ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Van vader op zoon

Terwijl de meeste vrienden nog aan het studeren zijn, zijn deze drie jonge ondernemers al serieus met hun eigen bedrijf bezig. Ze deden mee aan de Generation Next Academy van ABN AMRO MeesPierson en kwamen daar ook in contact met andere jonge ondernemers. Hoe zijn ze begonnen met hun onderneming, wat is de invloed van hun ouders en wat zijn de plannen voor de toekomst? Deze keer: het portret van een horlogeproducent.

Gratama van Moberly Jourdain
Jeroen Gratama (26), co-founder Moberly Jourdain

‘Thuis zijn wij met drie zoons. Allemaal hebben wij voor onze achttiende verjaardag een mechanisch horloge gekregen. Ik kreeg een Patek Philippe. In onze familie worden Zwitserse horloges al vier generaties lang verzameld, gedragen en doorgegeven. Het oudste exemplaar komt uit 1957. Zo’n horloge is niet alleen een mooi mannenaccessoire, maar er zit ook een hele bijzondere techniek achter. Alleen als je het horloge draagt, windt de veer zich op. Zo’n prachtig exemplaar verplicht je bijna een pak te gaan dragen.’

‘De familiehorloges waren de inspiratie’

‘Tijdens een minor kreeg ik de opdracht samen met studiegenoten een onderneming te starten. Ik dacht: ‘Wat is er mooier dan horloges verzamelen? Mijn eigen horlogemerk oprichten.’ Wij zijn er vol voor gegaan. Langzaamaan zagen wij de ideeën in ons hoofd werkelijkheid worden. Bij veel andere jonge ondernemers die ik sprak tijdens de Generation Next Academy hoorde ik dat ze dat herkenden. Voor een groot deel gaat het over smaak: van het productdesign tot het doosje en de merknaam. Wij hebben allemaal een bedrag van onze spaarrekening gehaald voor de pre-order campagne.’

‘Mijn vader nam mijn plannen meteen heel serieus. Helaas leeft mijn opa niet meer, maar ik weet zeker dat hij het ook fantastisch had gevonden. Samen met mijn vader heb ik boven op zolder gekeken naar al zijn oude horloges. Daar herkende ik allerlei verschillende tijdperken. Met onze horloges willen wij mensen terugbrengen naar een andere tijd, net zoals Charlotte Anne Moberly en Eleanor Jourdain: twee academische vrouwen die claimden in 1901 een tijdreis te hebben gemaakt in de tuinen van Versailles. Daar komt de naam van ons merk ook vandaan.’

‘Normaal worden Zwitserse uurwerken verkocht vanaf 1.000 euro. Ons horloge kost minder dan 400 euro. De start-up is nog niet rendabel, maar wij werken vooral aan onze naamsbekendheid. In het begin kochten alleen vrienden en familieleden en hun bekenden onze horloges. Inmiddels hebben wij ook veel kopers van buitenaf. Volgend jaar willen wij een campagne via het crowdfunding platform Kickstarter lanceren.’

‘Maar eerst mijn scriptie afmaken. Een leuke bijkomstigheid is de band met mijn vader, die is veel sterker geworden. Ik bel hem regelmatig om te sparren. Hij is erg trots en spreekt dat regelmatig uit, terwijl hij eigenlijk niet per se een man is van de complimenten.’

Meer weten over Next van ABN AMRO MeesPierson? Bezoek dan onze website.

Deel deze pagina

Van vader op zoon
0.0/5 score (0 stemmen)
ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus