Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

FIAT: Groot geworden door de kleintjes

Het Italiaanse autobedrijf Fiat is meer dan alleen de Fiat 500. Toch is het dankzij dit kleine wagentje een wereldberoemd merk geworden.

Onder de bezielende leiding van Giovanni Agnelli wordt door een groepje ondernemers in 1899 het bedrijf Societa Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino opgericht. Het had direct 150 werknemers in dienst die in 1900 al 24 auto’s produceerden. Fiat bestaat inmiddels al 119 jaar en heeft veel modellen uitgebracht. De eyecatcher uit het modellengamma aan auto’s van Fiat is de 500.

Het bedrijf heeft hoogtepunten en diepe dalen gekend. Terwijl Fiat internationaal aan de weg timmerde, kwam Mussolini aan de macht in Italië en werd het bedrijf opgedragen zich enkel op de nationale markt te richten. Daarna werden door de Tweede Wereldoorlog veel fabrieken verwoest. Toch overleefde Fiat de oorlog en nam de autoproductie dankzij de economische groei enorm toe. In de jaren ’60 nam het aantal auto’s per inwoner toe van 1 op 96 naar 1 op 28. Fiat kent vanaf de jaren ’70 een enorme expansiedrang. In 1979 werd een nieuwe holding opgericht: Fiat Auto SpA, bestaande uit de merken Fiat, Lancia, Autobianchi, Abarth en Ferrari. In 1984 werd daar Alfa Romeo aan toegevoegd en in 1993 het merk Maserati.

De bekendste auto van Fiat is en blijft de Fiat 500. Als in 1975 de productie stopt, zijn er 3,5 miljoen exemplaren van verkocht. Van het nieuwe model uit 2007 rollen in tien jaar tijd zo’n 2 miljoen exemplaren van de productieband.

1899: Oprichting Società Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino
1966: Topman Valletta wordt opgevolgd door ‘Gianni’ Agnelli jr., de kleinzoon van de oprichter
1976: Libië koopt 10% van Fiat voor ruim 400 miljoen dollar
1999: Ter ere van 100-jarig bestaan wordt bedrijfslogo gemoderniseerd
2008: De nieuwe Fiat 500 wordt door Europese autojournalisten uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’

Ondanks het succes van de nieuwe versie van de Fiat 500 in 2007, hebben de Italianen het bijzonder moeilijk. Het bedrijf moet stevig concurreren met de opkomende massaproductie van de Aziatische markt. Daarom wordt het zieltogende Chrysler ingelijfd. Krantenkoppen van toen spreken boekdelen: ‘Platzak Fiat stapt in zwak Chrysler’ kopte de Volkskrant in 2009. Maar toenmalig bestuursvoorzitter Sergio Marchionne blijkt een daadkrachtige leider voor Fiat. Hij herstructureert de onderneming en op 1 augustus 2014 keuren de aandeelhouders de fusieplannen met Chrysler goed. Fiat gaat onder de naam Fiat Chrysler Automobiles (FCA) verder en krijgt beursnoteringen in Milaan en New York.

Wat blijkt: fusie-architect Marchionne (overleden in 2018 doordat er complicaties waren opgetreden na een operatie om een kwaadaardige tumor te verwijderen) zorgt ervoor dat Fiat voor beleggers erg interessant wordt. Aanvankelijk moet hij niets hebben van elektrische auto’s, maar hij neemt elektrificatie later toch zeer serieus. Er wordt gefluisterd dat zelfs Ferrari werkt aan een elektrische supersportwagen.

En Marchionne stapt in de zelfrijdende autotrend door een partnerschap aan te gaan met Waymo, een bedrijf dat net zoals Google onder Alphabet valt en zich op deze technologie richt. Begin 2018 stijgt de koers naar een all time high van 25 euro per aandeel. Ferrari gaat vanwege de beursnotering uiteindelijk zelfs min of meer zelfstandig door. Inmiddels schommelt de koers van Fiat Chrysler Automobiles rond de 15 euro.

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Wellicht is dit ook interessant...