Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Bijdragen aan duurzaamheid: van bezit naar gebruik

De term ‘consuminderen’ slaat niet bij iedereen meteen aan. Voor sommigen voelt het betuttelend. De deeleconomie als term doet het juist wél goed. Minder kopen en in plaats daarvan delen; dat klinkt een stuk beter. Het effect is hetzelfde: minder druk op het milieu.

‘Moeten we als gezin terug van twee auto’s naar één auto?’, ‘Eten we voortaan niet meer elke dag vlees?’. Als gesproken wordt over bewuster consumeren – ofwel consuminderen – voelt niet iedereen zich aangesproken. En niet iedereen voelt er überhaupt iets voor om de levensstijl hiervoor aan te passen.

Enkele jaren geleden kwam de term ‘deeleconomie’ op. Dit begrip roept al meer positieve reacties op. Iets minder spullen bezitten, en vaker samen iets gebruiken, klinkt in veel gevallen logisch en sympathiek.

Evolutie: van consumptiemaatschappij naar deeleconomie

De opmars van de deeleconomie verloopt stapsgewijs. Er is eerder sprake van evolutie dan van revolutie. Maar met name de nieuwe generatie staat er voor open. Mensen stellen terecht kritische vragen. Als je samen een heggenschaar deelt, en het apparaat gaat stuk, wie betaalt dan het onderhoud? Dat geldt ook voor een auto. En zelfs voor een huis. Toch lijken dat oplosbare uitdagingen.

Het grotere plaatje dwingt ons na te denken over oplossingen die de deeleconomie biedt. In Azië en op termijn ook in Afrika ontstaat een middenklasse die ‘ons’ welvaartsniveau ook wil bereiken. Inclusief alle consumptie die daarbij hoort. Dat is een ongelooflijke uitdaging voor alle landen en in zekere zin voor de gehele mensheid.

Want kan dat eigenlijk wel? Kunnen steeds meer mensen consumeren op het niveau van de westerse wereld?

Delen is een mogelijkheid om hetzelfde welvaartsniveau te handhaven zónder het milieu zwaarder te belasten. De deeleconomie biedt veel stof tot nadenken. En vraagt om een gedragsverandering. We zullen dingen slimmer, beter, zuiniger en efficiënter moeten gaan doen. Waarbij uiteindelijk iedereen, en vooral het milieu, wint.

 

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Jan Willem Hofland
Jan Willem Hofland Hoofd Investment Centre ABN AMRO MeesPierson

Na zijn studie Bedrijfskunde op Universiteit Nijenrode in Breukelen is Jan Willem begonnen als vermogensbeheerder bij MeesPierson.

Vanaf 1 januari 2004 was hij verantwoordelijk voor het aandelenbeleid voor de vermogensbeheerportefeuilles van MeesPierson Nederland. Tevens was hij verantwoordelijk voor het beheer van een aantal individuele mandaten en de bijbehorende cliëntcontacten.

Van 2007 tot en met 2017 was Jan Willem managing director van Triodos MeesPierson. Sinds 1 januari 2018 geeft Jan Willem leiding aan het Investment Centre van ABN AMRO MeesPierson.

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus