Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Contextual giving

Relevantie, samenwerking, toekomst, het zijn de woorden die als een rode draad door mijn blogs lopen. En daar wil ik 2 woorden aan toevoegen: ‘contextual giving’. De kunst voor alle Goede Doelen is om hun verhaal op het juiste moment via het juiste kanaal aan de donateur te vertellen.

Donatie is relatie!

Dat is al jarenlang de gedachtegang bij fondswervende instellingen. Als ze de naam en adresgegevens van een donateur weten, dan kunnen ze hem via de brievenbus benaderen met een nieuwsbrief en een acceptgiro in de hoop dat hij een bedrag doneert. Maar als u mijn blogs volgt, dan weet u dat de strijd om de euro’s een felle is. En dan weet u ook dat we als bank weliswaar leverancier van betaaldiensten zijn, maar ook willen meedenken hoe het Goede Doel van betekenis blijft voor haar donateurs.

Innovatieve oplossingen

Daarom organiseerden wij begin deze maand een co-creatiesessie om innovatieve oplossingsrichtingen te bedenken voor de uitdaging waar Goede Doelen voor staan. Inderdaad, dat gouden ei waarover ik in mijn vorige blog schreef. Met een vertegenwoordiging door ongeveer 10 Goede Doelen en de Vereniging van Fondswervende Instellingen en collega’s van productontwikkeling wilden we een stap verder kijken in de wereld van het geven en de wereld van de (bank)technologie. Hoe doe je dat? Door samen te werken én door 3 innovatieve bedrijven en een marketing manager hun verhaal te laten vertellen over de betekenis van ‘contextual giving’ en ‘donateur blijven voor altijd’.

Boeien en binden

Ik vond het een verrassende middag. Het blijkt voor iedereen moeilijk om verder te denken dan de concrete mogelijkheden waarmee de fondsen geld kunnen binnenhalen. De grootste zorg van de fondsen is ‘wat er gebeurt als de acceptgiro verdwijnt’. Maar we willen als bank niet alleen met een nieuw product als alternatief voor verdwijnende betaalmiddelen komen. Dat is wat mij betreft de ongeduldige variant. We moeten juist bedenken hoe we die donateur kunnen boeien en binden. Geven is namelijk nog nooit zo makkelijk geweest. Mobiel bankieren, contactloos betalen, de technologie ís er en schrijdt voort. Maar hoe boei je de gever op het relevante moment en bind je hem aan jouw doel? Innovatief denken ontstaat duidelijk niet onder druk, zo bleek die middag. Maar wél door samenwerking. En door groot te denken, groter dan je eigen fonds.

Ik zie kansen

Contextual giving dus. Wij gaan verder praten met bedrijven als Whydonate en InBeacon. Whydonate biedt een mobiel donatieplatform en gebruikt algoritmes om de juiste informatie op het juiste moment te communiceren, aangepast aan het profiel van de donateur. Bij InBeacon zeggen ze: ‘Be there, be relevant’. Beacons zijn apparaatjes die via ‘bluetooth’ verbinding zoeken met smartphones als de eigenaar van die smartphone daar toestemming voor geeft. Zo’n beacon weet dus precies waar jij bent en kan heel gericht relevante informatie versturen. Ik zie kansen voor onze klanten! Wij gaan onze inzichten uitwerken en de bevindingen van de co-creatiesessie delen met de bestuurders van de fondsen. Innovatie is een proces en de eerste stappen zijn gezet. Op naar de volgende!

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Marianne Verhaar
Marianne Verhaar Directeur Private Wealth Management

Een groot vermogen geeft u veel vrijheid, maar vraagt ook om discretie en maatwerk. Marianne Verhaar is directeur Private Wealth Management bij ABN AMRO MeesPierson, dé dienstverlening voor zeer vermogenden.

Voorheen schreef Marianne artikelen als directeur Relatiemanagement Goede Doelen en directeur Filantropie Advies.

 

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus