Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Om de doelgroep te begrijpen, moet je ‘m willen zijn

Maar hoe kruip je in de huid van het bestuur van een vermogensfonds?

Ik zeg het maar meteen eerlijk: ik heb makkelijk praten. Ik ben niet alleen directeur Vermogensfondsen maar ik ben ook vanuit privé via bestuursfuncties direct betrokken bij het maatschappelijke segment. Ik maak de bijzondere dynamiek van zo’n vermogensfonds dus ook in de praktijk mee. Maar voordat je iedereen die bij Instituten & Charitas werkt in zo’n bestuursfunctie hebt….

Het moet op je pad komen

Los van het feit dat je het moet willen, moet het ook nog eens op je pad komen. Het is best een gesloten wereld en zo’n functie komt je niet aanwaaien. Bij mij ging dat min of meer per toeval. Dat gezegd hebbende, kun je dus tot de conclusie komen dat je iets anders moet bedenken om de wereld van onze klanten dichter naar de mensen van de bank te brengen. Er bestaat namelijk niet zoiets als een professionele opleiding voor relatiemanagers van maatschappelijke organisaties en vermogensfondsen. En wij gaan er niet op wachten totdat zo’n opleiding er komt. Sterker nog, we maken hem zelf!

Koppeling naar de praktijk

Zoiets bedenken, gaat niet over een nacht ijs. Het is een geleidelijk proces waarin je met mensen praat en van gedachten wisselt. Wat je echt nodig hebt om die toegevoegde waarde aan je klant te bieden, is de koppeling naar de praktijk. Toen ik ging praten met Michiel de Wilde, directeur van het Erasmus Centre for Strategic Philanthropy (ECSP), vielen de puzzelstukjes in elkaar. Als kenniscentrum is het ECSP dus niet meer dan een logische partner om een gedegen opleiding te ontwikkelen.

Unieke opleiding

Op dit moment zijn wij bezig met de finale planning en hebben we onze relatiemanagers en beleggingsadviseurs net laten weten op welke data ze deze unieke geaccrediteerde opleiding kunnen volgen. Uniek, omdat we veel relevante mensen hun kennis laten overdragen. Dat zijn mensen uit de praktijk, maar ook mensen die betrokken zijn bij de brancheorganisaties en mensen uit de wetenschap die op juridisch, fiscaal en economisch gebied hun sporen hebben verdiend. Zo combineren we wetenschap en praktijk en wisselen we kennis op het allerhoogste niveau met elkaar uit.

Maatwerk

Ik vind het fantastisch dat we zelf een opleiding ontwikkelen waarmee we onze relatiemanagers en beleggingsadviseurs zo kunnen opleiden dat ze nog meer het verschil voor onze klanten kunnen maken. We hebben de kennis en de contacten om maatwerk te maken. En wellicht komen er onderwerpen aan bod die ook interessant zijn om met onze klanten via workshops te delen. Maar ‘first things first’. We hebben al hele goede Private Bankers. Daar gaan we nu ook hele goede Maatschappelijke Bankers van maken!

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Otto Beelaerts van Emmichoven
Otto Beelaerts van Emmichoven Instituten, vermogensfondsen, maatschappelijk vermogen

Otto Beelaerts van Emmichoven heeft na zijn studie Bedrijfsrecht aan de Rijksuniversiteit Leiden functies bij diverse banken doorlopen op het gebied van private banking. In zijn huidige functie van Directeur Instituten & Charitas binnen ABN AMRO MeesPierson combineert hij zijn ruime ervaring als bestuurder van stichtingen en verenigingen met zijn diepgaande expertise op het gebied van financiële advisering.

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus