Direct naar content
  • Auteur

Het Sleutelmoment Mariëlle Horsting van de Mental Health Foundation

Samen met Bram Bakker en Esther van Fenema organiseerde Mariëlle op Blue Monday het Depressiegala. Het gala werd geopend door minister Edith Schippers. ‘Tijdens dit gala vertelde ze dat ze een publiekscampagne wilde initiëren om meer kennis over en begrip voor depressie te realiseren. Ze vroeg ons als adviseurs voor die campagne. Dat is voor mij een droom die werkelijkheid wordt.’

Hoe kan ik er, met mijn ervaring in gezondheidszorg en bedrijfsleven, voor zorgen dat patiënten toegang krijgen tot de beste behandeling? Met die vraag in haar achterhoofd is Mariëlle Horsting al jaren aan het werk. Na ALS en kanker zet zij zich nu voor honderd procent in om het taboe rond psychische aandoeningen – in eerste instantie depressie – te doorbreken. Ze richtte daarvoor de Mental Health Foundation op. ‘Voor de nieuwe generatie moet het normaal zijn om over depressie en andere psychische aandoeningen te praten.’

Je bent al langer bezig met dit onderwerp. Waarom is juist het Depressiegala jouw Sleutelmoment?

‘Tijdens het gala in Theater Amsterdam vertelde minister Edith Schippers dat ze een publiekscampagne zou gaan starten rondom depressie. Ze wilde graag dat wij als adviseurs zouden optreden. Als je groen licht krijgt van een minister is dat toch wel heel gaaf. Op dat moment wist ik dat we nog meer slagkracht konden gaan genereren voor patiënten. Daar doe ik het voor.’

‘Het Gala was sowieso heel bijzonder, omdat daar zichtbaar werd wat we al jaren in het licht wilden hebben. Veel bekende Nederlanders vertelden daar heel open over hun depressie en dat helpt enorm.’

‘De dood van Joost Zwagerman was een ander belangrijk Sleutelmoment. Hij was een goede vriend van Bram Bakker en met hem en Esther van Fenema doe ik dit. Zij zijn beiden psychiater en we zijn in gesprek geraakt over dit onderwerp. Na de dood van Joost Zwagerman wisten we: we moeten hiermee door. Anders zou de door zijn dood veroorzaakte aandacht voor depressie weer wegzakken en zou er weer niks veranderen.’

Waarom vind je aandacht voor depressie zo belangrijk?

‘Er zijn in Nederland 800.000 mensen met een depressie, het bijbehorende ziekteverzuim kost 1,5 miljard per jaar. Toch hoor je er weinig over. Soms is er even aandacht, als een bekende Nederlander ermee naar buiten treedt of zelfmoord pleegt. Maar de aandacht ebt snel weer weg – we praten er liever niet over. Depressie is nog steeds een taboe en dat is een groot probleem, vooral omdat praten over een depressie goed is. Het kan mensen met een depressie helpen bij het omgaan met hun ziekte. Het scheelt als je deelt.’

‘In deze prestatiemaatschappij zijn psychische problemen te weinig bespreekbaar. We vegen ze liever onder het kleed. Maar de impact is enorm, dus we kunnen niet langer wegkijken. Er moet iets gebeuren.’

Wat is je persoonlijke drijfveer?

‘Mijn motto is: doe iets voor een ander in deze accelererende maatschappij. Ik heb ervaring in de gezondheidszorg en in de farmaceutische industrie. Ook heb ik rechten gestudeerd en ervaring als ondernemer. Die combinatie van kennis en ervaring wil ik inzetten om de gezondheidszorg te verbeteren.’

‘Ik heb me gericht op fondsenwerving voor kanker en ALS en het viel me op dat er voor deze fysieke ziektes veel meer aandacht is dan voor psychische aandoeningen. Terwijl die minstens net zo’n groot probleem vormen in onze huidige prestatiemaatschappij. Ik heb een dochter van zeventien en een zoon van elf en als ik zie hoeveel druk er op hen ligt en hoe het in hun wereld draait om uiterlijk en via social media laten zien hoe leuk je het hebt… Gelukkig zijn mijn kinderen niet vastgelopen, maar het kan iedereen overkomen. Maar liefst 1 op de 15 jongeren krijgt te maken met een depressie. Mensen weten te weinig over de ziekte waardoor deze te weinig of te laat wordt herkend. Als het in de jeugd niet herkend en behandeld wordt, lopen mensen op een later moment vast. Vooral jonge vrouwen.’

Waarom lukte het tot dusver niet om meer geld in te zamelen?

‘Dat heeft te maken met het taboe: er is veel schaamte. Rolmodellen zijn daarom heel belangrijk. Het heeft ook te maken de bekendheid van een ziekte. Het klinkt raar, maar een ziekte marketen helpt. Initiatieven als de Alpe d’huzes, de Amsterdam City Swim en de Ice Bucket Challenge zorgen voor heel veel aandacht en dus donaties voor kanker en ALS. Ik maak mij sterk om psychische aandoeningen een gezicht te geven.’

‘Met de Mental Health Foundation willen we serieus geld gaan ophalen voor het ondersteunen van onderzoek en het verbeteren van de kwaliteit van leven voor mensen met een psychische ziekte. De MHF moet voor psychische aandoeningen worden wat het KWF is voor kanker.’

Wat doen jullie concreet om wél verandering teweeg te brengen?

‘We focussen in eerste instantie op drie activiteiten voor jongeren. Het Gala, dat we volgend jaar opnieuw organiseren. De Nationale Depressie Quiz, waarmee we langs een groot aantal middelbare scholen gaan en voorlichting geven aan jongeren over de ziekte. En we helpen jongeren met het opzetten van gespreksgroepen ofwel een buddysysteem waarin jongeren elkaar steun bieden. Daarnaast ben ik in gesprek met bedrijven, want ook daar moet iets veranderen in de beeldvorming. Het is een lastig onderwerp op de werkvloer.’

Wanneer ben je tevreden?

‘Het is een langetermijnproject, want beeldvorming verander je niet van de een op de andere dag. Wij rusten niet voordat het draagvlak voor psychische ziekten even groot is als dat voor lichamelijke aandoeningen! Als mensen weten dat depressie net zo goed een ziekte is. En als een depressie voor de nieuwe generatie bespreekbaar is, zodat mensen met een depressie niet langer geïsoleerd raken. Psychische ziekten zijn van ons allemaal!’

De publiekscampagne is inmiddels gestart. Meer informatie over depressie is te vinden op de website www.omgaanmetdepressie.nl.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.