Direct naar content

Medewerkers van ABN AMRO krijgen elk jaar een aantal dagen om zich in te zetten voor maatschappelijke initiatieven. Veel medewerkers doen vrijwilligerswerk in de zorg- of onderwijssector. Harm Folkers, relatiemanager agrarisch, kiest voor een andere tak van sport.

‘Ik zet mij sinds zeven jaar in voor Agriterra, een Nederlandse stichting die advies en training geeft aan agrarische coöperaties in opkomende landen. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in buitenlandse bedrijven, de wereld is groter dan Nederland alleen. Via een vriend hoorde ik over Agriterra, toen heb ik manager Cees van Rij gebeld om te kijken wat we voor elkaar konden betekenen. Inmiddels heb ik acht missies gedaan voor Agriterra; ik reis jaarlijks af naar landen als Kenia, Indonesië, Ethiopië of Uganda. Naast mij zijn er inmiddels vijfentwintig collega’s die één of meerdere keren op pad zijn geweest voor Agriterra.

Stuk voor stuk zijn het landen waar heel veel potentie ligt, maar waar ze veel op hun bord hebben. Met coöperaties op het gebied van koffie, thee, vis en graan onderzoek ik waar de organisatie staat en waar ze naartoe wil. Wat is het marktplan, wat zijn de verwachtingen en de doelstellingen? Aan het eind van de missie spreek ik met bestuur, management en stakeholders. Daaruit destilleer ik een advies, gevolgd door een rapport. Hierin zet ik de stappen uiteen die nodig zijn. Ik vervul een coachende rol.

Dit is ontwikkelingswerk 2.0, het levert voor de coöperaties kennis en training op, maar ik bied geen financiële hulpmiddelen. Dat moet lokaal gebeuren, dat is de crux. Het is bewonderenswaardig om te zien hoe snel sommige bedrijven zich ontwikkelen met onze kennis. Zo werkte ik samen met een bank die nieuwe kantoren wilde realiseren, het leek ons verstandiger om de focus op online bankieren te leggen. Een maand na ons vertrek hoorden wij dat ze het roer hadden omgegooid en volledig gingen focussen op mobiel bankieren. De realisatie van kantoren staat nog steeds op pauze. Dát soort resultaten, daar ben ik trots op. Het is de kunst om in een workshopachtige vorm het bedrijf zelf de route te laten bepalen. Ik ben geen allesweter, maar probeer samen met de boeren de puzzelstukjes op de juiste plaats te krijgen.

Dit werk is voor mij ontzettend verrijkend, het zijn mooie cadeautjes naast mijn dagelijkse werk. Het is belangrijk dat ABN AMRO dit mogelijk maakt, voor alle partijen. Het is goed voor de boeren en ondernemers, want zij ontwikkelen zich verder. Voor mij is het ook goed, want ik neem een kijkje in een wereld van minderbedeelden. Nederland heeft een heel hoog welvaartsniveau, daar hebben we bijzonder veel geluk mee. Als ik vermogenden één advies mag geven: investeer je kapitaal in opkomende landen. Je brengt maatschappelijk veel teweeg en helpt bedrijven met veel potentie die een financieel duwtje in de rug nodig hebben.’

Jaarlijks krijgen medewerkers van ABN AMRO vijf dagen vrij om zich vrijwillig in te zetten voor maatschappelijk relevante instanties. De medewerkers mogen zelf bepalen hoe en waar zij de Banking for Better Days inzetten. Zo lopen medewerkers een paar dagen mee met de Make-A-Wish Nederland, bij een cultuurfestival of geven zij een gastcollege bij een universiteit of hogeschool.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.