Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

De strijd om de euro’s

Mijn vorige blog begon met het woord ‘vechten’ in de titel en ook nu kies ik voor een strijdvaardig begin. Eigenlijk best logisch, want het vorige blog eindigde met de uitspraak dat ‘de strijd om die ene euro is begonnen’. Maar wie worden dan de winnaars? En welke rol spelen wij daarin?

Alternatief voor collectebus

In de ideale wereld winnen alle doelen het gevecht om de donateurs en bedenken wij als bank een briljant alternatief voor de collectebus en acceptgiro. Een alternatief dat nodig is, want de markt vraagt erom. En als je dan weet dat het geefgedrag van consumenten verandert en de betrokkenheid afneemt, dan is de optelsom snel gemaakt. We staan voor een uitdaging!

Het gouden ei

Ik help u maar meteen uit de droom: het gouden ei is nog niet gevonden. Niet door ons en ook niet door andere banken. En ik zeg het maar eerlijk, we zijn een bank en een commercieel bedrijf en niet het ‘Goede Doel’ zelf. Maar ik worstel net zo erg als mijn klanten, die dat gevecht om die ene euro willen winnen en dus antwoord moeten geven op dezelfde vragen. Hoe blijven we relevant voor het doel waarvoor we zijn opgericht? Hoe blijven we van betekenis voor de donateur? En welke alternatieven zijn er om fondsen te werven?

Dringend appèl

Als bank zorgen we ervoor dat het betalingsverkeer veilig, snel en efficiënt verloopt. Maar als ik met mijn klanten praat en besef hoe belangrijk hun doelstelling is, dan voel ik dat dringende appèl en realiseer ik me dat de bank ook een middel is waarmee die Goede Doelen verder kunnen komen. Wij kunnen faciliteren, maar we moeten het wél samen met het Goede Doel bedenken. Dus wat doe je dan? Dan organiseer je een bijeenkomst voor 125 brancheorganisaties én Goede Doelen om over reputatiemanagement, nieuwe organisatiemodellen en duurzaamheid in de praktijk te praten. Met elkaar.

Inspirerende bijeenkomst

Doel bereikt? Ik denk dat het een belangrijke stap in de goede richting was. Voor mij zou deze bijeenkomst geslaagd zijn als de deelnemers tijd hadden voor (zelf)reflectie door naar inspirerende sprekers te luisteren. Dat is gelukt, ik zag veel dynamiek en veel mensen in gesprek. Ik hoop dan ook dat we op deze manier die Goede Doelen een stap verder hebben geholpen. En dat ze zich realiseren dat zij niet uniek zijn in de uitdaging waarvoor zij staan.

Wordt vervolgd

De acceptgiro is in 2019 verdwenen, wat is dan het alternatief? We moeten dat gouden ei vinden. Een uitdaging, die we niet alleen, maar juist samen met de Goede Doelen, ons Innovatiecentrum, productontwikkelaars en IT’ers aangaan. Wordt vervolgd!

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Marianne Verhaar
Marianne Verhaar Directeur Private Wealth Management

Een groot vermogen geeft u veel vrijheid, maar vraagt ook om discretie en maatwerk. Marianne Verhaar is directeur Private Wealth Management bij ABN AMRO MeesPierson, dé dienstverlening voor zeer vermogenden.

Voorheen schreef Marianne artikelen als directeur Relatiemanagement Goede Doelen en directeur Filantropie Advies.

 

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus