Direct naar content
  • Auteur

In de rubriek Klant in Beeld portretteert ABN AMRO MeesPierson klanten met een speciaal verhaal of een inspirerend idee. In deze editie: Aad Hoekstra.

Wat ooit begon bij een aardbeienteler in de Hoekse Waard, groeide uit tot een internationaal succes. 25 jaar geleden begon Aad Hoekstra (58) met het ontwikkelen van duurzame verpakkingen. Met succes. Zijn award-winnende bedrijf A Top Packaging heeft sinds acht jaar een aandeel in de alsmaar groeiende markt.

Al sinds de start van zijn carrière was Hoekstra te vinden op de R&D-afdeling bij verschillende bedrijven, in binnen- en buitenland. ‘De jaren voor de opstart van A Top Packaging werkte ik voor een Finse multinational. We waren ontzettend gave dingen aan het bedenken, maar daar werd te weinig mee gedaan. Na een tijdje had ik daar genoeg van. Ik wilde mijn eigen strategische keuzes kunnen maken en daar de vruchten van plukken.’ En omdat hij al bezig was met het bedenken van duurzame producten, was de keuze om daar mee door te gaan snel gemaakt. Samen met drie compagnons richtte hij A Top Packaging op.

Ontwerp als geldautomaat

A Top Packaging produceert voornamelijk consumentenverpakkingen. Soms gebeurt dat op aanvraag. Opdrachtgevers komen met een verzoek voor een specifiek probleem, A Top Packaging lost het op met een innovatief ontwerp. ‘Onze producten beschermen we met octrooien. Vervolgens geven we de ontwerpen en bijbehorende technologie in licentie uit aan een verpakkingsonderneming. Ik verdien pas geld op het moment dat die licentie geld verdient. Wij krijgen een percentage van de omzet. Als een ontwerp succesvol is, is het een soort geldautomaat. Maar dat is niet altijd het geval. Ongeveer de helft van wat we aanpakken slaagt niet. We proppen daarom steeds nieuwe projecten en verpakkingsconcepten in een traject vol onzekerheden.’

Wereldwijde koploper

Ondanks dat een groot aantal ontwerpen op niets uitloopt, bevalt het vak Hoekstra erg goed. ‘Wat me het meest bevalt is dat we zelf bepalen met wie we zaken doen en vooral ook op welke manier we dat doen. Je hebt het heft echt in eigen handen.’ Zo heeft A Top Packaging met een aantal ondernemingen in Nederland, Duitsland en India een goede deal gesloten. ‘Innoveren doe je vooral samen met je zakelijke partners. Dat lukt alleen wanneer er veel wederzijds vertrouwen is. Dat vertrouwen moet groeien en moet onderhouden worden. Het opbouwen van dat wederzijds vertrouwen ligt nu echt in mijn eigen hand.’

Maar zelf op jacht gaan zonder specifieke vraag, dat gebeurt ook. Zo kwamen ze als eerste op de markt met een maaltijddoosje van gerecycled karton. Groot voordeel: gerecycled papier en karton kosten maar de helft van nieuw karton. Daarnaast is dit bakje niet alleen geschikt voor maaltijden, maar is het ook water- en vetdicht. Hoe dat kan? ‘De binnenkant van het doosje is bedekt met speciaal waterdicht papier, vergelijkbaar met bakpapier. Normaal gesproken gebruiken producenten fluorchemie – een soort Teflon – om het papier water- en vetafstotend te maken. Wij zetten daarentegen papier in dat daar geen gebruik van maakt. Een stuk beter voor het milieu. Daarmee is A Top Packaging het eerste bedrijf ter wereld dat gebruikmaakt van deze nieuwe papiersoort.’

Snoeptomaatjes

Februari vorig jaar stond A Top Packaging nog op de Fruit Logistica in Berlijn: een gigantische beurs waar fruit- en groentetelers vanuit alle hoeken van de wereld zich verzamelen om plannen te maken voor komend seizoen. A Top Packaging wist hier een grote klant te interesseren met een speciale verpakking voor snoeptomaatjes. ‘Alles was al klaar en afgetekend toen daar ineens de coronacrisis kwam. De klant zag last minute af van de deal; ze wilden alleen nog focussen op standaardproducten. Dat was voor ons heel zuur, maar gelukkig komen ze hier nu weer op terug. Er komt alsnog een samenwerking. Het is fijn om te zien dat het bedrijf weer vertrouwen heeft.’

Fluitend over straat

Uit het opbouwen van dat vertrouwen haalt Hoekstra dan ook veel voldoening. Het motiveert hem om te blijven innoveren, de markt van duurzame producten is immers ook nog niet verzadigd. ‘Men zegt wel eens dat na je 35e levensjaar je creativiteit op is, maar dat blijkt niet waar te zijn. Alleen al afgelopen maanden hebben we vier octrooien ingediend, tegenover elf vorig jaar. Iedere keer als ik succes heb, loop ik minstens één dag over straat te fluiten met mijn hoofd in de wolken.’ Aan stoppen denkt hij dus niet. Zeker gezien het groeiproces waar de onderneming in zit. ‘We zijn nu bezig om ons lab uit te breiden. Uiteindelijk willen we een handvol producten hebben, waarvan er jaarlijks tientallen miljoenen verkocht worden. We zijn nog lang niet zo ver, maar ik verwacht dat twee producten dit zeker kunnen halen.’

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.