Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Aandeel Netflix – Wie kijkt er nog tv?

Wanneer een bedrijfsnaam langzaamaan een werkwoord wordt, kun je wel stellen dat de onderneming succesvol is. Netflixen heeft het televisiekijken bijna vervangen. En het begon met een boete …

Wie kan zich nog de videotheekboete herinneren? Het lijkt al decennia geleden, met dank aan Netflix. De applicatie waarmee series en films binnen een druk op de knop op tv, tablet en laptop te zien zijn, is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse mediaconsumptie. Toch is het Amerikaanse bedrijf pas sinds 2013 actief in Nederland.

Die videotheekboete is de reden van de oprichting van Netflix. In 1997 kwam Reed Hastings op het idee, nadat hij 40 dollar aan moest betalen doordat hij de gehuurde film Apollo 13 te laat had ingeleverd. Netflix ging het anders doen. Het bedrijfsmodel was het voor onbepaalde tijd huren van dvd’s die per post werden verstuurd in markante rode enveloppen. Zodra je de dvd terugstuurde, zond Netflix een volgende film.

Prima businessmodel in die tijd, wat blijkt uit 600.000 Amerikaanse leden in 2002. Dat jaar trekt Netflix naar de NASDAQ. Het wordt een succes omdat 82,5 miljoen dollar nieuw kapitaal wordt aangetrokken, terwijl het bedrijf rekent op ruim 69 miljoen dollar. Het aandeel weet in de eerste jaren niet stabiel te presteren. In 2003 bereikt het aandeel een dieptepunt van 11,05 dollar en een hoogtepunt van 69,21 dollar.

Een dergelijke schommeling is inmiddels niet meer bij Netflix voor te stellen. Dankzij een groei van meer dan 800 procent in de laatste vijf jaar is Netflix één van de best presterende bedrijven in de Amerikaanse aandelenindex S&P 500. Het dvd-verhuurbedrijf is namelijk verworden tot een niet meer weg te denken online applicatie waar de gebruiker films, series en documentaires kan streamen.

1997 Netflix wordt opgericht en start met het verhuren van DVD’s

2002 Het bedrijf gaat naar de beurs

2007 Netflix start met aanbieden streaming media

2013 Het bedrijf start met eigen productie films en series

2016 Gebruikers kunnen nu ook films en series offline bekijken

 

De Amerikaanse gigant heeft daarmee een revolutie ontketent. Netflix is niet alleen de eerste, het heeft ook een omvangrijke database met content. De slimmigheden van Netflix zorgen ervoor dat de leden blijven toestromen. Het selecteert het aanbod op basis van kijkgedrag. Er wordt niet jaarlijks een grote bak met nieuwe films en series over de kijker leeggegooid, maar het aanbod wordt heel gefaseerd door het jaar heen ververst. En het produceert zelf succesvolle series als House of Cards.

In Nederland heeft het na het eerste jaar al een miljoen leden. Hoeveel dat er nu zijn is niet exact duidelijk. Wereldwijd heeft Netflix meer dan 86 miljoen leden. Uit onderzoek van Statista blijkt dat in 2020 meer dan 30 procent van de Amerikanen gebruik zal maken van betaalde streamingdiensten. In Nederland bijna 25 procent.

Televisie kijken zal nooit meer hetzelfde zijn..

Netflix maakt het zelf

Hoewel Netflix begon met het distribueren van films van anderen is een groot deel van het hedendaagse succes te danken aan succesvolle eigen producties. Denk daarbij aan series als House Of Cards, Narcos, Orange Is The New Black en The Crown. In 2016 gaf Netflix naar schatting zo’n 5 miljard dollar uit aan eigen producties.

 

 

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus