ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Impact van uw gift: alle kleine (en grote) beetjes helpen

Besluiten aan welk doel u wilt bijdragen, kan lastig zijn. Nog lastiger is om te bepalen wat u wilt bereiken met uw gift. Stel, u heeft besloten om uw geld in te zetten voor HIV-positieve kinderen in Afrika. Op wat voor manier wilt u deze kinderen helpen? Wat hoopt u te bereiken met uw gift?

‘Kinderen met HIV/aids helpen’

Het voorbeeld dat ik hierboven noem, de HIV-positieve kinderen in Afrika, komt niet uit de lucht vallen. Ik wilde mij namelijk inzetten voor dit doel. In 2006 besloot ik om, na mijn middelbare school, vrijwilligerswerk te doen in Zuid-Afrika om zo ‘kinderen met HIV/AIDS te helpen’. Maar wat hoopte ik eigenlijk te bereiken? Wat wilde ik dat mijn tijd en hulp daadwerkelijk zou betekenen voor deze kinderen?

Bingomiddagen

Om u een beeld te schetsen van mijn tijd in Afrika: ik heb in weeshuizen geholpen met de verzorging van kleine kinderen, bingo-middagen georganiseerd voor AIDS-patiënten  (deze middagen waren overigens zeer populair) en op schooltjes geholpen bij de lessen. Mijn bezigheden waren niet nutteloos, maar meer dan het bovengenoemde heb ik helaas niet kunnen bewerkstelligen. Om maar niet van een structurele bijdrage te spreken. Achteraf denk ik dat ik mijn tijd en kennis beter had kunnen inzetten en meer impact had kunnen creëren. Gelukkig heb ik veel van deze ervaring geleerd en geef ik u graag tips om ervoor te zorgen dat u met uw gift impact kunt creëren.

Tip 1: Wat wilt u bereiken?

Bepaal van tevoren wat u met uw gift wilt bereiken. Dit kunt u doen door meer informatie in te winnen over het onderwerp waar u aan wilt bijdragen: wat is het probleem? Wat zijn de oorzaken? Door geld te schenken aan goede doelen die directe hulp aanbieden aan kinderen met HIV in Zuid Afrika (bijvoorbeeld organisaties die zorgen dat deze kinderen genoeg en gezond te eten krijgen en dat de kinderen toegang hebben tot HIV-remmende medicatie), helpt u deze kinderen wel, maar misschien wilt u het probleem bij de wortel aanpakken. Dan kunt u bijvoorbeeld nadenken over schenken aan goede doelen die zich bezighouden met educatie en voorlichting over HIV-preventie, of goede doelen die zich inzetten om met medicatie de besmetting van zwangere HIV-positieve vrouwen op hun ongeboren kind tegen te gaan.

Tip 2: Wees realistisch

Sommige problemen zijn groot, diepgeworteld en worden beïnvloed door allerlei externe factoren waar u, maar ook het goede doel, weinig aan kunt veranderen. Verwacht dus niet dat met uw gift het aantal HIV-besmettingen drastisch zal dalen, maar besef dat het cliché ‘alle kleine beetjes helpen’ echt waar is. En vergeet niet, wat voor u een kleine verandering of een druppel op een gloeiende plaat lijkt, kan voor het kind dat met uw gift wordt geholpen, een wereld van verschil betekenen.

Tip 3: Evalueer uw gift

Evalueer achteraf hoe uw gift een verschil heeft gemaakt. U kunt kijken op de website of in het jaarverslag of nieuwsbrief van het goede doel waar u aan heeft geschonken. Afhankelijk van de grootte van uw gift kunt u dieper ingaan op de resultaten die aan u worden gepresenteerd, door middel van een evaluatierapport of  een persoonlijk gesprek. Bekijk welke doelen de organisatie heeft kunnen bereiken, welke veranderingen hebben plaatsgevonden en wat de succesfactoren en knelpunten waren.

De impact van uw gift

Achteraf kunt u kijken of uw verwachtingen die u had met uw gift, zijn waargemaakt. Wat hoopte u te bereiken met uw gift? Hoeveel kinderen zijn er van eten of medicatie voorzien? Is er een voorlichtingssysteem opgericht? Simpelweg: heeft uw geld verschil gemaakt? Bedenk wat u met uw geld had gedaan, als u dit niet had geschonken aan het goede doel van uw keuze. Misschien had u het gebruikt voor vakantie, voor klusjes in en om het huis, of voor een nieuwe auto. U heeft ervoor gekozen om uw geld in te zetten voor het goede doel. Uw geld heeft impact gemaakt. En daar mag u best trots op zijn.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Kayleigh Boerjan
Kayleigh Boerjan Specialist Filantropie

Van gedachte wisselen met een specialist?

  • Wanneer het u uitkomt
  • Vrijblijvend
  • Persoonlijk
Impact van uw gift: alle kleine (en grote) beetjes helpen
4.7/5 score (9 stemmen)
ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus