ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Sociaal ondernemen – ondernemen met een missie

Sociaal ondernemen is hot, in Nederland zien we steeds meer bedrijven met een sociale missie. Sociale ondernemers bieden innovatieve oplossingen voor maatschappelijke problemen. Zij kijken met een zakelijke blik naar manieren om jongeren aan het werk te helpen, armoede te bestrijden of de natuur te beschermen. Wat beweegt deze mensen en hoe pak je dat aan, sociaal ondernemen?

In Vermogens in Nederland zien we Guido de Wit, succesvol ondernemer uit het Gooi die jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen wil bieden. Hij geeft aan: “Je moet je hart volgen en tegelijkertijd een knetterend bedrijf neerzetten”. Zijn inspiratiebron is zijn dochter Sarah. Sarah heeft een ontwikkelingsachterstand. Hij vroeg zich af hoe zij, als ze straks van school gaat, kan meedraaien in de maatschappij. Zeker als de overheid minder investeert in sociale werkplaatsen. De Gooise bierbrouwerij wil een alternatief bieden voor “Sarah’s” in het Gooi door ze een eigen werkplek te geven en te laten integreren in een gezond bedrijf.

Heeft u ook plannen voor een sociale onderneming?

Wilt u verder praten over uw plannen voor het starten van een sociale onderneming?

Sociaal ondernemen met chocola

Een bekend voorbeeld van sociaal ondernemen is de slaafvrije chocolade van Tony’s Chocolonely. Journalist Teun van de Keuken is geschokt als hij een boek leest over kindslaven op cacaoplantages in West-Afrika. Hij besluit Tony’s Chocolonely op te zetten om 100% slaafvrije chocolade de norm te maken. Dat sociale ondernemingen naast maatschappelijke impact ook financieel gezien zeer succesvol kunnen zijn, bewijst dit voorbeeld. Tony’s had in 2016 maar liefst € 29,3 mln omzet en een marktaandeel van 12,4% in Nederland.

Sociaal ondernemen: hoe doe je dat?

Als je zelf een sociale onderneming wilt opzetten, hoe pak je dan zoiets aan?

1. Luister naar je hart en bedenk welk maatschappelijk doel je wilt bereiken met je sociale onderneming

Als filantropieadviseur spreek ik dagelijks met klanten die met hun vermogen een verschil willen maken in de wereld. Dat is een prachtige keuze, maar de wereld is groot en de keuze van goede doelen is zo ruim dat kiezen soms moeilijk is. Als ik mensen spreek over schenken of nalaten, begint het met de ambitie, en welk verschil je wilt maken in de wereld. Dat geldt ook als je een sociale onderneming wilt oprichten: het begint met het formuleren van je eigen missie.

Wat wil jij veranderen?

Waar wil jij iets aan veranderen? Vaak zien we dat mensen iets mee hebben gemaakt in hun nabije omgeving, zoals Guido de Wit. Laatst sprak ik met iemand met een nieraandoening. Hij zet zich samen met de Nierstichting in om een kleine draagbare kunstnier te maken zodat nierpatiënten weer zelfredzaam worden. Maar je inspiratiebron kan ook verder weg zijn. Zo wilde sociaal ondernemer Maurits Groen duurzame zonne-energie toegankelijk maken voor mensen in armoede aan de andere kant van de wereld. De WakaWaka zonnelampen helpen nu ook Syrische kinderen in vluchtelingenkampen.

2. Zet een knetterende sociale onderneming neer

Het bedrijf en het product dat je aanbiedt moet ‘gewoon goed zijn’, aldus Guido de Wit. Ik ben enthousiast en kan iedereen aanraden zo’n Goois biertje uit zijn brouwerij te proberen. Maar denk ook aan de slaafvrije chocolade van Tony’s Chocolonely. Iedereen die een reep heeft geproefd, weet dat het naast een mooi product ook waanzinnig lekkere chocolade is. Consumenten zijn vaak bereid zich te verbinden of iets meer te betalen voor een product met een verhaal. Zolang het product ook echt goed is.

3. Zoek (alternatieve) financieringsmogelijkheden voor je sociale onderneming

In onze gesprekken zien wij een duidelijke verschuiving van donaties naar maatschappelijke investeringen. Dit blijkt ook uit ons recente Filantropie onderzoek. Maar waar begin je en vind je financiers?

Denk bijvoorbeeld aan crowdfunding

Crowdfunding is een mooie manier om de eerste financiering rond te krijgen. Een indrukwekkend voorbeeld is Boyan Slat met zijn initiatief Ocean Cleanup. Tijdens het maken van een profielwerkstuk op de middelbare school was hij geraakt door de hoeveelheid plastic afval in de oceanen. Hij richtte Ocean Cleanup op en wist in 2013 via crowdfunding ruim 2 miljoen USD bijeen te brengen. Crowdfunding biedt naast financiering ook de kans om het idee voor je sociale onderneming of je product te lanceren onder een brede doelgroep.

Particuliere investeerders

Daarnaast zijn er particuliere investeerders actief, zogenaamde ‘business angels’ die vanuit privé gelden investeren in jonge sociale ondernemingen. Deze informele investeerders kunnen (oud-)ondernemers zijn die naast geld ook hun kennis en netwerk in willen zetten. ABN AMRO MeesPierson biedt een platform waarop informele investeerders en (sociale) ondernemers elkaar kunnen ontmoeten.

En er zijn fondsen voor sociale ondernemingen

Er zijn verschillende fondsen die investeren in sociale ondernemingen. Bijvoorbeeld het ABN AMRO Social Impact Fund dat bijdraagt aan de ontwikkeling van sociale ondernemingen in Nederland. Het biedt investeringen van 500.000 tot 1,5 miljoen euro aan ondernemingen in de groeifase.

4. Sociaal ondernemen? Ga de samenwerking aan!

Naast financiering is het goed om creatief na te denken over de juiste verbindingen. Denk bijvoorbeeld aan de samenwerking met goede doelen. Een sociale onderneming die malarianetten produceert en daarmee voorziet in werkgelegenheid zou goed samen kunnen werken met een goed doel dat al langer werkt om malaria te bestrijden en de lokale context kent. Op deze manier versterk je elkaar en kun je meer effect bereiken.

Samenwerken met gemeenten

In Nederland bieden steeds meer gemeenten ook mogelijkheden voor sociale ondernemingen. Een mooi voorbeeld van samenwerking zijn zogenaamde Social Impact Bonds. Gemeenten werken samen met private investeerders  en sociale ondernemingen om een maatschappelijk probleem aan te pakken. Denk bijvoorbeeld de aanpak van jeugdwerkloosheid door de Buzinezzclub in Rotterdam. Jonge Rotterdammers worden door coaching geholpen met het vinden van een baan of opleiding, of het starten van een eigen onderneming. Private investeerders bieden het werkkapitaal. Het geld dat de gemeente bespaart op de uitkeringen voor deze doelgroep wordt gebruikt om de investeerders terug te betalen.

Netwerken voor sociaal ondernemers

Er zijn ook verschillende netwerken die sociaal ondernemers helpen om een goed, gezond bedrijf op te zetten. Willemijn Verloop heeft Social Enterprise NL opgericht om sociaal ondernemerschap in Nederland te stimuleren. Het platform biedt kennis, expertise en ondersteuning aan sociale ondernemingen. Ook bij de Impact Hub kunnen sociale ondernemers terecht. Ze begeleiden nieuwe ondernemingen in de opstartfase of helpen een bestaande onderneming verder te laten groeien.

Sociaal ondernemen: ga er voor!

Sociale ondernemingen zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. De verhalen van deze ondernemers zijn inspirerend: van bierbrouwen in het Gooi, slaafvrije chocolade tot het brengen van zonne-energie in vluchtelingenkampen.

Mocht je zelf enthousiast zijn geworden, neem dan eens contact met ons op. Maar het allerbelangrijkste: luister naar je hart, formuleer je eigen missie en zet zo’n mooi, knetterend bedrijf op!

De Daily Focus ontvangen?

Schrijf je in voor de Daily Focus en ontvang een update met het laatste nieuws, blogs en artikelen direct in jouw inbox.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Maartje van Aardenne
Maartje van Aardenne Specialist Filantropie

Maartje van Aardenne is specialist filantropie bij ABN AMRO MeesPierson. Ze adviseert mensen bij hun donaties en het selecteren van goede doelen. Ook helpt zij bij het oprichten en professionaliseren van stichtingen. Maartje heeft haar ervaring opgedaan bij een familie foundation en verschillende goede doelen in binnen- en buitenland.

Van gedachten wisselen met een specialist?

  • Wanneer het u uitkomt
  • Vrijblijvend
  • Persoonlijk
Sociaal ondernemen – ondernemen met een missie
4.8/5 score (4 stemmen)
ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus