Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Portret Michelle Wolters – Ouderen worden steeds jonger

In januari publiceren we een aantal artikelen die afgelopen jaar in ons magazine zijn verschenen. Omdat we vinden dat ze meer dan de moeite waard zijn om te lezen en het jammer zou zijn als u het artikel eerder hebt gemist. Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd in Financial Focus #2 2018.

Eenzaamheid is een groot probleem onder ouderen. Er zijn meer dan 4,1 miljoen 55-plussers in Nederland. Hiervan voelt meer dan 1 miljoen zich eenzaam. Van hen zijn 200.000 extreem eenzaam, zij hebben slechts een keer in de maand sociaal contact. Drie jonge ondernemers vertellen over hun startup waarmee ze het verschil hopen te maken. Of dat nu met een stamppot, een avondje bridgen of een robot is.

Wie: Michelle Wolters (30)
Wat: Coo Klup
www.kluppen.nl

Niemand wil behandeld worden als een oude sok

‘Vijf jaar geleden verhuisde mijn vader van Brabant naar Amsterdam. Mijn moeder overleed toen ik zestien was. Vanaf die tijd is hij alleen. Ik merkte dat het moeilijk vond om een nieuw sociaal netwerk op te bouwen. In Brabant was hij altijd druk; een dagje golfen, een avondje bridgen. Als je jonge kinderen hebt, kom je overal ouders tegen. Maar als 50-plusser is je wereld een stuk kleiner. Dat is echt een probleem. Samen met goede studievriend Michiel heb ik mij aangemeld voor de ondernemerswedstrijd New Venture. Wij bedachten Klup: een online platform voor 50-plussers met offline activiteiten. Alleen een app is niet genoeg. Juist fysiek en persoonlijke contact is één van onze primaire levensbehoeftes.’

‘Michiel en ik studeerden af en kregen een goede baan. In de avonden en in het weekend was er tijd voor Klup. Wij wonnen verschillende ondernemerswedstrijden en mochten zelfs naar Silicon Valley om internationale partijen te ontmoeten. Dat geeft wel vertrouwen dat je met iets goeds bezig bent. Voor mijn werk moest ik een halfjaar naar Mexico. Een geweldige kans. Maar in plaats daarvan nam ik ontslag. Ik stopte al mijn tijd en energie in onze community. Natuurlijk is het leven van een ondernemer onzeker, maar ik geloof in ons idee. Als je iets wilt laten groeien, moet je er tijd in stoppen. Gaandeweg merkten wij pas hoe groot het probleem eigenlijk is. Niet alleen alleenstaande 50-plussers, maar ook stellen hebben behoefte aan nieuwe contacten.’

‘De wereld is aan het vergrijzen. Daar liggen veel kansen voor ondernemers. Onlangs ben ik uitgenodigd in San Francisco bij Google om te sparren en te leren van andere maatschap-pelijke ondernemers. De grootste uitdaging bij onze doelgroep is het in de markt zetten van je product. Mensen tussen de 50-70 willen zich niet oud en eenzaam voelen. Eigenlijk worden ouderen steeds jonger. Laten wij dus ook gewoon stoppen ze te behandelen als oude sokken. De kracht zit hem in het betrekken van de doelgroep. Wij vragen ze het hemd van het lijf. Onze communitymanager Jaap is een gescheiden man van 65. Soms zegt hij: “Nee, dit moet je absoluut niet zo aanpakken.” Hij voelt dat beter aan. Inmiddels hebben wij het concept uitgerold in bijna tien steden en zijn de eerste Klup-vakanties een feit. In 2018 richtten wij ons op de Nederlandse markt. In 2019 is Londen aan de beurt!’

 

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus