Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Contactloos betalen veiliger dan gedacht

Sinds de invoering in 2013 is contactloos betalen soepel ingeburgerd geraakt in Nederland. Het is een handige en snelle manier om kleine bedragen te betalen. Bij de veiligheid werden echter vraagtekens gezet. Onterecht, zo blijkt.

Elk jaar betalen Nederlanders een groter deel van hun aankopen met hun betaalpas. In 2015 was het aantal pinbetalingen voor het eerst zelfs hoger dan het aantal transacties met contant geld, zo blijkt uit cijfers van De Nederlandsche Bank.

Sinds de introductie van contactloos betalen in 2013 in Nederland, neemt ook het aantal transacties met deze nieuwe manier van pinnen snel toe. Eén op de vijf ABN AMRO klanten heeft bijvoorbeeld al eens een contactloze betaling gedaan. En de verwachting is dat de nieuwe pinvorm snel zal blijven groeien. Wat ook niet verwonderlijk is, omdat betalen er sneller en gemakkelijker door wordt. Voor bedragen tot en met 25 euro hoeft de betaler namelijk alleen zijn pinpas tegen de betaalautomaat te houden. Het intoetsen van een pincode is niet nodig.

Veilig

De enige horde die snelle acceptatie van contactloos betalen nog in de weg leek te staan, was veiligheid. Daar werden vraagtekens bij gezet. Vooral door de consument.

Uit een in juni door ABN AMRO gehouden Klantonderzoek Veiligheidsbeleving blijkt bijvoorbeeld dat klanten contactloos betalen als de betaalmethode met het hoogste frauderisico zien. Dat blijkt echter niet uit de feiten. Er zijn namelijk geen fraudegevallen bekend sinds de introductie van contactloos betalen. Dat komt mogelijk door de natuurlijke begrenzing in de pas.

Het maximale pinbedrag kan per aankoop niet hoger zijn dan 25 euro met een dagtotaal van 50 euro. Als de aankoopbedragen toch daarboven liggen, wordt er altijd om een pincode gevraagd.

Criminelen

Contactloos betalen lijkt misschien aantrekkelijk voor criminelen, maar is dat helemaal niet. De dief van een pas kan namelijk slechts kleine aankopen doen. Wil hij het groter aanpakken, door fraude te plegen, dan wordt het een ingewikkeld verhaal. Hij moet zich dan inschrijven bij de Kamer van Koophandel, en voor een rekening en contract voor een betaalautomaat zorgen. Een betaalautomaat wordt namelijk alleen onder strikte voorwaarden verstrekt. De fraudeur moet zijn automaat bovendien laten registreren voordat er bedragen kunnen worden geïncasseerd.

Betalingen worden pas na één werkdag op de bankrekening van de fraudeur bijgeschreven. Vaak voldoende tijd voor de bank om de fraude op te merken en de rekening te blokkeren. Voor criminelen is dat nogal veel risico en moeite voor een onzekere opbrengst.

Geen eigen risico

Toch is fraude natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten. Stel dat uw betaalpas na verlies of diefstal toch is gebruikt voor contactloze betalingen. Wat gebeurt er dan? De bank staat dan garant voor het bedrag dat is afgeboekt. Hiervoor geldt geen eigen risico, op een aantal bijzondere gevallen na. Bijvoorbeeld als u weet dat u de betaalpas kwijt bent, maar deze niet direct laat blokkeren. Of als u kon weten dat uw betaalpas voor frauduleuze handelingen gebruikt zou worden.

Voor vragen kunt u altijd terecht bij uw private banker. U kunt ook het recente online seminar ‘Valse e-mails’ terugkijken op abnamromeespierson.nl/veiligbankieren.

 

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Guus Steegmans
Guus Steegmans Specialist Veilig Bankieren, Betalingsverkeer

Studeerde Communicatie- en Informatie Wetenschappen in Utrecht en werkte sinds 2006 bij ABN AMRO in verscheidene functies gerelateerd aan betalingsverkeer. Sinds 2015 houdt hij zich specifiek bezig met Veilig Bankieren waarbij hij zich richt op awareness en klantbeleving.

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus