Direct naar content
3 min. leestijd
  • Auteur

In februari publiceren we een aantal artikelen die in ons magazine zijn verschenen. Omdat we vinden dat ze meer dan de moeite waard zijn om te lezen en het jammer zou zijn als u het artikel eerder hebt gemist. Dit artikel is gepubliceerd in Financial Focus #1 2019.

Als startup heb je geld nodig, maar geld alleen is niet genoeg. Hoe vind je de ideale investeerder? Drie ondernemers aan het woord die hun match vonden via ons Informal Investment netwerk.

  • Wie: Arnoud van der Veen
  • Is: Founder en CEO Inkless

‘Alleen als het klikt stap je samen op één schip’

‘De meeste jongens spelen in hun kindertijd weleens met vuur. Zelf stookte ik regelmatig een fikkie met een vergrootglas en papier. Eerst wordt het papier zwart, daarna vliegt het in brand. Nooit gedacht dat die preverbrandingsfase nu het concept voor onze inktloze printer zou zijn. Het idee van printen zonder inkt of toners komt van mijn compagnon. Hij is het technische brein, ik het commerciële. Wij hebben elkaar gevonden op een matchingdag van de TU Delft voor startende ondernemers. Hij pitchte het idee, ik nodigde hem uit voor een biertje. Drie dagen later waren wij partners.’

‘Het was relatief eenvoudig om investeerders te vinden. Iedereen herkent de problemen die wij oplossen met de inktloze printer. De prijzen van de cartridges zijn hoog, ze zijn altijd leeg als het niet uitkomt en je hoopt maar dat de vervuilende toners goed gerecycled worden. Die herkenning maakt de gesprekken met investeerders een stuk makkelijker.’

‘Als ondernemers stoppen wij onze tijd, ziel en zaligheid in het product. Een investeerder stopt er zijn geld en kennis in. Samen ga je een aan avontuur aan. Je stapt op een schip, dat doe je alleen als het klikt. Onze ideale investeerders zijn succesvolle ondernemers. Wij doen toch alles voor de eerste keer, op sommige fronten kunnen wij wel wat hulp gebruiken. Bijvoorbeeld bij het indelen van tijd, maar ook bij het managen van een team. Het is fijn als iemand met ervaring je kan adviseren. Ik heb geleerd dat het geen voorwaarde voor succes is om overal tot in detail bovenop te zitten. Soms is het juist beter om afstand te nemen.’

‘Als kleine spin-off van de TU Delft kunnen wij de meeste impact maken samen met de gevestigde spelers. Daarom liggen partnerships met de grote jongens voor de hand. Onze technologie kan de printindustrie op zijn kop zetten, net zoals digitale camera’s de foto-industrie hebben veranderd. Kodak zou destijds één van de eersten zijn met digitale camera’s. Vlak voor de lancering trokken ze de stekker eruit, bang dat fotorolletjes slecht zouden verkopen. Hierdoor zijn ze veel markt verloren. Als grote producenten slim zijn, haken ze dus snel aan. Sommige ontwikkelingen houd je nou eenmaal niet tegen.’

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.