Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Cultuur gaat ook over geld

Geld en cultuur, het zijn twee woorden die elkaar op de een of andere manier lijken te bijten. Maar tijdens de ABN AMRO Uitmarkt Business Dag werd duidelijk dat geld toch wel een heel belangrijk onderdeel voor culturele instellingen is. Ook de culturele sector kan niet om het begrip ‘geld’ heen.

 

De ABN AMRO Uitmarkt Business Dag is de dag waarop de cultuursector en het bedrijfsleven elkaar ontmoeten en die voorafgaat aan de opening van de Uitmarkt. De bank is de initiatiefnemer en dit jaar voor de vierde keer hoofdpartner. Vanuit Instituten & Charitas zijn we ook bij de Business Dag betrokken. Moet je als culturele instelling een ondernemer worden? Volgens Joop van den Ende niet. Maar, zoals hij zei, je moet je er wel van bewust zijn dat geld, ondernemen en ‘geld rondkrijgen’ van belang is maar nooit de culturele prestatie in de weg mag staan. Wie is de ideale financier en hoe benader je dan dat bedrijf, die bank, dat fonds of die filantroop? Ook voor culturele instellingen geldt dat zij niet in bestaande structuren moeten denken maar op zoek moeten naar samenwerking. De (nieuwe) filantropen spelen daarin een belangrijke rol.

Geld – de waarde van cultuur

Het thema van de Business Dag dit jaar was bijzonder: Geld, de waarde van cultuur. We leven in een land waar cultuur en subsidie jarenlang bijna synoniem waren. In de 20e eeuw kreeg de overheid via het subsidiestelsel steeds meer grip en invloed op de non-profit sector. Het was onderdeel van het politieke proces. De verzorgingsstaat moest niet alleen zorgen voor ons ‘natje en je droogje’, maar óók cultuur en sport voor iedereen bereikbaar maken. In de culturele sector gaat het daardoor vaak over creativiteit en minder over geld. Maar tegenwoordig wordt er van ons allemaal (of je nu in de culturele sector werkt, bij een bank, in de gezondheidszorg of anderszins), veel meer van ons ondernemerschap gevraagd.

Kansen voor verbetering

Ook wíj worden constant door onze klanten uitgedaagd om mee te denken over alternatieve vormen van financiering en innovatie. Dat vraagt veel van onze creativiteit en de mogelijkheid om verbindingen te leggen. Door als klant in de samenwerking met de bank alleen op de prijs van de dienst of het product te letten, doe je jezelf en de bank tekort. Ik vind dat je juist naar de waarde van de samenwerking moet kijken. Daar ligt ook de kracht van ondernemerschap … door echt samen te werken word je minder afhankelijk en krijg je mijns inziens alleen maar meer kansen voor verbetering. Ik schreef bijvoorbeeld al eerder over de nieuwe filantroop en hoe die steeds vaker op basis van een bewuste strategie geeft. Daarom zeggen we tegen die culturele instellingen: zoek de verbinding en leer deze filantropen kennen. Want als je je in elkaar verdiept, kun je een mooie samenwerking opbouwen.

Ons ‘Culturele Hart’

Natuurlijk helpen we onze klanten daarbij. Bij ABN AMRO zijn we al heel lang betrokken bij kunst en cultuur. En binnen ABN AMRO klopt alweer sinds enige tijd ‘Het Culturele Hart’, een initiatief waarbij we de expertise van verschillende afdelingen binnen ABN AMRO hebben gebundeld om de culturele sector bij te staan. Daarin hebben we kennis over de wensen van de particuliere klant, inzicht in de specifieke eisen van een culturele instelling, juridische en fiscale kennis en kennis van kapitaalmarkten en crowdfunding gemobiliseerd. Ruim 35 mensen vormen de vaste kern van Het Culturele Hart. Zo zetten we ons netwerk in om samen te werken met culturele instellingen en hen te ondersteunen met de kennis en ervaring die we in huis hebben.

ABN AMRO Cultuurfonds

Die ondersteuning geven we sinds nu ook met het ABN AMRO Cultuurfonds dat op de Business Dag werd geïntroduceerd en waarmee we kleinere culturele instellingen helpen. Cinekid Lab en het Nationale Theater ontvingen als eerste twee instellingen een bijdrage uit het nieuwe fonds. En wat ik daar extra mooi aan vind, is dat zij niet alleen geld krijgen, maar ook de ondersteuning van Het Culturele Hart; een team gaat hen begeleiden in hun cultureel ondernemerschap. Dat is de samenwerking en de verbinding die ik bedoel!

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Marianne Verhaar
Marianne Verhaar Directeur Private Wealth Management

Een groot vermogen geeft u veel vrijheid, maar vraagt ook om discretie en maatwerk. Marianne Verhaar is directeur Private Wealth Management bij ABN AMRO MeesPierson, dé dienstverlening voor zeer vermogenden.

Voorheen schreef Marianne artikelen als directeur Relatiemanagement Goede Doelen en directeur Filantropie Advies.

 

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus