Direct naar content
  • Auteur

Portret: David Wyler

Onder de vleugels van Tinder

‘Tijdens een uitwisselingsproject in Amerika praatte ik met een Amerikaanse jongen. Er moest toch een manier zijn om de slimste en meest ambitieuze mensen uit verschillende sectoren bij elkaar te brengen? Dat zou een geweldige start zijn voor succesvolle startups. We ontwikkelden een platform waar mensen elkaar konden ontmoeten. Daardoor groeide ons netwerk enorm, waardoor we moeite hadden om onze contacten te ordenen. Je hebt LinkedIn, Facebook, WhatsApp, je adresboek. Hoe vind je iemand terug zonder naam? We bedachten een app die alle contactgegevens met elkaar verbindt, zodat je ook mensen kan vinden op context, zoals branche of plaats.

Het bouwen van een app is lastig, want je komt steeds nieuwe problemen tegen. Dat maakt het frustrerend, maar ook leuk en uitdagend. Niemand heeft ooit dezelfde weg bewandeld. Dan heb je nog allerlei grote partijen die het extra lastig maken. Apple gaf ons geen toegang tot recente telefoongesprekken en Facebook begon ons ook tegen te werken. Er zat maar één ding op: het product aan de man brengen onder de vleugels van een ander bedrijf. We hebben met LinkedIn gepraat, met Facebook en uiteindelijk ook met Tinder. Mensen kennen Tinder misschien van het oneindige swipen tussen potentiële nieuwe partners. Maar er is geen enkele applicatie die dagelijks voor tientallen miljoenen nieuwe contacten zorgt. Tinder had interesse in onze app, omdat ze meer wilde zijn dan een datingapp.

Uiteindelijk hebben we de app, en dus ons bedrijf Humin, verkocht. Initieel is dat natuurlijk nooit het idee. Je hebt een visie en die wil je verder uitbouwen. Maar dan blijkt het toch de enige keuze. Tinder heeft ons volledige team en de technologie overgenomen. Ik werd Vice President Business Development bij Tinder.

Dat had ik nooit kunnen bedenken. Ik had de app zelf nog nooit gebruikt, ik was namelijk al jaren samen met mijn toenmalige vriendin, inmiddels mijn vrouw. Toch is het geweldig om onderdeel uit te maken van een product dat bezig is met de toekomst. Wij willen mensen bij elkaar brengen die écht relevant zijn voor elkaar, omdat ze dezelfde dingen leuk vinden of op dezelfde plekken komen. Niet alleen omdat ze elkaars ogen mooi vinden.’

Wie is jouw grootste inspiratiebron?

Mijn familie en dan vooral mijn vader en mijn oom Danny. Zij hebben mij altijd alle mogelijkheden gegeven om te worden wie ik wil zijn. Ze hebben mij gestimuleerd en bijgestaan bij alle stappen die ik heb genomen als ondernemer, zowel zakelijk als privé. Dat begon eigenlijk al heel jong, ze betrokken mij al vroeg bij hun eigen investeringsbedrijf. Zo wil ik mijn eigen kinderen ook opvoeden, ik wil ze laten zien dat ze alles kunnen worden wat ze willen als ze maar hard werken. Mijn familie is één van de redenen geweest dat ik altijd in mijzelf en mijn onderneming heb geloofd.

Wat is volgens jou the next ‘big thing’?

Voor mij is dat echt Artificial Intelligence (AI). Eigenlijk is dat niet alleen de toekomst, maar ook nu al ontzettend groot. AI wordt vaak neergezet als een soort magische techniek die op volledig autonome en zelflerende wijze de mensheid zal overnemen. In werkelijkheid is AI vooral een combinatie van statistiek en slim programmeren. AI zit al enorm in ons leven gevlochten al hebben weinig mensen dit door. Op den duur zal AI ons een stuk slimmer, sneller en sterker maken. Stel je eens voor dat je een chip in je hoofd hebt waardoor je met mensen kan praten die een voor jou onbekende taal spreken, omdat de chip de gesprekken vertaalt voordat ze binnen komen? Dat wordt werkelijkheid. Sterker nog: dat is nog maar het begin.

feiten

wie
David Wyler (33)

wat
Vice President Business Development Tinder, voorheen co-founder van HUMIN

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.