Direct naar content
  • Auteur

Aart van Veller (31) is mede-oprichter en CCO van de duurzame energiemaatschappij Vandebron. Motto van het bedrijf ‘Goeie energie krijg je rechtstreeks van de bron’.

Wat was het Sleutelmoment in jouw leven?

Zonder twijfel de Climate Change College. Een expeditie in het noordpoolgebied en Alaska, in 2007. Onder leiding van ervaren poolonderzoeker Marc Cornelissen.

Kreeg je daar opeens een uitnodiging voor?

Nee. Om mee te mogen moest je je kwalificeren en werd je aan diverse tests onderworpen. Het jaar daarvoor behoorde ik tot de afvallers.

Waarom wilde je zo graag naar het Noordpoolgebied?

Op mijn zeventiende heb ik het boek ‘Grenzen aan de groei’ gelezen. Over exponentiële groei van onze wereldbevolking en consumptie van grondstoffen. En over wat voor negatieve impact dat kan hebben op onze planeet. Dat maakte indruk. Ondanks dat mijn ouders geitenwollensokken hippies zijn en ik me daar als puber tegen afzette, dacht ik: ‘Shit! Ik móet iets met dit onderwerp.’

Wat gebeurde er in Alaska dat jij het zonder twijfel aanwijst als jouw Sleutelmoment?

Door wetenschappelijke waarnemingen te doen, zag ik letterlijk hoe het poolijs aan het smelten was. Tegelijkertijd leerde ik van wetenschappers veel over het cascade-effect: het gevaar dat één barstje in het ecosysteem een fatale serie barsten kan veroorzaken. Daardoor maakte twijfel in mij plaats voor urgentie. Voor ‘klimaatverandering-moet-zo-snel-mogelijk-stoppen-en-ik-wil-daar-een-rol-in-spelen’.

Was het alleen een kwestie van nieuwe inzichten, daar in Alaska? Puur van de ratio dus?

Nee. De ontmoeting met poolonderzoeker Marc Cornelissen is een wezenlijk onderdeel van dat Sleutelmoment geweest. Hij heeft mij ontvankelijk gemaakt voor het idee dat integer ondernemen wérkelijk mogelijk is. En mij tegelijkertijd het zelfvertrouwen gegeven dat ik zo’n integere ondernemer van de toekomst zou kunnen worden, die het verschil maakt.

Dus net als een spits heeft een ondernemer het vertrouwen nodig van een mentor?

Mij heeft het enorm geholpen, ja. En ook al is Marc vorig jaar op tragische wijze verongelukt in Canada, zijn visie en denkwijze inspireren mij nog steeds.

Hoe zorg je dat je als ondernemer het verschil maakt?

Door in de aanval te gaan. Je kunt honderden bezwaren aantekenen tegen het economisch systeem zoals het nu functioneert, maar daar zal geen enkel bedrijf zijn beleid door aanpassen. Je moet als ondernemer iets in de markt zetten dat in alle opzichten beter is dan de status quo. Dat werkt veel beter dan alleen het oude aan te vallen.

Dus wat doe jij?

Zorgen dat je het consumenten súpermakkelijk maakt. Zodat ze bij jou klant worden. Alleen zo kun je een branche veranderen. Duurzamer maken. Door onderaan de streep aan te tonen dat je met een nieuwe manier van ondernemen succesvol bent. Tachtigduizend huishoudens hebben al voor Vandebron gekozen, zodat hun geld direct bij een lokale, schone energiebron terechtkomt. Mag ik vragen: heb jij al energie van Vandebron?

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.