Direct naar content
3 min. leestijd
  • Auteur

In december publiceren we een aantal artikelen die eerder dit jaar in ons magazine zijn verschenen. Omdat we vinden dat ze meer dan de moeite waard zijn om te lezen en het jammer zou zijn als u het artikel eerder hebt gemist. Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd in Financial Focus #2 2018.

Lineair tv-kijken was decennialang de belangrijkste vrijetijdsbesteding van hele volksstammen. Maar de tijden veranderen. In Nederland is Netflixen niet voor niets een werkwoord geworden. Wat is de toekomst van televisie, en wat zijn de grote spelers op deze markt?

Ongeveer 7 op de 10 consumenten zal in 2020 liever on demand tv kijken dan lineair.

Ongeveer 6 op de 10 consumenten geven al de voorkeur aan on demand. Voor de 16-19-jarigen wordt een plateau verwacht in 2020 als die leeftijdsgroep ongeveer 25 uur per week on demand kijkt – een verhoging van 180% sinds 2010.

Bron: Ericsson Consumer Lab Report 2017

Netflix is de grootste in Nederland

Netflix is in Nederland de absolute marktleider, zoals zichtbaar is in deze grafiek uit 2017. Netflix heeft in Nederland 2,8 miljoen betalende abonnees en er kijken elke dag ongeveer 5,6 miljoen Nederlanders gemiddeld 84 minuten.

Wereldwijd is Netflix ook goed vertegenwoordigd, hoewel Frankrijk en Duitsland lagere marktaandelen laten zien. Dat komt doordat daar lokale partijen al voet aan de grond hadden voordat Netflix zijn intrede deed op de markt: Maxdome in Duitsland en Canalplay in Frankrijk.

Bron: Smart Media Monitor 2017

Hoe gaan consumenten zich gedragen in de toekomst?

Bron: Ericsson Consumer Lab, TV and Media, 2017

Hoeveel mensen kijken er naar?

Bron: Ericsson Consumer Lab Report 2017

Wekelijks aantal kijkuren per leeftijdsgroep in 2017

 

Bron: Ericsson Consumer Lab, TV and Media, 2017

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.