ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

The Ocean Cleanup start met opruimen van de ‘plasticsoep’

Het gigantische ‘Pac-Man’-systeem van The Ocean Cleanup is klaar voor de eerste fase. Het opruimen van de plasticsoep voor de kust van San Francisco is begin september van start gegaan. In totaal ligt er 80.000 ton plastic in de North Pacific Gyre. Het streven is om na installatie van het systeem elke vijf jaar de helft van het aanwezige plastic te verwijderen. Het verzamelde materiaal zal onder andere worden hergebruikt in duurzame producten.

Nog voor de eerste schoonmaak hebben zich al een aantal geïnteresseerde producenten en recycleondernemers gemeld. Dat stelt Jos Huijbregts, ooit begonnen als vrijwilliger en inmiddels Chief Financial Officer. ‘Het is de bedoeling dat deze partners een mooie prijs gaan betalen voor het plastic. De opbrengsten gaan naar de onderhoud van het systeem en het ophalen en verwerken van het materiaal. De kopers krijgen straks een licentie op ons ‘The Ocean Cleanup label’ en een bewijs van herkomst, zodat kopers kunnen zien dat de producten zijn gemaakt van duurzaam plastic uit de plastic soep. Dit zouden zonnebrillen, koptelefoons, maar ook auto-onderdelen kunnen zijn’, stelt Huijbregts.

Meer plastic dan vissen

The Ocean Cleanup - Boyan Slat
Bron: https://www.theoceancleanup.com

De plannen van The Ocean Cleanup begonnen zeven jaar geleden met het profielwerkstuk van de toen zeventienjarige Boyan Slat (inmiddels 24). Tijdens een duikvakantie kwam hij meer plastic zakjes dan vissen tegen. Daar moest een technische oplossing voor te verzinnen zijn, stelde hij. Uiteindelijk hebben zestig ingenieurs uit tien verschillende landen zich de afgelopen vijf jaar gebogen over de technische schoonmaakinstallatie die Slat bedacht. Inmiddels wordt het project ook gesteund door de Nederlandse staat.

Na een serie proefmodellen is er nu een werkzaam systeem van zeshonderd meter lang. Door de wind, de golfstroming en de vorm van de drijver wordt het plastic door het systeem bij elkaar geveegd en kan het elke paar maanden uit de zee gehaald worden. Het eerste systeem dat te water wordt gelaten draagt de naam ‘Wilson’ en is vernoemd naar de volleybal van Chuck uit de film Cast Away. Over vier jaar moeten er 50-60 systemen in het water liggen.

 

Grootschalige crowdfunding-actie

Voor de ambitieuze plannen is een heleboel geld nodig. ABN AMRO hielp in 2014 met het opzetten van een grootschalige internationale crowdfunding-actie. In 33 dagen tijd werd 1 miljoen EUR opgehaald, tot die tijd , de succesvolste crowdfunding actie ooit. Ook kwam er internationaal veel steun dankzijde Tedx-presentatie van Slat. Snel daarna werd zijn project opgepikt door Amerikaanse media, waaronder CNN. Inmiddels is de organisatie minstens zo bekend in Amerika als in Nederland.

‘Het leeuwendeel van de donaties is afkomstig van een beperkt aantal succesvolle ondernemers, vermogensfondsen en ondernemingen uit Amerika en Nederland’, stelt Huijbregts. ‘Bedrijven kunnen binnenkort één van de installaties sponsoren en gebruiken voor marketingdoeleinden.’

Sponsors via Twitter

Sociale media speelden een grote rol bij het bereiken van sponsors en aanhangers. Zo benaderde Salesforce-oprichter Marc Benioff Slat via een tweetbericht. Door het raam van zijn woning in Hawaï en Californië keek hij elke dag uit op de vervuilde zee. Inmiddels is hij één van de belangrijkste sponsors en ambassadeurs. Voor de nieuwe systemen heeft de stichting nog honderden miljoenen euro’s nodig, die ze hopen te verkrijgen via sponsor- en inzamelingsacties.

Een aantal grote bedrijven zetten hun deskundigheid of middelen in om het project vooruit te helpen, zoals Deloitte, de Brauw Blackstone Westbroek, Latham & Watkins, Maersk, Boskalis en AkzoNobel. Ook de Nederlandse staat zet zich in voor The Ocean Cleanup. Zo opereert systeem 001 / Wilson onder de Nederlandse vlag – dat is een unicum voor een ‘vaartuig’ zonder bemanning.

The Ocean Cleanup - Wilson
Bron: https://www.theoceancleanup.com

Donaties blijven welkom

Na jaren internationale funding staat de teller inmiddels op 31 miljoen euro met een recordbedrag van 21 miljoen dollar in de laatste fondsenronde. Hiermee kan de organisatie haar plannen tot en met 2018 uitrollen. ‘Wij zijn blij dat Instituten & Charitas van ABN AMRO MeesPierson al vanaf het begin betrokken is bij The Ocean Cleanup en nog steeds bijdraagt aan het realiseren van onze missie. Maar we hebben nog steeds grote donaties nodig om de systemen te kunnen bouwen. De opbrengst van het plastic gaat als het goed is betalen voor het onderhoud en het ophalen en verwerken van het plastic, maar niet voor de systemen zelf.’

Kijk op de website van The Ocean Cleanup voor meer informatie over doneren.

Wat doet Instituten & Charitas?

Instituten & Charitas bedient binnen ABN AMRO maatschappelijke instellingen. Hierin zijn we marktleider met circa 1.900 maatschappelijke instellingen als klant. Dit zijn onder andere goede doelen, vermogensfondsen, religieuze instellingen en branche- en belangenorganisaties.

Plastickraan dichtdraaien

Een vraag die momenteel speelt achter gesloten deuren van The Ocean Cleanup is hoe de plastickraan na de schoonmaak dichtgedraaid kan worden. ‘Ook daar hebben wij goede en uitgewerkte ideeën over’, stelt Huijbregts. ‘In de loop van volgend jaar zullen wij onze plannen daarover delen. Ik hoop dat mijn dochters van 15 en 20 jaar later gewoon kunnen duiken, zeilen en zwemmen in schoon water. Een fantastisch ambitie om elke dag aan te werken.’

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Wellicht is dit ook interessant...