ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Expertise Aandeel – Slimme Elektronische Voelsprieten

Smartphones, auto’s en machines bevatten steeds meer slimme sensoren. AMS is een van de grootste ontwikkelaars van deze vernuftige hightech-instrumenten.

Je ziet ze niet, maar sensoren zitten overal in. In industriële machines, medische apparatuur, smartphones en moderne auto’s. Deze slimme elektronische voelsprieten zijn vaak niet groter dan een potloodpunt, maar nemen de omgeving tot in detail waar. Rond de auto registreren ze bijvoorbeeld obstakels, waarbij slimme rekenmodellen helpen inschatten of een object een gevaar vormt. Het gebruik van sensoren neemt razendsnel toe en daar profiteert de Oostenrijkse producent AMS van. Het bedrijf – met een notering in Zwitserland – ontwikkelt sinds 1981 uiteenlopende sensoren. Meest bekend zijn de gezichtsherkenningssensoren die onder andere in iPhone’s worden gebruikt. De sensor ontgrendelt de smartphone na een scan van het gezicht van de gebruiker.

Virtuele bank in interieur

Grote afnemers van de sensoren zijn producenten van smartphones. Apple – een grote klant van AMS – loopt voorop in de toepassing van zogeheten 3D-sensoren die de driedimensionale omgeving
in kaart brengen. Zo kan met augmented reality op het scherm de werkelijkheid worden uitgebreid met virtuele objecten. Je kunt bijvoorbeeld direct zien of de bank die je online wilt kopen bij de rest van het interieur past.

Onregelmatigheden ontdekken

De omzet van AMS bestaat momenteel voor meer dan de helft uit consumentenproducten, maar analisten verwachten dat de omzet uit medische en industriële toepassingen de komende jaren stijgt. Bijvoorbeeld door de toepassing in robots. In de gezondheidszorg stijgt het gebruik in de diagnostiek. Speciale sensoren in scanapparatuur blijken beter dan artsen in staat om onregelmatigheden te ontdekken.

Zelfrijdende auto’s

AMS richt zich bewust op sensoren voor verschillende technologieën en sectoren. Onder meer door de overname van bedrijven met gespecialiseerde sensortechnologie voor zelfrijdende auto’s. Zo haalt AMS expertise op het gebied van LIDAR-technologie (Laser Imaging Detection And Ranging) in huis. Die technologie bepaalt de afstand tot een object door middel van laserpulsen. Zelfrijdende auto’s gebruiken deze technologie om hun positie op de weg te bepalen. De producent wil zich daarmee beschermen tegen te grote afhankelijkheid van enkele grote afnemers, zoals Apple.

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus