Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Een betere wereld bereik je niet alleen

Aan particuliere klanten die een eigen stichting willen oprichten om te geven bij leven, adviseren we altijd om eerst na te denken over het waarom, en daarna over hoe en wat. Niet meer dan logisch dat onze eigen ABN AMRO Foundation ook zo werkt.

Steeds meer bedrijven nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en het aantal ‘corporate foundations’ groeit. ABN AMRO wil een betere bank voor een betere wereld zijn en via de ABN AMRO Foundation zetten duizenden collega’s hun tijd, kennis en expertise vrijwillig in. Maar hoe maak je nou echt het verschil? En welke stichtingen zijn relevant om een partnership mee aan te gaan?

Dan beklijft het

Ik denk dat je als ABN AMRO Foundation pas echt het verschil kunt maken als mensen binnen én buiten de bank zich herkennen in wat je doet. Dat lukt alleen als je goed hebt nagedacht over waarom je goed wilt doen. Want dan beklijft het en weet je dat je een koers bent ingeslagen die ook op de hele lange termijn bij je past. En dan weet je ook dat medewerkers zich willen inzetten om aan die missie bij te dragen. En wat is er mooier dan dat te doen op basis van ‘shared value’, gedeelde waarden?

Het gaat om gelijke kansen

Laat me een voorbeeld geven. ABN AMRO richt zich onder de noemer ‘Partner van de toekomst’ al jaren op de ontwikkeling van talent. Dat kan met een financiële bijdrage zijn, maar ook door de kennis en het netwerk van de bank in te zetten. Een wat mij betreft prachtige keuze is het partnership met het Jeugdeducatiefonds. Want deze stichting zet zich in om kansenongelijkheid te voorkomen door zoveel mogelijk kinderen uit minimagezinnen te helpen hun talenten te ontwikkelen.

Meer dan 400.000 kinderen in Nederland leven in armoede en zijn daardoor niet in staat te ontdekken wat hun talent is. We kunnen het ons niet veroorloven niet te investeren in de ontwikkeling van kinderen. Niet alleen vanuit compassie, maar vooral ook vanuit de kansen die het biedt.

Een kind dat zich bewust wordt van zijn of haar talent krijgt zelfvertrouwen en dat zelfvertrouwen is de basis om te kunnen presteren en samen te werken. Of het nou om de trots gaat als je voor het eerst je veters hebt leren strikken of staartdelingen kunt maken, dingen leren en jezelf ontwikkelen, brengt een kind verder. En het stelt kinderen bovendien in staat om met de dynamiek van de snel veranderende wereld waarin we tegenwoordig leven, om te gaan.

Succes in de toekomst

Het partnership met het Jeugdeducatiefonds vind ik een mooi voorbeeld van ‘shared value’. Een financiële bijdrage leveren waardoor kinderen een laptop kunnen kopen, mee kunnen op schoolreisje of huiswerkbegeleiding krijgen, is goed. Maar dat medewerkers van de bank zich inzetten als schoolcoaches is natuurlijk nog veel mooier! Dat is volgens mij namelijk precies waar ‘shared value’ over gaat; dat je waarde toevoegt door de kennis en ervaring die bij de bank aanwezig is in te zetten.

Door mee te denken over het talent van kinderen en de ontwikkeling daarvan, helpen we voorkomen dat een bepaalde groep kinderen buiten de boot valt. Zo laten we zien dat we ons realiseren dat deze kinderen én wij allemaal, daar op de lange termijn ook baat bij hebben.

Er is zoveel gericht op de korte termijn, terwijl juist die lange termijn naar mijn mening zo belangrijk is. Dat is het verschil met een focus op alleen aandeelhouderswaarde. ‘Shared value’ gaat over langetermijnwaarde voor alle stakeholders! Dat succes willen we trouwens met alle partnerships bereiken. Een andere bijzondere samenwerking start binnenkort. Maar daarover de volgende keer meer.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Marianne Verhaar
Marianne Verhaar Directeur Private Wealth Management

Een groot vermogen geeft u veel vrijheid, maar vraagt ook om discretie en maatwerk. Marianne Verhaar is directeur Private Wealth Management bij ABN AMRO MeesPierson, dé dienstverlening voor zeer vermogenden.

Voorheen schreef Marianne artikelen als directeur Relatiemanagement Goede Doelen en directeur Filantropie Advies.

 

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus