Direct naar content

Naar elkaar luisteren, van elkaar leren en elkaar inspireren, dat is de kracht van Instituten & Charitas. We delen onze kennis en gaan daarin graag een stap verder. Donateurs blijvend binden, vraagt nu om actie om te experimenteren.

Als het om fondsenwerving en het managen van vrijwilligers gaat, staan de goede doelen anno nu voor een uitdaging. Want met de collecte en de acceptgiro gaan zij het in de toekomst niet meer redden. Dat experimenteren loont, bleek onlangs tijdens het seminar ‘De kracht van de community voor goede doelen’. ABN AMRO MeesPierson organiseerde dit seminar samen met Goede Doelen Nederland (GDN).

Ga experimenteren en gebruik ‘best practices’ van anderen

We hebben het er al vaker over gehad: de manier waarop donateurs willen geven, verandert. Hoe bind je ze aan jouw goede doel? En welke innovatieve middelen kun je daarvoor gebruiken? Het doel van het seminar was de fondsenwervers te inspireren om zelf te gaan experimenteren. Met Tikkie bijvoorbeeld, de betaalapp van ABN AMRO. Tikkie heeft nieuwe functionaliteit, waaronder een betaalmogelijkheid voor webshops. Giro555 vertelde tijdens het seminar hoe zij Tikkie inzette tijdens de actie voor Sulawesi. Zo werd met Tikkie geëxperimenteerd om donaties te genereren. En dat werkt. Want uit analyse van Giro555 blijkt dat zij zo een nieuwe jonge doelgroep wisten te bereiken.

Verbinding met donateurs

Tikkie heeft nu meer dan vier miljoen gebruikers die allemaal hun netwerk kunnen inzetten en Tikkies doorsturen. Guido Berben van Tikkie vertelde hoe ook Jantje Beton en Natuurmonumenten mobiele technologie gebruiken om relevante content met de doelgroep te delen. Technologie wordt voor de goede doelen steeds belangrijker om de verbinding met donateurs aan te gaan. Door ‘best practices’ te delen, willen we andere goede doelen inspireren en uitdagen om nieuwe methodes uit te proberen.

Een beweging in gang zetten

Door te experimenteren, ontdek je wat werkt en wat niet en hoe je als goed doel de handen ineen kunt slaan met andere partijen. LocalMotion is daar een mooi voorbeeld van. Dit ‘open source platform’ is een initiatief van Het Longfonds en ABN AMRO dat de kracht van ‘communities’ inzet om speelpleinen versneld rookvrij te maken. De app laat zien welke speeltuinen nog niet rookvrij zijn en hoe je de buurt kunt mobiliseren om ervoor te zorgen dat er een rookvrije generatie ontstaat. Dit open source platform wordt nu gebouwd en kan ook door andere goede doelen worden ingezet om mensen in actie te krijgen. Zonder dat het capaciteit bij het goede doel kost, wordt er zo een beweging in gang gezet. Iedereen die dat wil, kan aan dit open source platform meebouwen. Een mooie bijvangst: deze keuze biedt kansen voor vrijwilligers met technologische kennis om in de vorm van kennis een bijdrage te leveren.

Impact creëer je met elkaar

Wat ik zo mooi vind aan dit soort seminars, is dat je met nieuwe inzichten heel concreet aan de gang kunt gaan. Dat werkt twee kanten op. Want soms blijkt kennis die wij heel vanzelfsprekend vinden, voor onze klanten nog onbekend te zijn. Kennis delen is ‘key’! Hoe gaaf is het als iemand iets ontwikkelt en dat dan ook andere personen of partijen dat omarmen? Daarom wil ik tot slot ook zeker nog het platform van HealthConnect noemen. Als donateur bereik je met Health Connect via je mobiele telefoon direct moeders in Kenia (Afrika) die jouw donatie voor een zorgverzekering hard nodig hebben. Als andere goede doelen op deze technologie aansluiten, hoeveel impact kun je dan creëren? Dat is waar experimenteren en het delen van ‘best practices’ uiteindelijk om gaat. Impact! En dat creëren we met de ‘community’ en met elkaar.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.