ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Beter zijn dan onze klanten

Om de klant te begrijpen, moet je de klant willen zijn. Die uitspraak deed ik begin dit jaar in deze blog. Maar… ik wil die uitspraak nuanceren. Ik zal u uitleggen waarom.

 

Hoeveel van onze klanten weten alle relevante ins en outs over good governance, fiscaliteiten, aansprakelijkheid en maatschappelijke impact? Ik durf te stellen dat dat er niet veel zijn. Conclusie? De klant willen zijn, is slechts één aspect van onze dienstverlening. Qua kennis moeten wij heel simpel gezegd, beter zijn. Veel beter!

Uitzonderlijke gebeurtenis

Hoe bereik je dat? Door – ik schreef er in dezelfde blog al over – een opleiding te ontwikkelen. Inmiddels hebben zo’n dertig relatiemanagers en beleggers (inclusief ondergetekende en mijn collega directeuren Marianne Verhaar, Rian Vens en Hans Meijer) die opleiding gevolgd. Ontwikkeld door het Erasmus Centre for Strategic Philanthropy (ESCP), met vier bijeenkomsten waarin acht verschillende onderwerpen aan bod kwamen. Denk aan het filantropisch landschap, governance, verantwoord vermogensbeheer en de maatschappelijke meerwaarde van filantropie.

Professionele gesprekspartner

Na het volgen van deze opleiding begrijp ik nog beter waarom vermogensfonds Stichting Neyenburgh onlangs haar hele vermogen aan het Oranje Fonds heeft geschonken. Een in mijn ogen uitzonderlijke gebeurtenis, die des te duidelijker maakt hoeveel impact de verdergaande regulering op vermogensfondsen heeft. Door onze mensen op te leiden in deze complexe wereld kunnen zij een professionele gesprekspartner zijn voor onze klanten.

In de huid van het bestuur

Tijdens de opleiding moesten de deelnemers in groepjes aan de slag met een fictieve nalatenschap van 50 miljoen euro. Wat voor fonds richt je daarmee op? Hoe regel je de governance? Welke doelstellingen formuleer je en hoe voldoe je aan de ANBI-status? Dat is letterlijk in de huid van een bestuurslid kruipen! En hoewel ik zelf ook die rol vervul, opende Ineke Koele, autoriteit op het gebied van civiel én fiscaal recht en gespecialiseerd in maatschappelijke stichtingen, toch mijn ogen. Wat zij duidelijk maakte, is dat het anno nu vooral om ‘storytelling’ gaat. Om de ANBI-status te behouden, moet je een goed verhaal hebben en ervoor zorgen dat de langetermijnvisie van het vermogensfonds synchroon loopt met je doelstellingen. Iets waar het bij veel vermogensfondsen aan ontbreekt.

Kennis delen met onze klanten

Des te meer reden om de kennis die wij hebben opgedaan, ook naar onze klanten te brengen. Ineke heeft al toegezegd dat ze haar verhaal ook graag aan hen wil vertellen. Dat gebeurt in oktober tijdens een speciale bijeenkomst voor onze vermogensfonds-klanten. De uitnodigingen gaan volgende maand de deur uit. En verder? Verder kijken we welke manieren er nog meer zijn om de opgedane kennis met onze klanten te delen. Want dat zij daar baat bij hebben, dat is duidelijk.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Otto Beelaerts van Emmichoven
Otto Beelaerts van Emmichoven Instituten, vermogensfondsen, maatschappelijk vermogen

Otto Beelaerts van Emmichoven heeft na zijn studie Bedrijfsrecht aan de Rijksuniversiteit Leiden functies bij diverse banken doorlopen op het gebied van private banking. In zijn huidige functie van Directeur Relatiemanagement Instituten & Charitas binnen ABN AMRO MeesPierson, met speciale focus op vermogensfondsen, combineert hij zijn ruime ervaring als bestuurder van stichtingen en verenigingen met zijn diepgaande expertise op het gebied van financiële advisering.

Van gedachte wisselen met een specialist?

  • Wanneer het u uitkomt
  • Vrijblijvend
  • Persoonlijk
Beter zijn dan onze klanten
5.0/5 score (11 stemmen)
ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus