Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Vechten voor het goede doel

Vechten voor hun goede doel, dát is wat fondswervende instellingen doen. Iedere euro telt, want er is veel geld nodig om dat doel te bereiken. Het is een bijzondere klantgroep waar wij verantwoordelijk voor zijn. ‘Goede Doelen’ doen er toe in de maatschappij. Dat raakt me en daar loop ik graag warm voor. Zeker nu de wereld verandert en onze klanten voor nieuwe uitdagingen staan.

De oudste vorm van crowdfunding

Geld wordt nog vaak via de welbekende loterijen, acceptgiro en collectebus opgehaald. Collecteren is de oudste vorm van crowdfunding. Enig idee wat er gebeurt met de munten die nog in uw jaszak zaten en die u in de collectebus liet vallen? Uw antwoord is waarschijnlijk nee. En daarin bent u niet de enige. Het ‘anonieme geven’ van consumenten verandert. Zelf ben ik ook kritischer geworden. Goede doelen kunnen niet langer achterover leunen en vertrouwen op een gever die alles overlaat aan het goede doel. Het traditionele fondsenwerven heeft het lastig en dat is niet alleen te wijten aan economische malaise. De ‘do it-yourself’ mentaliteit is ook de wereld van de filantropie binnengedrongen. Het is tijd voor een ommezwaai.

Meer betrokkenheid, meer impact

De overheid trekt zich terug, bedrijven zijn kritischer, loterijen liggen onder vuur, collectes leveren minder op en ook de consument legt goede doelen onder een vergrootglas en wil meer impact zien.

‘Goede Doelen’ moeten dus beter naar hun klant luisteren, commerciëler worden en nadenken over alternatieve manieren om fondsen te werven. Ze moeten een goed verhaal vertellen, een verhaal dat raakt, dat duidelijk maakt wat er met hun gift gebeurt en wat de impact is. Het lijkt mij een goede ontwikkeling, het houdt de fondsen scherp. Ik houd wel van dat ondernemende en ik vind dat wij daar als bank ook een rol in hebben. Een voorbeeld? Samen met het Koninklijk Concertgebouw bedachten wij de Jubileumemissie waarmee bijna 9 miljoen euro werd opgehaald. Natuurlijk is die aandelenemissie een ‘financiële oplossing’, maar het dividend is uniek: 12,5 jaar lang muzikaal dividend. Ook de Nierstichting durft te ondernemen. Via ‘Neokidney’ werkt zij aan de ontwikkeling van een draagbare kunstnier. Denk eens aan de impact voor nierpatiënten die nu afhankelijk zijn van dialyse. Grote gevers kunnen een aandeel in ‘Neokidney’ kopen en daarmee mogelijk profiteren van de toekomstige commerciële exploitatie.

Nieuwe participatiemogelijkheden

De strijd om die ene euro is begonnen: de ‘Goede Doelen’ moeten hun bestaansrecht bewijzen onder druk van allerlei nieuwe geldvragers op de markt. Alles draait om verbinding, om die snaar die geraakt moet worden. De rol van de bank is meedenken met het vinden van alternatieve vormen van financiering. We willen mogelijkheden benutten waar samenwerking met andere partijen en onze klanten kansen biedt. Mogelijkheden en initiatieven die uiteraard passen binnen de doelstelling van de fondsen. Zo leggen we de verbinding tussen geldgevers en ‘Goede Doelen’ om die oh zo nodige euro’s te verwerven.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Marianne Verhaar
Marianne Verhaar Directeur Private Wealth Management

Een groot vermogen geeft u veel vrijheid, maar vraagt ook om discretie en maatwerk. Marianne Verhaar is directeur Private Wealth Management bij ABN AMRO MeesPierson, dé dienstverlening voor zeer vermogenden.

Voorheen schreef Marianne artikelen als directeur Relatiemanagement Goede Doelen en directeur Filantropie Advies.

 

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus