Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

CEO, bent u wel de baas over uw bankrekening?

Waarom u moet waken voor CEO fraude

U bent baas in eigen huis. Want uw medewerkers luisteren altijd naar u, doen altijd precies wat u zegt. En dat is erg handig. Voor cybercriminelen. Want die maken hier dankbaar gebruik van bij hun nieuwste methode: CEO Fraude.

Mijn eigen CEO, Gerrit Zalm, is een groot voorstander van het organiseren van tegenspraak, zo blijkt uit dit interview met hem in MT Magazine. Via tegenspraak en eigen inbreng proberen we de kennis en ervaring van de werkvloer voor onze klanten en dus onze organisatie te benutten. Wat Gerrit er niet bijvertelde is dat een cultuur van openheid en tegenspraak u en ons ook kan behoeden voor CEO fraude!

Wat is CEO Fraude?

Bij CEO fraude maken uw medewerkers vrijwillig geld over naar criminelen. Daarmee bedoel ik niet dat uw medewerkers criminelen zijn. Zij zijn zich namelijk niet bewust dat ze geld overmaken naar criminelen. Zij denken namelijk dat ú dat gevraagd heeft. Dat u wil dat ze €400.000 overmaken voor een overname in China bijvoorbeeld. Criminelen kunnen zich namelijk overtuigend voordoen als u. En zetten zo uw medewerkers onder emotionele druk.

Hoe doen die criminelen dat?

Bij uw bedrijf valt vaak een hoop meer te halen dan het gemiddelde bedrag dat bij een consument via phishing wordt buitgemaakt. Dit betekent dat ze bereid zijn om maanden de tijd te nemen om uw bedrijf goed te leren kennen. En dan bedoel ik: uitvogelen wie betalingen kunnen doen en wie daarvoor de opdracht en akkoord kan geven.

Wat is de kans dat mij dit overkomt?

Afgaand op de cijfers is er een goede kans dat u hier mee in aanraking komt. In 2 weken tijd (juli 2016) waren volgens de Nationale Politie 430 Nederlandse bedrijven doelwit van deze vorm van fraude. Hierbij werd totaal € 1 miljoen buitgemaakt bij 10 á 15 bedrijven. Wereldwijd is er volgens de FBI al meer dan € 3 miljard – ja, miljard – buitgemaakt.

Hoe kan ik CEO Fraude voorkomen?

Een van de dingen die u kunt doen verklapte ik aan het begin al: zorg voor een cultuur waarin medewerkers het aandurven het management benaderen als ze ergens over twijfelen. Zo kunnen uw medewerkers minder snel onder druk worden gezet en loopt u minder kans dat ze gemanipuleerd kunnen worden tot het doen van een betaling.

De overige tips heeft mijn Corporate Banking collega Leonie Kemper, voor u op een rij gezet.
Tip! Lees haar blogs over fraude en cybercriminaliteit die zich richt op bedrijven.

 

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Guus Steegmans
Guus Steegmans Specialist Veilig Bankieren, Betalingsverkeer

Studeerde Communicatie- en Informatie Wetenschappen in Utrecht en werkte sinds 2006 bij ABN AMRO in verscheidene functies gerelateerd aan betalingsverkeer. Sinds 2015 houdt hij zich specifiek bezig met Veilig Bankieren waarbij hij zich richt op awareness en klantbeleving.

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus