Direct naar content

Wie geld heeft, is in staat de wereld een klein beetje de goede richting op te duwen. Dat brengt een bepaalde mate van verantwoordelijkheid met zich mee. Hoe zet u uw geld zo effectief mogelijk in en hoe bepaalt u het goede doel? Op het Filantropie Event dat Filantropie Advies jaarlijks organiseert, komen filantropen samen om ervaringen uit te wisselen met inspirerende gasten en sprekers. Ook dit jaar was het event weer een succes. Drie trends werden tijdens het Filantropie Event besproken:

Trend 1: Effectief geven

U kunt uw geld maar één keer uitgeven. De vraag is: hoe zorgt u ervoor dat u uw geld zo effectief mogelijk inzet?  En hoe zorgt u voor haalbare doelstellingen als u zelf een stichting wilt opzetten? Ed Rakhorst is project- en investeringsmanager bij Vrienden van Bambanani, een stichting die zich inzet voor kinderen in Zuid-Afrika. Hij weet als geen ander hoe u elke euro zo effectief mogelijk inzet.

“Mijn doel? Mijzelf overbodig maken”

Rakhorst: ‘Ik had een eigen reclamebureau en werd gevraagd om een huisstijl te maken voor deze stichting. Toen ik mijn plan presenteerde, vroeg ik waar het geld naartoe ging. Het geld werd lokaal besteed, maar er was geen lokale organisatie actief. Ik twijfelde niet, stopte met werken en vertrok naar Zuid-Afrika om aan de stichting te bouwen. Ik investeer geen geld, maar tijd en kennis. Deze factoren heb je alle drie even hard nodig.’

‘Het is belangrijk om een concreet doel te stellen. Wij steunen educatie voor kinderen tot 7 jaar. Ik dacht: als ik iets teweeg wil brengen, moet ik met de lokale bevolking praten over hun problemen en cultuur. In de praktijk bleek dat de kinderen vaak alleen maïspap te eten kregen op school. Jaarlijks stierven er vijftig kinderen onder de 7 jaar aan de gevolgen van ondervoedingsziekte. Dat probleem moesten wij eerst oplossen.

‘Wij hebben eigen groentetuinen aangelegd met watertanks. De goede maaltijden waren een extra trigger om naar school te gaan. Het overschot aan groenten wordt verkocht, de opbrengst investeren wij weer in het onderwijs. Inmiddels zijn er al 39 van de 66 crèches zelfvoorzienend. Het is mijn doel om samen met de bevolking hun problemen op te lossen. Dat betekent: voordoen, meedoen en volhouden net zolang totdat je niet meer nodig bent. Ik hoop dat iemand op een dag zegt:  “Bedankt voor je komst Ed, fijn dat je er was. Maar wij hebben je niet meer nodig!”’

Trend 2: Corporate filantropie

Steeds meer bedrijven willen iets betekenen voor de maatschappij. Dat kan met een corporate stichting. Jessica Heutink richtte in 2016 de Heutink Foundation op. De stichting is onderdeel van het familiebedrijf Heutink dat al meer dan 105 jaar schoolmaterialen levert aan onder andere basisscholen, kinderopvang en voortgezet onderwijs.

“Sommige dingen leer je niet uit een boekje”

Heutink: ‘Natuurlijk stuurden wij weleens schoolmaterialen op voor het goede doel. Ik dacht: wij hebben zo’n mooi gezond bedrijf, ik wil iets doen met meer impact. In de beginfase hebben wij veel gehad aan Filantropie Advies van ABN AMRO MeesPierson. Zij hebben ons geholpen om de doelstellingen om te zetten in een heldere formulering. Mijn tip: hou het concreet en klein. Je kan later altijd groeien.’

‘Met het bedrijf stimuleren wij de cognitieve kant van de ontwikkeling van kinderen. Zelf vind ik de emotionele kant net zo belangrijk. Op die kant richt de stichting zich. Het is belangrijk dat alle kinderen ervaren dat ze er mogen zijn; theater en muziek kunnen daarbij helpen. De Heutink Foundation wil bijdragen aan de positieve ontwikkeling van minder kansrijke kinderen door middel van groepsactiviteiten op het gebied van kunst en cultuur. Misschien zijn kinderen met een taalachterstand wel heel goed in toneel of kunnen ze heel goed vriendschappen sluiten, dat leer je niet uit een boekje.’

‘De stichting heeft ook een positief effect op ons bedrijf. Klanten vinden het ontzettend mooi om te zien wat wij concreet doen. Zij kunnen ook een bijdrage leveren door samen met de kinderen geld in te zamelen voor de stichting. Daar leren de kinderen op hun beurt ook weer van. Daarnaast komen ideeën vanuit alle hoeken van het bedrijf. Soms steekt iemand zijn hoofd weleens om het randje van mijn deur om te vertellen hoe trots hij is. Wij zijn nu bezig met het aanstellen van ambassadeurs per filiaal: in Nederland, België, Amerika, China, Sri Lanka. Twee keer per jaar komen wij samen om de ideeën en aanvragen naast elkaar te leggen en deze te filteren.’

Trend 3: De kracht van het individu

Wilt u echt iets bereiken? Zoek strijdlustige individuen en sluit u hierbij aan. Ook deze trend stond centraal tijdens het Filantropie Event. Een treffend voorbeeld is Alex Hooff. Om jonge natuurbeschermers een vliegende start te geven, richtte hij samen met andere natuurbeschermers de stichting Future for Nature op. Hooff is CEO van familiebedrijf Burgers’ Zoo, de dierentuin is hoofdsponsor van de stichting. De stichting is uniek in zijn soort, omdat deze jaarlijks drie geldprijzen uitreikt van € 50.000 euro: niet aan kapitaalkrachtige organisaties, maar aan drie jonge natuurbeschermers onder de 35 jaar.

“Ik investeer in de helden van morgen”

Van Hooff: ‘De generatie natuurbeschermers uit de jaren 50 wordt ouder en overlijdt. Deze mensen waren een inspiratie voor veel anderen. Denk aan Jane Goodall, Dian Fossey en David Attenborough. De stichting is op zoek naar jonge, internationale natuurstrijders die opnieuw een inspiratie kunnen zijn voor anderen. De € 50.000 euro is slechts een springplank. Met zo’n internationale prijs zeg je eigenlijk: dit zijn de beste natuurhelden van de wereld, sluit je aan of kijk hoe zij het doen. Dit jaar kregen wij 180 aanmeldingen over de hele wereld.’

‘Een jongen uit Iran zet zich in voor het behoud van jachtluipaarden in Azië. Voor die tijd kende niemand hem. Door de prijs kreeg hij enorm veel publiciteit en bekendheid. Nu adviseert hij de Iraanse minister van natuurbescherming en is hij echt een boegbeeld in zijn eigen land. Hij krijgt ondersteuning van fondsen over de hele wereld. Een jongen uit Israël zet zich in voor dierenleed in Afrika. Hij heeft eigenhandig bewijs verzameld tegen de grote handelaars en is daarmee naar de politie gegaan. Door de prijs kreeg zijn bevlogenheid een podium. Inmiddels heeft hij al 1000 handelaars in de gevangenis gekregen. Het is fantastisch hoeveel je als stichting kunt betekenen door deze helden te ondersteunen. Wil je je geld schenken aan het goede doel? Ondersteun dan de echte strijders.’

Bepaal uw schenkingsstrategie

Wilt u ook uw vermogen inzetten voor een betere wereld? De experts van Filantropie Advies hebben het Geefplan en de Schenkwijzer ontwikkeld. Het Geefplan geeft inzicht in de goede doelen die bij u passen. De Schenkwijzer laat zien op welke manieren u kunt schenken aan goede doelen. Zo kunt u zelf uw schenkingsstrategie bepalen, zodat uw gift de door u gewenste impact bereikt.  Voor meer informatie of hulp bij uw schenkingsstrategie kunt u contact opnemen met Filantropie Advies.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.