ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

‘De geefondernemer’ is de nieuwe filantroop

Anoniem geven en vervolgens afwachten wat er met dat geld gebeurt, is meestal niet iets voor de nieuwe filantroop. Meewerken aan een duurzame positieve verandering en het liefst ook één die schaalbaar is, wél. Iedereen kan een ‘geefondernemer’ zijn!

Die nieuwe filantroop, ik schreef er in mijn vorige blog al kort over. Uit het onderzoek naar geefgedrag dat we samen met de Universiteit van Maastricht hebben gedaan, blijkt dat filantropie ook zeer belangrijk is voor ondernemers en werknemers die actief willen bijdragen aan een betere wereld. Neem fotograaf Jimmy Nelson, die prachtige foto’s maakt van inheemse culturen die door globalisering dreigen te verdwijnen. Hij richtte de Jimmy Nelson Foundation op, een stichting die mensen uit allerlei culturen met elkaar verbindt en zo bewustwording wil stimuleren over de manier waarop globalisering ons culturele erfgoed beïnvloedt. Het is een net gestart goed doel met een prachtige doelstelling die verweven is met hoe hij tegen de wereld aankijkt; in zijn foto’s zien wij de rijkdom van een wereld met een diversiteit aan cultureel erfgoed. Dat past als een handschoen, en ik zie dat dat een kenmerk van de nieuwe filantroop is.

Een duidelijk doel voor ogen

Nog zo’n voorbeeld is ‘Movement on the Ground’, opgericht door een groep vrienden waaronder presentator en acteur Johnny de Mol, die geschokt was door het leed van de vluchtelingen op Lesbos. Er staat nu een team van ondernemers en ‘creatievelingen’ met  een duidelijk doel voor ogen: slachtoffers van humanitaire crises ondersteunen. Door samen te werken, ieder vanuit hun eigen expertise en ervaring, boeken ze vooruitgang om een maatschappelijk probleem aan te pakken. En dat is zo succesvol dat grotere organisaties hen al eens gevraagd hebben om bij te springen waar het kan. Want een ‘klein’ goed doel als ‘Movement on the Ground’ kan in sommige gevallen flexibeler zijn en sneller reageren dan een grote organisatie.

Op hun eigen manier

Hoe mooi is het dat zo’n samenwerking ontstaat? Ik noem nu twee voorbeelden van particuliere initiatieven, maar ik zie er meer. Mensen die niet alleen geld willen geven, nee, ondernemende mensen die de creativiteit, de passie en de energie hebben om mee te werken om maatschappelijke problemen (zelf) aan te pakken. Zij zijn de ‘geefondernemers’, de nieuwe filantropen! Bijzonder om te zien dat er ook steeds meer bestaande goede doelen hun krachten en expertise bundelen zoals Terre des Hommes en Plan Nederland bijvoorbeeld met het ‘Girls Advocacy Programme’. Daarmee pleiten zij samen met lokale partners voor het tegengaan van geweld tegen meisjes en investeren ze in hun economische vooruitgang. Samenwerken blijkt succesvol!

Duidelijke focus

Meer samenwerking tussen de gevestigde maatschappelijke instellingen en de nieuwe filantropen ligt ook voor de hand. Dat die nieuwe filantropen vooral een duidelijke focus hebben en op die manier de meeste impact creëren, vind ik heel krachtig. Het is duidelijk dat samenwerking tussen nieuwe initiatieven en bestaande goede doelen meer oplevert voor alle partijen, en niet in de laatste plaats voor de mensen waarvoor de steun uiteindelijk is bedoeld.

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Marianne Verhaar
Marianne Verhaar Directeur Private Wealth Management

Een groot vermogen geeft u veel vrijheid, maar vraagt ook om discretie en maatwerk. Marianne Verhaar is directeur Private Wealth Management bij ABN AMRO MeesPierson, dé dienstverlening voor zeer vermogenden.

Voorheen schreef Marianne artikelen als directeur Relatiemanagement Goede Doelen en directeur Filantropie Advies.

 

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus