen voor hun donatie: betrokkenheid, inzage en communicatie over de effectiviteit van die gedoneerde ofwel geïnvesteerde euro’s. Maar vooral ook door te begrijpen dat zij hun eigen weg willen vinden in de filantropie. De kracht van ondernemende filantropie ligt in het helpen van anderen om zichzelf te helpen en kansen te benutten voor verbetering. Voor de ondernemende gever is het steeds duidelijker dat je tegelijkertijd maatschappelijk én financieel rendement kunt nastreven.

Deel je verhaal

We zitten niet met onze klanten aan tafel om alleen over de performance van hun beleggingsportefeuille te praten. Steeds vaker gaat het ook over hun doelstelling om samen meer te bereiken. Dus ja, ik denk dat een beetje schaarste in de sector inderdaad heilzaam kan werken. Daarom zeggen we tegen onze klanten: ‘Deel je verhaal en identificeer je met die particuliere donateurs én met die bedrijven die trouwe, stille (en grote) gevers zijn’. Precies zoals wij ons identificeren met hun doelstelling en de beste specialisten van de bank inzetten om hen te helpen hun doel te behalen. Maar daarover een volgende keer meer.

Lees ook:

Is een doel ooit bereikt?

Het uiteindelijke streven van een goed doel zou moeten zijn om zichzelf op te heffen

Lees ook:

Waar een klein land groot in kan zijn

Goed Geld Gala 2017 brengt de juiste partijen en mensen met elkaar in contact.

Heeft schaarste een heilzame werking op goede doelen?

Beoordeel dit artikel met een waardering tussen de 1 en 5 sterren

4.80/5 (5 stemmen)

MARIANNE VERHAAR | Directeur Fondsenwervende Instellingen en Brancheorganisaties bij ABN AMRO MeesPierson, Instituten & Charitas

Instituten & Charitas is gespecialiseerd in financiële dienstverlening aan maatschappelijke organisaties, zoals Fondsenwervende Instellingen, Vermogensfondsen en Religieuze Instellingen.  

Van gedachten wisselen met een specialist?