ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Duurzame mode: wel of niet kopen?

Kleding en duurzaamheid gaan maar moeilijk samen. Neem een spijkerbroek. Wordt de katoen zonder pesticiden geteeld? Gaat het kleuren van de stof op een milieuvriendelijke wijze? En onder welke arbeidsomstandigheden zetten naaisters het uiteindelijke model in elkaar? Aan de consument de keuze om deze vragen bij de daadwerkelijke aanschaf van een spijkerbroek te stellen.

Schadelijke praktijken zijn niet alleen aan de orde bij de productie van spijkerbroeken. De hele kledingindustrie staat ten aanzien van duurzaamheid voor een grote uitdaging. Verbeteringen zijn overal door te voeren: van de manier waarop de grondstoffen geteeld en verwerkt worden tot aan de wijze waarop kleding in de winkel wordt bezorgd. Veel bedrijven en fabrikanten nemen nu al maatregelen voor het verduurzamen en transparanter maken van de mode-industrie.

Zo heeft de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) richtlijnen opgesteld voor verantwoorde aanbodketens in de kleding- en schoenenindustrie. In Nederland bestaat het Convenant Duurzame Kleding en Textiel, dat ondertekend werd door Nederlandse modebedrijven en de overheid. Dit convenant moet werkomstandigheden in de kleding- en textielsector verbeteren, de milieuschade verminderen en het dierenwelzijn bevorderen.

Transparantie in de kledingindustrie

De noodzaak tot verandering komt nadrukkelijk aan het licht als de wereld wordt opgeschrikt door twee ongevallen in Bangladesh: de brand in de Tazreen-kledingfabriek in 2012 (met meer dan 100 doden) en de instorting van het Rana Plaza-gebouw in 2013 (foto). Hierbij komen meer dan 1.100 mensen om het leven. Juist deze gebeurtenissen maken consumenten en modebedrijven bewust van de onveilige manier waarop een kledingstuk tot stand komt. Om over het gebrek aan transparantie nog maar te zwijgen: weten consumenten überhaupt in welke fabriek, onder welke omstandigheden hun spijkerbroek wordt gemaakt?  En voor modebedrijven zelf: hoe zit het met de arbeidsomstandigheden bij toeleveranciers? Is er sprake van lange werkdagen, lage lonen en onveilige werkomstandigheden?  Het verkrijgen van die inzichten leidt vaak al tot verandering.

Rol van de consument

De invloed van consumenten reikt verder dan alleen kiezen voor milieuvriendelijkere materialen en maatschappelijk verantwoorde merken. Zo zijn er nu al mogelijkheden om kleding te huren of te leasen, zoals dat normaal gesproken alleen gebeurt bij formele of speciale gelegenheden.

Ook hebben zij, eenmaal in de winkel, een fundamentele keuze: ‘wel of niet kopen’? In het kader van de discussie over het streven van sportkledingmerk Adidas om meer gerecycled plastic te gebruiken, verwoordde de medeoprichter van een non-profitorganisatie die zich inzet voor duurzame mode, het als volgt: ‘Het mooist zou zijn als producten in de markt worden gezet als ‘gemaakt van gerecycled polyester, maar als je het niet echt nodig hebt, koop het dan niet!’

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Judith Sanders
Judith Sanders Beleggingsstrateeg

Judith Sanders is sinds juni 2018 Beleggingsstrateeg bij ABN AMRO MeesPierson. Ze is een ervaren specialist op beleggingsgebied, met als speciaal aandachtsgebied duurzaam beleggen. Sanders schreef diverse financiële blogs en columns en bracht in 2017 een boek uit: ‘Zal ík het anders doen? Waarom vrouwen beter zijn met geld’.

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Wellicht is dit ook interessant...