Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Als het weer begint te kriebelen…

In de rubriek Klant in Beeld portretteert ABN AMRO MeesPierson klanten met een speciaal verhaal of een inspirerend idee. In deze editie: Maarten Majoie

Maarten Majoie werkt jarenlang in het textielbedrijf van zijn familie. Maar onder druk van de Aziatische marktverovering wordt besloten het bedrijf geleidelijk af te bouwen. Totdat het in 2016 weer begint te kriebelen.

‘Ken je de documentaire op Netflix genaamd True Cost? Als je dat ziet, ben je voorgoed klaar met de textielindustrie. Echt, 95 procent van deze industrie heeft lak aan duurzaamheid.’ Maarten Majoie niet. Met een zachte Brabantse tongval schetst hij met speels gemak de contouren van zijn nieuwe bedrijf. Zijn Kepri Cotton verkoopt bedlinnen dat uitsluitend gebruikmaakt van extra lange katoenvezels die biologisch geteeld worden in India. ‘Deze grondstoffen belasten het milieu het minst. Het is in deze tijd voor ons onacceptabel om het op een andere manier te doen. We zouden er dan niet eens aan begonnen zijn.’

Maarten Majoie is telg uit een nest van bankiers en textielondernemers. De familie van zijn moederskant had een bank in ’s-Hertogenbosch. Zijn vader bouwde een internationaal bedrijf in de handel van textielgrondstoffen op. Eigenlijk zijn beide segmenten even leuk. Daarom zoekt Majoie zijn heil in beide takken. ‘Ik ben voordat ik ging studeren een jaartje gaan meelopen in het textielbedrijf. Om te kijken of het vak mij ligt. Ik ben heel Europa doorgestuurd en heb klanten en leveranciers bezocht.’

Na een studie Bedrijfskunde met een major in Finance stapt Majoie in het textielbedrijf. ‘Wij waren aanbieder van grondstoffen aan de industrie. Het was handelen met lage marges maar met grote volumes.’ Maar na verloop van tijd komt er steeds meer aanbod vanuit Azië. De prijzen komen steeds meer onder druk. ‘Langzamerhand werden we steeds verder teruggedrukt. In een periode van tien jaar hebben we het bedrijf daarom geleidelijk afgebouwd.’

Pijnlijk om een familiebedrijf uit je handen te zien glippen? ‘Het was buitengewoon vervelend. Maar gelukkig hadden wij onze vermogenstak nog. Dat liep goed. Dus het was niet zozeer dat we geen brood meer op de plank hadden of iets dergelijks. Nee, we wilden op een fatsoenlijke manier het bedrijf afbouwen, zonder anderen – denk aan personeel – tekort te doen.’

Majoie heeft het vermogensbeheer naar zich toegetrokken. Totdat in 2016 het bloed toch weer kruipt waar het niet gaan kan. Samen met jeugdvriend Diederik Enneking richt hij Kepri Cotton op. ‘We moesten gewoon wat met onze textielkennis doen. Ik wilde per se niet in het kledingsegment, vanwege de complexere confectie en het modeaspect. Dat trekt mij niet. Daarom hebben we voor de beste kwaliteit bedlinnen gekozen. Bovendien wilden we uitsluitend online gaan handelen.’

Maar de belangrijkste keuze: ze willen puur duurzame producten. Oftewel het allermooiste bedlinnen van de beste kwaliteit biologische katoen op een verantwoorde manier produceren. ‘Wij zijn gaan zoeken naar fabrieken in India. Uiteindelijk hebben we twee fabrieken gevonden die voldoen aan de Global Organic Textile Standard. We zijn naar India gereisd om het ook met eigen ogen te zien of het klopt wat ze beweerden. Dat was indrukwekkend. Ze waren veel verder dan ik ooit had durven dromen.’ Een voorbeeld: in India exploiteert Vestas, een Deense windmolenproducent, enorme windmolenparken. En één van de bedrijven waar Kepri Cotton zaken mee doet heeft 11 fabrieken die van elektriciteit worden voorzien door 114 windmolens.

De markt waar Kepri Cotton zich in bevindt heeft een jaarlijkse omzet van zo’n 250 miljoen euro in Nederland. ‘Wij richten ons echt op de top 2-procent van de markt. De concurrentieslag met de discounters van deze wereld gaan we toch niet winnen. We hebben nu bedlinnen, dat bouwen we dit najaar uit met handdoeken. Op kwaliteit concurreren we met Franse merken als Yves Delorme, maar dan wel voor een derde van de prijs. Dat kan omdat we enkel een online kanaal hebben en geen dure eigen winkels.’

Maarten Majoiepersoonlijk

Maarten Majoie (54)
Oprichter Kepri Cotton

www.kepricotton.com

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus