Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

In gesprek met ondernemers over bedrijfsoverdracht: Atilay Uslu

Alleen de Europese Commissie moet nog goedkeuring geven en daarna is Atilay Uslu waarschijnlijk de gelukkigste ‘werkloze man’ van Nederland, zoals hij het zelf noemt. De oprichter van Corendon zit in de allerlaatste fase van een deal die zijn reisorganisatie eigendom maakt van de Scandinavische Investeerder Triton. ‘De belangrijkste les die ik heb geleerd in dit hele verkoopproces, is dat je door de naderende verkoop de dagelijkse zaken nooit uit het oog mag verliezen.’

 

‘Mijn compagnon Yildiray Karaer en ik zijn twintig jaar geleden als kleine touroperator begonnen’, vertelt Uslu vanuit de Skybar van zijn Corendon Village Hotel in Badhoevedorp. ‘We verkochten alleen reizen naar Turkije. Wat er verder allemaal mogelijk was, wisten we niet eens. In de eerste vier jaar ging alles heel goed, maar daarna raakte we in de problemen omdat we geen stoelen meer kregen bij de airlines waarmee we werkten. Er waren andere operators waaraan ze deze verkochten, blijkbaar omdat ze van mening waren dat wij te groot werden.’

De Turkse succesondernemer stelde zichzelf de vraag wat te doen. De zaak sluiten of radicale actie ondernemen door dan maar een eigen airline op te starten? ‘We kozen voor het laatste middels een pre payment vanuit de touroperator. Ik was op dat moment geen miljonair, een vermogen verliezen kon ik dus toch niet. Natuurlijk namen we toen een risico, maar het betaalde zich wel uit. Inmiddels vliegen we naar 25 verschillende landen met 25 vliegtuigen.’

Uslu gaat er eens goed voor zitten. ‘In eerste instantie was het niet mijn bedoeling om Corendon te verkopen. In 2012 nam Axivate Captial echter toch een derde van de aandelen over. Zoiets is nu eenmaal nodig om het bedrijf verder te laten groeien. Ik ken eigenaar Bas Rasker goed en die deal was dan ook snel gesloten. In gedachten waren we bij Corendon zelfs al verder en dachten we aan volledige verkoop. Totdat er crisis in Turkije kwam en Griekenland te maken kreeg met de vluchtelingenproblematiek. Daardoor was ons bedrijf in die fase niet veel waard en dus besloten we een aantal jaar te wachten. Onszelf in de tussentijd alvast voor te bereiden op het moment waarop er een geschikte koper langs zou komen.’

Het was 28 februari 2019 toen investeringsmaatschappij Triton wereldkundig maakte dat het Sunweb overnam. De Zweden lieten er vervolgens geen gras over groeien en stapte een dag later naar Corendon met de mededeling dat ze ook deze reisorganisatie wilden kopen. ‘Al die dossiers, al dat papierwerk. Het heeft maanden geduurd voordat we daar eindelijk doorheen waren om op 3 juni alles te kunnen ondertekenen.’

Wanneer Uslu wordt gevraagd naar zijn ervaringen in het hele verkoopproces, vertelt hij opvallend genoeg amper een rol te hebben gespeeld bij het maken van de deal van zijn leven. De reden? De dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf bewaken. ‘Alles gaat gewoon door. Ik heb een ceo (Steven van der Heijden, red.) die tachtig procent van zijn tijd in de overname heeft gestoken. Ik nam zijn taken over om er daarmee voor te zorgen dat onze medewerkers geen last ondervonden van de hele deal. Het is bijvoorbeeld onrustig in Turkije en dus moet je bedenken hoe 2020 er daardoor uit komt te zien. Door de naderende verkoop mag je de dagelijkse zaken nooit uit het oog verliezen. We zijn goed op blijven letten en hebben daardoor evengoed een prima jaar. Volgend jaar wordt het nog beter. Ga je blind voor de verkoop, dan breng je je eigen bedrijf schade toe. Daar moet je je echt bewust van zijn.’

Uslu hield zich bijzonder afzijdig. Hij woonde slechts een enkele vergadering rond de overname bij. Iets dat overigens ook te maken heeft met de manier waarop er op dit toneel wordt gewerkt. ‘De kopende partij houdt geen rekening met zaken waar jij persoonlijke waarde aan hecht. Ik kan daar niet tegen. Het was voor mij beter om iemand te hebben die dat soort zaken vanuit een ander perspectief bekijkt. Je moet uren, wat zeg ik, dagen met elkaar kunnen vergaderen. Dat kan ik niet. Ik heb me ervan afgesloten en een partij ingehuurd die goed kan verkopen. Daar moet je op vertrouwen. Als ze eruit komen, verkopen we het bedrijf. Lukt dat niet? Ook goed. Gaan we gewoon weer verder met waar we mee bezig waren. Duidelijkheid is belangrijk. Zo weet het personeel wat er gaat gebeuren en kan ik over mijn toekomst gaan nadenken.’

‘In vergelijking met andere bedrijfsovernames is het bij ons snel gegaan. Niet alleen omdat ik direct een klik met Triton voelde, ze wisten ook goed wat deze overname betekende. Het verkooptraject waarin ze eerder al met Sunweb zaten, is vergelijkbaar met dat van ons. Voor veel andere investeerders is ons vak moeilijk te begrijpen. In hun ogen worden er bizarre risico’s genomen bij het afnemen van honderdduizenden vliegtuigstoelen en tientallen miljoenen bedden. Triton weet hoe dit werkt en dat was voor ons een voorwaarde bij deze deal. We hebben het gesprek hier beneden in het hotel gevoerd en waren er na een half uur al uit. Ik geloof in datgene waar Triton mee bezig is. Sunweb en Corendon worden twee powerhouses die klaar zijn voor de toekomst. Om die reden ga ikstraks niet alleen in onze hotels investeren, maar ook in de stappen die Triton gaat maken.’

Download nu de Whitepapier met de “do’s-And-don’ts” over bedrijfsoverdracht. 

Klik hier voor meer informatie https://nieuwsbrieven.abnamro.nl/whitepaperdownload-cst189

 

Dit artikel is opgesteld in samenwerking met:

 

 

 

 

 

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Wellicht is dit ook interessant...